Kursplan för

Examensarbete i global hälsa, 30 hp

Degree project in global health, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2008.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , HT11 , HT15 , HT20 , HT22
Kurskod
3GB012
Kursens benämning
Examensarbete i global hälsa
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Global hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2008-10-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Kandidat eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna: - Förstå och ha erfarenhetsbaserad kunskap om hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling - Beskriva och använda metoder för hur insamlade data behandlas avseende validitet och reliabilitet - Analysera datamängder med korrekta metoder - Skriftligen redogöra för forskningsprocessen, inklusive tolkning av data och implikationer för den globala hälsan - Muntligen presentera och diskutera forskningsresultaten

Innehåll

Ett forskningsprojekt ska utvecklas, genomföras och analyseras. Slutligen ska en uppsats skrivas och granskas. Forskningen kan utföras i ett låg- eller medelinkomstland där det redan finns ett pågående samarbete. Studenterna har möjlighet att söka medel genom Minor Field Studies (MFS) inom KI. Ämnesuppsatsen kan också vara baserad på sekundära data från register, tex demografiska hälsoundersökningar. Studenterna kommer att genomföra ett forskningsprojekt och redovisa det som en uppsats, belysande ett relevant ämne inom området. Frågeställningarna ska vara formulerade som problem och vara tydligt avgränsade. Val av metod ska rapporteras och motiveras och projektet ska innehålla lämplig design, urval och urvalsmetod. Begränsningar för någon av de valda metoderna ska diskuteras. Resultat och data ska vara klart och korrekt rapporterade och korrekt analyserade. Tolkningsproblem ska redovisas med hänsyn till metodernas lämplighet, konceptuella grund och urvalen. Alla bedömningar av resultatens betydelse, tolkningar och slutsatser ska vara understödda av data. I huvudsak ska ämnesuppsatsen tillgodose krav på: a) vetenskapligt innehåll; b) forskningsmetodik; och c) akademisk utformning och språklig presentation. Studenten ska göra en muntlig presentation av sin uppsats i ett öppet seminarium med en examinator.

Arbetsformer

Handledning i samtliga faser av projektet – problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Dessutom 2-3 gemensamma seminarier för att belysa speciella aspekter på forskningsprocessen.

Examination

Skriftlig och muntlig presentation.

Övergångsbestämmelser

Examination kan genomföras upp till två år efter sista kurstillfället.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur för aktuell kurs saknas. Kontakta kursansvarig institution för mer information.