Kursplan för

Psykosociala aspekter på sjukdom och behandling, 15 hp

Psychosocial Aspects on Illness and Treatment, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT09 , VT14
Kurskod
3KL012
Kursens benämning
Psykosociala aspekter på sjukdom och behandling
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande
2009-06-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-02-13
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård eller socionomexamen. Yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård eller idrottslärarexamen om minst 180 högskolepoäng varav/samt minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig teori och metod.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten ha tillägnat sig
- fördjupad kunskap om och förståelse för vilka psykologiska och sociala aspekter som kan påverka sjukdomsutveckling, sjukdomsupplevelse och läkande samt vilken betydelse dessa aspekter kan ha i samband med sjukdom/skada och behandling,
- förmåga att kritiskt granska teorier och forskningsrön beträffande såväl psykologiska och sociala faktorers inverkan på sjukdomsutveckling och behandling samt förmåga att inta ett självständigt förhållningssätt,
- kompetens att relatera till möjliga tillämpningar i det kliniska arbetet och där kunna urskilja och kommunicera betydelsen av och samspelet mellan biologiska, psykologiska och sociala aspekter.

Innehåll

Psykosociala aspekter på sjukdom och behandling, 9 hp Med utgångspunkt från olika sjukdomsförlopp; akuta, kroniska, livshotande behandlas psykosociala konsekvenser av sjukdom och behandling.

Betydelsen av psykosociala faktorer som sjukdomsupplevelse, coping/ hanterbarhet och delaktighet hos individen, för sjukdomsförlopp och behandlingsval diskuteras. Även förhållanden inom det sociala/samhälleliga området, t ex social bakgrund, tillgång till socialt nätverk och socioekonomisk situation samt dessas betydelse diskuteras och problematiseras.
  Psykosocialt innehåll i hälso- och sjukvården, 6 hp Möjligheter att i vården förebygga och minimera negativa konsekvenser av sjukdom/skada eller behandling samt att främja goda livsvillkor trots sjukdom/skada behandlas med fokus på samarbete mellan olika professioner. Effektmätningsinstrument behandlas.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, grupparbeten, seminarier och enskilda arbeten. Speciell vikt läggs vid studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer.

Examination

Examinationen sker vid två obligatoriska seminarier. Moment 1 examineras genom en gruppuppgift där psykosociala aspekter på vald sjukdomsgrupp inom minst två olika förlopp (se ovan) kontrasteras emot varandra. Moment 2 examineras genom ett individuellt PM där tillämpning av de teoretiska kunskaperna undersöks och analyseras utifrån den egna professionella plattformen. Båda seminarierna äger rum i interprofessionell grupp.

Moment 1 betygssätts med underkänd/godkänd. Moment 2 betygssätts enligt den tregradiga skalan. För att få väl godkänd på hel kurs krävs godkänt på moment 1 och väl godkänd på moment 2.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårtermin 2016. Examination enligt denna kursplan ges sista gången vårtermin 2017 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
 

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursen utvärderas utifrån riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Sarafino, Edward P. Health psychology : biopsychosocial interactions
Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp Carlsson, Sven G.; Hjelmquist, Erland; Lundberg, Ingvar
Palliativ medicin Beck-Friis, Barbro; Strang, Peter
Sjukdomsvärldar : om människors erfarenhet av kroppslig ohälsa Richt, Bengt; Tegern, Gunilla
Lennéer-Axelson, Barbro Förluster : om sorg och livsomställning
Brolin, Magnus; Calleberg, Per; Westrell, Mikael Krishantering i arbetslivet : nya perspektiv
Ovretveit, John Metoder för utvärdering av hälso- och sjukvård och organisationsförändringar.
Team i vård, behandling och omsorg : erfarenheter och reflektioner Berlin, Johan; Carlström, Eric; Sandberg, Håkan
Lundgren, Charlotte; Molander, Carl Teamarbete i medicinsk rehabilitering
Vetenskapliga artiklar enligt kursledares/föreläsares anvisningar tillkommer.

Referenslitteratur

Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Folkhälsorapport. Socialstyrelsen (senaste upplagan)

Social rapport. Socialstyrelsen (senaste upplagan)

Vetenskapliga artiklar enligt kursledares/föreläsares anvisningar.