Att leda grupper och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, 15 hp
Psycho-Educational Groups and Group Councelling in Health Care, 15 credits- Kurskod
- 3KL022
- Kursens benämning
- Att leda grupper och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2014-04-10
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2015-05-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att öka kursdeltagarnas förmåga att leda olika typer av gruppbehandlingar och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, kommunal verksamhet och företagshälsovård. Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna förstå och bedöma gruppdynamik och grupprocesser samt praktiskt tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer. Kursen ska även ge en ökad förståelse för och erfarenhet av interprofessionell samverkan vid gruppledarskap.
Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna:
- Kunna planera, genomföra och utvärdera gruppbehandling/gruppaktivitet utifrån en bestämd grupp
eller deltagares behov och den egna yrkesprofessionens kompetens samt anpassa den till organisatoriska förutsättningar.
- Kunna redogöra för och tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer med utgångspunkt i befintlig
evidens och beprövad erfarenhet.
- Kunna redogöra för hindrande och underlättande faktorer för kommunikation i gruppen samt tillvarata gruppens inneboende kreativitet och dialog gruppdeltagarna emellan.
- Kunna reflektera över hur det egna ledarskapet påverkar gruppens arbete/utveckling.
- Kunna dokumentera, analysera och teoretisk förankra gruppens betydelse för gruppdeltagarnas
känsla av kompetens och upplevelse av hälsa.
- Kunna motivera för och visar förmåga till interprofessionell samverkan vid gruppbehandling.
- Kunna reflektera över sitt eget lärande och sina möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen samt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
- Gruppdynamik och grupprocesser i samtalsgrupper, aktivitetsgrupper såväl som i rörelsegrupper eller andra konstnärliga behandlingsgrupper
- Gruppledarens roll med särskilt fokus på rollfördelning vid interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap
- Gruppterapeutiska faktorer, såsom grupplärande och gruppallians
- Gruppers terapeutiska effekter samt gränsdragning mellan psykoedukation i grupp och gruppsykoterapi
- Empowerment och förändringsprocesser
- Genus och kulturella aspekters påverkan på gruppdynamik och grupprocesser
- Orientering om aktuell forskning inom gruppbehandling, metoder för kvalitetssäkring och kliniska utvärderingsinstrument
- Aktivt deltagande i reflektionsgrupp
- Handledning på att leda en gruppbehandling/gruppaktivitet, företrädesvis på sin egen arbetsplats inom vården, kommunal verksamhet eller företagshälsovård
Syftet med att aktivt delta i reflektionsgruppen är att får erfarenhet av att själv vara gruppmedlem med möjlighet att uppmärksamma och reflektera över reflektionsgruppens processer och utveckling av den egna gruppledarrollen. Deltagandet ger även erfarenhet av hur en gruppledare kan förhålla sig i olika situationer (modellinlärning) och möjlighet att, med andra i kursen, dela erfarenheter och upplevelser kring utbildningen t.ex. om strukturer som hindrar eller främjar lärandet.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier och litteraturstudier såväl som obligatoriskt deltagande i reflektionsgrupp och handledning på att leda en grupp, t.ex. aktivitetsgrupp, behandlingsgrupp, samtalsgrupp, patientundervisning i grupp, stödgrupp för anhöriga eller självhjälpsgrupp.
Studenten ska leda en grupp/gruppaktivitet på ca 8-10 gånger, företrädesvis på studentens ordinarie arbetsplats om möjligt. Interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap förordas. Handledning sker i tvärprofessionella grupper om 4-5 deltagare. Stor vikt läggs vid interprofessionellt och upplevelsebaserat lärande och aktivt kunskapssökande. Vid enstaka kursmoment kommer den webbaserade lärplattformen PingPong att användas.
Examination
Moment 1
1) Individuellt skriftligt fördjupningsarbete på valfritt tema där kurslitteraturen integreras med reflektioner kring egna erfarenheter under kursen.
Moment 2
2) Skriftlig rapport och processbeskrivning av den genomförda gruppbehandlingen. Vid bedömning av rapporten läggs vikt vid reflektioner kring det egna gruppledarskapet och motivation för interprofessionell samverkan samt en teoretisk förankring i den aktuella kursens litteratur såväl som i den egna yrkesprofessionens kunskapsområde. Rapporten kan skrivas i grupper om två men diskuteras och försvaras enskilt vid ett muntligt seminarium.
3) Kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledningen på genomförandet av gruppbehandlingen. För att kursansvariga lärare ska kunna göra nämnda bedömningar gäller obligatoriskt deltagande vid handledningen. Viss frånvaro kan kompenseras genom ersättningsuppgift. Vid alltför stor frånvaro ges underkänt på examinationen. Studenten har rätt att vid underkänt resultat genomgå handledning ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under två år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av två år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att lämna synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Undervisningsspråk är svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar.
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 252 s. ISBN:9789127136151 LIBRIS-ID:16747665 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 478 s. ISBN:91-47-08438-3 LIBRIS-ID:10672289 URL: Omslagsbild Kap 1-6 (s 1-137) Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Brunner-Routledge, cop. 2011 - xi, 271 p. ISBN:978-0-415-88239-2 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:12142558 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 174 s. ISBN:978-91-44-08818-1 LIBRIS-ID:13881381 Kap 1-3, ca 45 sidor Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Litteratur som kan vara av intresse beroende på yrkesprofession alternativt fördjupningsarbete/inriktning på gruppbehandling i klinik.
4. ed. : Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2012 - xiii, 415 s. ISBN:9781617110115 LIBRIS-ID:12452172 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 225 s. ISBN:91-44-03443-1 LIBRIS-ID:9682648 Sök i biblioteket
2nd ed. : Hove : Routledge, 2001. - xvi, 363 p. LIBRIS-ID:10159338 URL: Online access for BTH