Att leda förändringsarbete och lärande, 7,5 hp
Leading Change and Learning, 7,5 credits- Kurskod
- 3ME005
- Kursens benämning
- Att leda förändringsarbete och lärande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2014-05-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet
inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet
(på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med
lägst betyget Godkänd).
Deltagarna ska ha godkänt resultat i kurserna Scholarship i medicinsk
pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik samt Design och bedömning av lärande.
Mål
Syftet med kursen är att utveckla kompetens och förståelse för att kunna leda utvecklingsarbete och lärande. Kursen bygger vidare på föregående kurser i masterprogrammet och skapar möjlighet för deltagarna att tillämpa sina pedagogiska kompetenser i praktiken.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
1. Tillämpa förbättringsteori i samband med utbildning inom medicin- och vårdutbildning med hänsyn till individ-, grupp-, organisations- och systemnivå.
2. Reflektera kring sin egen roll i relation till grupprocess och ledarskap.
3. Analysera/ beakta hur organisatoriska faktorer påverkar ledarskapet.
4. Samarbeta för att skapa en lärande organisation baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen innehåller två områden, individuell utveckling av centrala ledarskapskompetenser, samt förståelse för lärande organisationer och hur dessa kan utvecklas. Fokus kommer att ligga på hur man kan arbeta med utveckling i en värld som är under ständig utveckling.
Området individuell utveckling handlar om att förstå och analysera de egna grupp- och ledarskapsförmågorna i relation till aktuell ledarskapsteori, kontext, typ av problem och lärande.
Området om lärande organisationer bygger på teoribildning inom ledarskap och organisation/management, samt organisation och systemfrågor inom högre utbildning. Här undersöks centrala begrepp såsom kultur, komplexitet, byråkrati, etik, förhandling, makt, motivation, grupprocesser, förändring och förbättringsarbete.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Deltagarna kommer att arbeta i mindre grupper. Varje grupp utvecklar en webbaserad kurs där designen stödjer uppfyllandet av givna lärandemål. Under första delen av kursen arbetar deltagarna med att skapa läraktiviteten, med stöd av kursledningen. Under andra delen av kursen kommer deltagarna att studera i enlighet med varandras läraktiviteter, samt utvärdera dessa. Grupparbetet innebär att deltagarna skapar en kurs och för ett teoretiskt förankrat resonemang kring kursens upplägg, utveckling och innehåll.
Deltagande i grupparbetet är obligatoriskt och grund för den individuella examinationsuppgiften. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Parallellt med ovanstående kommer deltagarna att arbeta med sin egen utveckling av samarbets- och ledarskapsförmågor vid förbättringsarbete.
Examination
Examinationen består av en individuell uppgift baserad på det obligatoriska grupparbetet. Den individuella uppgiften innebär att deltagarna kritiskt granskar den designade förbättringskursen och egna grupp och ledarskapsförmågor i förhållande till grupparbetet. Uppgiften ska underbyggas av teori och centrala begrepp på området.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: engelska
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur skapar underlag för att utföra uppgifterna i kursen.
New York : McGraw-Hill, cop. 2009 - li, 441 s. ISBN:978-0-07-159208-6 (alk. paper) LIBRIS-ID:11318130 Sök i biblioteket
London : Random House Business, 2006. - 35 p. ISBN:1-905211-32-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11565185 Sök i biblioteket
London : Simon & Schuster, 1999 - 358 s. ISBN:0-684-85839-8 (pbk) LIBRIS-ID:8294250 Sök i biblioteket
1. ed. : New York : HarperBusiness, cop. 1998 - xiii, 219 s. ISBN:0-88730-842-2 LIBRIS-ID:6254468 Sök i biblioteket
2. ed. : London : Random House Business Books, 1999 - xv, 207 s. ISBN:1-84413-146-7 LIBRIS-ID:9645374 Sök i biblioteket
Boston, Mass. : Harvard Business School Press ;a London :b McGraw-Hill [distributor], 2007. - xiv, 272 p. ISBN:978-1-4221-0250-3 (hbk.) LIBRIS-ID:10654324 Sök i biblioteket
Cambridge, Mass. ;a London : Belknap Press of Harvard Univ. Press, 1994 - 348 s. ISBN:0-674-51858-6 LIBRIS-ID:5116591 Sök i biblioteket
Los Angeles ;a London : SAGE, 2008 - x, 162 s. ISBN:1-4129-2845-1 (hbk.) LIBRIS-ID:10734881 Sök i biblioteket
Oxford : Blackwell science, 2000 ISBN:# ISBN:0-632-05739-4 ;CIP entry LIBRIS-ID:LIBRIS-ID:5089183 Sök i biblioteket
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, cop. 2005 - 238 s. ISBN:1-59139-619-0 (inb.) LIBRIS-ID:9627193 Sök i biblioteket
Edinburgh : Canongate Books, 2009 ISBN:9781847677686 Sök i biblioteket
London : Routledge, 1998 LIBRIS-ID:LIBRIS-ID:11575442
Stockholm : 2011 - 127 s. ISBN:978-91-7457-358-9 LIBRIS-ID:12223917 URL: Online Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2005 - 151 s. ISBN:1--41291376-4 (pbk.) LIBRIS-ID:10134437 Sök i biblioteket