Kursplan för

Att leda förändringsarbete och lärande, 7,5 hp

Leading Change and Learning, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT14 , HT16
Kurskod
3ME005
Kursens benämning
Att leda förändringsarbete och lärande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2014-05-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet
inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet
(på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med
lägst betyget Godkänd).

Deltagarna ska ha godkänt resultat i kurserna Scholarship i medicinsk
pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik samt Design och bedömning av lärande.

Mål

Syftet med kursen är att utveckla kompetens och förståelse för att kunna leda utvecklingsarbete och lärande. Kursen bygger vidare på föregående kurser i masterprogrammet och skapar möjlighet för deltagarna att tillämpa sina pedagogiska kompetenser i praktiken.

Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

1. Tillämpa förbättringsteori i samband med utbildning inom medicin- och vårdutbildning med hänsyn till individ-, grupp-, organisations- och systemnivå.

2. Reflektera kring sin egen roll i relation till grupprocess och ledarskap.

3. Analysera/ beakta hur organisatoriska faktorer påverkar ledarskapet.

4. Samarbeta för att skapa en lärande organisation baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt.

 

Innehåll

Kursen innehåller två områden, individuell utveckling av centrala ledarskapskompetenser, samt förståelse för lärande organisationer och hur dessa kan utvecklas. Fokus kommer att ligga på hur man kan arbeta med utveckling i en värld som är under ständig utveckling.

Området individuell utveckling handlar om att förstå och analysera de egna grupp- och ledarskapsförmågorna i relation till aktuell ledarskapsteori, kontext, typ av problem och lärande.

Området om lärande organisationer bygger på teoribildning inom ledarskap och organisation/management, samt organisation och systemfrågor inom högre utbildning. Här undersöks centrala begrepp såsom kultur, komplexitet, byråkrati, etik, förhandling, makt, motivation, grupprocesser, förändring och förbättringsarbete.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Deltagarna kommer att arbeta i mindre grupper. Varje grupp utvecklar en webbaserad kurs där designen stödjer uppfyllandet av givna lärandemål.  Under första delen av kursen arbetar deltagarna med att skapa läraktiviteten, med stöd av kursledningen. Under andra delen av kursen kommer deltagarna att studera i enlighet med varandras läraktiviteter, samt utvärdera dessa. Grupparbetet innebär att deltagarna skapar en kurs och för ett teoretiskt förankrat resonemang kring kursens upplägg, utveckling och innehåll.

Deltagande i grupparbetet är obligatoriskt och grund för den individuella examinationsuppgiften. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Parallellt med ovanstående kommer deltagarna att arbeta med sin egen utveckling av samarbets- och ledarskapsförmågor vid förbättringsarbete.

Examination

Examinationen består av en individuell uppgift baserad på det obligatoriska grupparbetet.  Den individuella uppgiften innebär att deltagarna kritiskt granskar den designade förbättringskursen och egna grupp och ledarskapsförmågor i förhållande till grupparbetet. Uppgiften ska underbyggas av teori och centrala begrepp på området.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur skapar underlag för att utföra uppgifterna i kursen.

Christensen, Clayton M.; Grossman, Jerome H.; Hwang, Jason The innovator's prescription : a disruptive solution for health care
Collins, James C.q (James Charles) Good to great and the social sectors : a monograph to accompany Good to great
Covey, Stephen R. The 7 habits of highly effective people : restoring the character ethic
Fisher, Roger; Sharp, Alan; Richardson, John Getting it done : how to lead when you're not in charge
Fisher, Roger; Ury, William Getting to yes : negotiating an agreement without giving in Patton, Bruce
Hamel, Gary.; Breen, Bill The future of management
Heifetz, Ronald A.d 1951- Leadership without easy answers
Jackson, Brad; Parry, Ken W. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying leadership
Kember, David; Jones, Alice Reflective teaching and learning in the health professions : action research in professional education
Kim, W. Chan; Mauborgne, Renée Blue ocean strategy : how to create uncontested market space and make the competition irrelevant
Pink, Daniel H Drive : The Surprising Truth About What Motivates Us
Ramsden, Paul Learning to lead in higher education
Savage, Carl Overcoming inertia in medical education : navigating change with adaptive reflection
Wenger, Etienne Communities of practice a brief introduction
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders
Recommended literature for the carrying out of the assignments of the course.