Att leda förändringsarbete och lärande, 7,5 hp
Leading Change and Learning, 7,5 credits- Kurskod
- 3ME005
- Kursens benämning
- Att leda förändringsarbete och lärande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2014-05-14
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-06-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Deltagarna ska ha godkänt resultat i kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik samt Design och bedömning av lärande.
Mål
Syftet med kursen är att utveckla kompetens och förståelse för att kunna leda utvecklingsarbete och lärande. Kursen bygger vidare på föregående kurser i masterprogrammet och skapar möjlighet för deltagarna att tillämpa sina pedagogiska kompetenser i praktiken.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
1. Tillämpa förbättringsteori i samband med utbildning inom medicin- och vårdutbildning med hänsyn till individ-, grupp-, organisations- och systemnivå.
2. Reflektera kring sin egen roll i relation till grupprocess och ledarskap.
3. Analysera/ beakta hur organisatoriska faktorer påverkar ledarskapet.
4. Samarbeta för att skapa en lärande organisation baserat på ett vetenskapligt förhållningssätt
Innehåll
Kursen innehåller två områden, individuell utveckling av centrala ledarskapskompetenser, samt förståelse för lärande organisationer och hur dessa kan utvecklas. Fokus kommer att ligga på hur man kan arbeta med utveckling i en värld som är under ständig utveckling.
Området individuell utveckling handlar om att förstå och analysera de egna grupp- och ledarskapsförmågorna i relation till aktuell ledarskapsteori, kontext, typ av problem och lärande.
Området om lärande organisationer bygger på teoribildning inom ledarskap och organisation/management, samt organisation och systemfrågor inom högre utbildning. Här undersöks centrala begrepp såsom kultur, komplexitet, byråkrati, etik, förhandling, makt, motivation, grupprocesser, förändring och förbättringsarbete.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Lärandeaktiviteter och kommunikation under kursen sker främst via lärplattformen PingPong. Olika former av kollaborativt lärande med bl.a. lärandepartners och små grupper utgör en bas för studierna. Genom läraktiviteter så som litteraturstudier, användande av öppna lärresurser, observation, föreläsningar, gruppdiskussioner/-uppgifter och kamratåterkoppling skapas en grund för bearbetning, presentation och granskning av individuella uppgifter.
Att vara aktiv på lärplattformen PingPong samt genomföra uppgifterna i modulerna är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Parallellt med ovanstående kommer deltagarna att arbeta med sin egen utveckling av samarbets- och ledarskapsförmågor vid förbättringsarbete.
Examination
Examinationen består av en skriftlig individuell uppgift baserad på det egna arbetet i kursen och det obligatoriska grupparbetet. Examinationen innebär krav på reflektion, dokumentation, teoriförankring samt själv- och kamratbedömning.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges för sista gången hösttermin 2016. Examination enligt denna kursplan ges sista gången hösttermin 2017 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: engelska
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur skapar underlag för att utföra uppgifterna i kursen.
London : Random House Business, 2006. - 35 p. ISBN:1-905211-32-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11565185 Sök i biblioteket
London : Simon & Schuster, 1999 - 358 s. ISBN:0-684-85839-8 (pbk) LIBRIS-ID:8294250 Sök i biblioteket
Maidenhead, UK : Society for Research into Higher Education & Open University Press, 2005 - xiv, 245 p. ISBN:0-335-21068-6 (pb ; ISBN-10) LIBRIS-ID:9990728 Sök i biblioteket
2. ed. : London : Random House Business Books, 1999 - xv, 207 s. ISBN:1-84413-146-7 LIBRIS-ID:9645374 Sök i biblioteket
Cambridge, Mass. ;a London : Belknap Press of Harvard Univ. Press, 1994 - 348 s. ISBN:0-674-51858-6 LIBRIS-ID:5116591 Sök i biblioteket
Boston, Mass. : Harvard Business School Press, cop. 2005 - 238 s. ISBN:1-59139-619-0 (inb.) LIBRIS-ID:9627193 Sök i biblioteket
London : Routledge, 1998 LIBRIS-ID:LIBRIS-ID:11575442
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2005 - 151 s. ISBN:1--41291376-4 (pbk.) LIBRIS-ID:10134437 Sök i biblioteket