Diagnostisk klinik, 7,5 hp
Diagnostic clinic, 7,5 credits- Kurskod
- 3OP018
- Kursens benämning
- Diagnostisk klinik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Optometri
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2024-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Samma behörighetskrav som för att bli antagen till magisterprogrammet i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.
Student som underkänts på VIL-tillfälle (verksamhetsintegrerat lärande) till följd av att studenten visat på så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats, är behörig till nytt VIL-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter kursen ska studenten kunna
Kunskaper och förståelse
1) omsätta kunskaperna om okulär farmakologi, neurooptometri, ögats sjukdomar, binokulärseende och pediatrisk optometri och tillämpa riktlinjer för utredning i eget kliniskt arbete
Färdighet och förmåga
2) anpassa val av undersökningsmetoder till frågeställning, situation och patient och utföra dessa med hög kvalitet
3) tolka och relatera utfallet av undersökningsresultat eller kliniska fynd till rimlig arbetsdiagnos och differentialdiagnos
4) omhänderta och/eller remittera patienter med synpåverkan, ögonsjukdomar och övriga sjukdomar med ögonpåverkan samt patienter som löper risk att utveckla ögonsjukdomar
5) formulera riktade remisser med relevant information för att underlätta prioritering hos mottagande instans
6) definiera begreppet screening och reflektera över dess applicerbarhet utifrån globala och nationella förutsättningar
7) bidra till andra studenters lärande och använda kollegial återkoppling som verktyg för kompetensutveckling
Förhållningssätt och värderingsförmåga
8) bemöta alla typer av patienter med respekt och informera och involvera patienten i vårdplaneringen
9) bedöma och värdera lämpligheten i att utföra undersökningar som kan medföra obehag eller risker för patienten samt involvera patienten i beslutet
10) beskriva sin och andra yrkesrollers betydelse ur ett interprofessionellt perspektiv samt kunna omsätta detta i omhändertagande av patienten och på så sätt skapa förutsättningar för en hållbar ögonvård.
Innehåll
Kursen är klinisk och bygger på verksamhetsintegrerat lärande (VIL) genom patientomhändertagande i optikerutbildningens klinik. Studenterna utför ögonhälsoundersökningar och omsätter därmed teori från programmets övriga kurser i praktiken. Under kursen sammanställer studenterna en klinisk portfölj med tonvikt på reflektion. I tillägg sker kompetenshöjning inom utredning av torra ögon samt glaukom i seminarieform och genom auskultation i annan verksamhet. Kursen knyts samman med ett fallseminarium, där studenterna genomför en fallpresentation och andra studenter och professioner inbjuds att medverka i evidens- och erfarenhetsbaserade diskussioner.
Kursen är indelad i följande tre moment:
Vetenskaplig utveckling, 3.0 hp
Kliniskt arbete, 3.5 hp
Teoretisk förståelse, 1.0 hp
Arbetsformer
Kursen innefattar självstudier, inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i VIL samt seminarier.
Vissa utbildningsinslag är obligatoriska, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
Moment 1, Vetenskaplig utveckling, examinerar målen 1-5, 7,10
a) obligatorisk sammanställning av klinisk portfölj
b) obligatoriskt deltagande i VIL i extern verksamhet (auskultation)
c) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i fallseminarium
d) obligatorisk inlämningsuppgift
Momentet ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Moment 2, Kliniskt arbete, examinerar målen 1-10
a) löpande bedömning av kliniska färdigheter och patientomhändertagande under VIL, ges betyget U, G eller VG
b) obligatorisk närvaro med aktivt deltagande i seminarier
Momentet ges något av betygen U, G eller VG. För betyget G krävs G på examinationsuppgift a samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar. För betyget VG krävs VG på uppgift a samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.
Moment 3, Teoretisk förståelse, examinerar målen 1-4, 6, 9-10
a) skriftlig examination, ges betyget U, G eller VG
Momentet ges samma betyg som skriftlig examination, U, G eller VG.
Betyg hel kurs
På hel kurs ges något av betygen U, G eller VG.
För betyget G på hel kurs krävs minst G på moment 1, 2 och 3.
För betyget VG på hel kurs krävs G på moment 1 samt VG på moment 2 och 3.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Riktlinjer vid avbrytande av VIL-tillfälle
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VIL-tillfälle om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att klient- eller patientsäkerheten eller klienternas/ patienternas/ uppdragsgivarnas förtroende för verksamheten/ sjukvården riskerats. När VIL avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VIL-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplanupprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VIL-tillfälle på denna kurs.
Begränsning av antalet praktiktillfällen
Antalet gånger en student har rätt att delta i VIL och examineras på densamma är inte begränsat. Möjligheten att delta är dock begränsad och erbjuds endast i mån av plats vid kommande kurstillfällen.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
På kursen används all litteratur från övriga kurser på magisterprogrammet i klinisk optometri. Ytterligare artiklar och övriga läromedel kan tillkomma, enligt lärares anvisningar.