Kursplan för

Marknadsanalys, 8 hp

Market Analysis, 8 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4BP042
Kursens benämning
Marknadsanalys
Hp
8 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2020-03-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2024-02-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, biomedicin, biologi, cell- och molekylärmedicin, farmaci, kemi, medicin, bioteknologi eller motsvarande examen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

 

Mål

Kursen syftar till att göra det möjligt för studenten att förstå hur man kan genomföra marknadsanalyser för företag inom life science sektorn.

  • Beskriva terminologi och centrala principer inom marknadsanalys. 
  • Identifiera och jämföra globala marknadsmiljöer och reflektera över deras hållbarhet.
  • Hämta, analysera och kommunicera information om t.ex. marknadens behov, marknadsutveckling och marknadsegenskaper inom life science sektorn.
  • Använda sig av vetenskapliga metoder inom marknadsanalys i life science sektorn.
  • Diskutera och reflektera över etiska dilemman inom marknadsanalys i life science sektorn.

Innehåll

Kursen täcker olika aspekter av marknadsanalys inom life science sektorn, de verktyg och modeller som används samt vetenskapliga metoder som är lämpliga vid tex behovsanalyser och konkurrentanalyser mm.

Marknadsanalys - projekt, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Denna modul består av ett projekt som integrerar färdigheter inom marknadsanalys och vetenskapliga metoder lämpliga inom detta fält såsom intervjuer och observationer.

Marknadsanalys - integrering, 4.0 hp

Betygsskala: VU

Denna modul integrerar individuellla lärdomar från grupprojektet med terminologi och centrala begrepp inom marknadsanalys.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Kursen ges på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på entreprenöriellt lärande och förutsätter ett aktivt studentdeltagande. 

Examination

Examinationen för Modul 1 (Marknadsanalys - Projekt) består av:

  • En gruppuppgift (G/U)

Examinationen för Modul 2 (Marknadsanalys - Integrering) består av:

  • En individuell uppgift (VG/G/U)
  • En skriftlig tentamen (G/U)

För att bli godkänd på hel kurs krävs att alla examinationsuppgifterna får betyget "godkänd". För att få betyget "väl godkänd" på hela kursen, krävs betyget "godkänd" på den skriftliga gruppuppgiften samt den skriftliga tentamen och betyget "väl godkänd" på den individuell uppgiften. 

Inlämning av grupp- eller individuella uppgiften efter deadline resulterar i att studenten missar möjligheten att få betyget "väl godkänd" på hela kursen. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Obligatoriskt deltagande
Deltagande på seminarier, work shops och presentationer är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kursledaren kommer att tillhandahålla obligatorisk litteratur i form av vetenskapliga artiklar, industrirapporter och case-studier.

Kotler, Philip; Armstrong, Gary.; Opresnik, Marc Oliver. Principles of marketing

Rekommenderad litteratur

Denault, Jean-Francois. The handbook of market research for life science companies : finding the answers you need to understand your market
Yock, Paul G. Biodesign : the process of innovating medical technologies