Kursplan för

Introduktion till folkhälsovetenskap, 7,5 hp

Introduction to Public Health Sciences, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09 , HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT15 , HT16
Kurskod
4FH004
Kursens benämning
Introduktion till folkhälsovetenskap
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Arbetsgruppen för masterprogrammet i folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2007-05-10
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2014-03-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och
sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i
engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

- , analysera och diskutera skriftligt basala vetenskapliga begrepp, metodologiska perspektiv och vetenskapliga faktorer som styr folkhälsoforskningen
- beskriva hur man utvärderar globala trender som påverkar hälsa, inklusive smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar samt olika miljö- och livsstilsfaktorer 
- att teoretiskt tillämpa grundläggande folkhälsovetenskapliga  koncept vid arbete med folkhälsa , inklusive sjukdomsprevention, hälsofrämjande , hälsoekonomi och hälsopolicy, samt kritiskt förhålla sig till motstridiga synpunkter inom dessa områden.

Innehåll

Under kursen kommer de grundläggande koncepten, principerna och metoderna inom folkhälsoforskning och arbete  att introduceras i förhållande till fyra delområden:
1. Grunderna i folkhälsovetenskap och perspektiv inom epidemiologi
2. Folkhälsovetenskapliga perspektiv inom hälsoekonomi, hälsohantering och policy
3. Folkhälsovetenskapliga perspektiv inom lobal hälsa
4. Folkhälsovetenskapliga perspektiv inom vetenskapsteori, filosofi och etik

De ämnen som kommer att introduceras inom dessa fyra delområden inkluderar:

  • Konceptengrunderna och metoderna i folkhälsovetenskap och arbete
  • Evidensbaserad folkhälsovetenskap. Grundläggande epidemiologi inklusive principerna i epidemiologisk utvärdering av folkhälsointerventioner.
  • Data om befolkningar och dödlighet
  • Sjukdomsbörda och andra mått av befolkningars hälsa
  • Hälsoekonomi, management och policy, inklusive grundläggande principer för ekonomisk utvärdering av folkhälsointerventioner
  • Hälso- och sjukvårdssystem och befolkningshälsa
  • Grunderna och metoderna för  sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande arbete i relation till smittsamma och icke-smittsmma sjukdomar
  • Sociala och beteendemässiga determinanter för  hälsa
  • Miljö- och livsstilsfaktorer, inklusive hållbar utveckling och klimatförändringar, som determinanter för hälsa
  • Vetenskapsfilosofiska och etiska perspektiv på folkhälsoforskning

Arbetsformer

Varje ovannämnt delområde omfattar föreläsningar, som följs av en seminarieserie, praktiska övningar, och frågeövningar. Seminariernas syfte är att utveckla de praktiska färdigheterna, den professionella attityden samt kritiskt tänkande, och de kommer därmed att inkludera olika former av interaktiva studentledda aktiviteter. E-inlärningstekniker såsom wikis och bloggar kommer att användas under grupparbeten.

Examination

Kursen består av en skriftliga individuell examination, såväl som en gruppuppgift som skall skickas in skriftligt samt presenteras muntligt och diskuteras i klassen. Utöver detta kommer en halvtidsexamination att tillämpas för att följa studiegången samt förbereda för slutexaminationen. Denna skall inte lämnas in men diskuteras i klassen.

Den skriftliga slutexaminationen betygssätts som godkänd, väl godkänd och underkänd, medan den obligatoriska gruppövningen betygssätts som godkänd eller underkänd. För att få betyget G på kursen krävs G på både gruppuppgiften och den skriftliga slutexaminationen. För att få betyget VG på kursen krävs VG på den skriftliga slutexaminationen och G på gruppuppgiften.

Obligatoriskt deltagande
Frågeövningar, praktiska övningar, gruppuppgiften, lektioner med gruppövningar, studentpresentationer, halvtidsexamination samt den skriftliga slutexaminationen är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten har deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Sim, Fiona.; McKee, Martin. Issues in public health

Rekommenderad litteratur

Schneider, Mary-Jane Introduction to public health
Riegelman, Richard K. Public health 101 : healthy people--healthy populations
Detels, Roger Oxford textbook of public health
Extra material will be specified during the course