Metodologisk fördjupning och etik, 10 hp
More about methods and ethics, 10 credits- Kurskod
- 4FH026
- Kursens benämning
- Metodologisk fördjupning och etik
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för biovetenskaper och näringslära
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-05-14
- Reviderad av
- Programnämnd 5
- Senast reviderad
- 2010-09-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde.
Mål
Syftet med kursen är att studenten skall reflektera över, kritiskt granska och praktiskt tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder, inklusive etiska överväganden. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - sammanställa, kritiskt granska och diskutera forskningsresult - reflektera över samt presentera vetenskapliga arbeten i olika format och anpassat till olika målgrupper - presentera sin forskning inom en etisk ram och diskutera den utifrån krav på vetenskaplighet och fusk - redogöra för den historiska bakgrunden till informerat samtycke, Helsingforsdeklarationen, samt forskningsetisk kommitte och dess etiska och legala ramverk
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment, Vetenskaplig metodik (7hp) och Forskningsetik (3hp). Moment 1, Vetenskaplig metodik (Scientific methodology), 7hp, genomförs som en seminarieserie under tre terminer. De första två terminerna behandlar de praktiska färdigheter som fordras för att bedriva och presentera forsknings- och utvecklingsarbete, medan den tredje terminen fokuserar på förberedelser för uppsatsarbeten. Momentet innehåller litteratursökning i databaser, forskningsfusk och plagiat och metoder för litteratursammanställningar. Kritisk granskning av vetenskapliga arbeten inkluderar även träning i konstruktiva diskussioner i seminarieform. Format för presentation belyser muntlig presentation inklusive powerpoint-design, och skriftlig presentation i form av poster, rapport, uppsats, vetenskaplig artikel, forskningsplan inklusive forskningsansökan, samt design av tabeller och diagram. Presentationer riktade till olika målgrupper såsom forskare, politiker och tjänstemän, massmedia och befolkningen. Moment 2, Forskningsetik (Ethics in research), 3hp, strävar efter att öka studenternas egen förmåga att reflektera över etik i forskningen, och förstå vad som är etiskt tillåtet och acceptabelt vad gäller studier av och med människor och kraven på forskarens objektivitet. Momentet innehåller genomgång av värderingsfrågor och moraliska skyldigheter att delta i kliniska försök inklusive betydelsen av informerat samtycke vid användning av registerdata. Specifika etiska problem i samband med folkhälsovetenskapliga studier i olika kulturområden. Krav på information till forskningspersoner och träning i att skriva en ansökan till etisk kommitté.
Forskningsetik, 3.0 hp
Metodologisk fördjupning, 7.0 hp
Arbetsformer
Inlärningen sker med hjälp av föreläsningar, seminarier med studentpresentationer och diskussioner, grupparbeten och individuellt arbete; med utdelat material i form av vetenskapliga artiklar och internetpublikationer.
Examination
Moment 1 examineras med en individuell uppgift och en gruppuppgift: Den individuella uppgiften består av en portfolie med exempel på genomförda arbetsuppgifter, inklusive en skriftlig reflektion, inlämnat senast angivet datum. Den individuella uppgiften betygsätts med U/G/VG. Gruppuppgiften redovisas på seminarium och består av en presentation av ett givet vetenskapligt arbete. Godkänd uppgift krävs för slutbetyg på kursen. Moment 2 examineras med individuell tentamen och fullständig ansökan till etisk kommitté. Momentet betygsätts med U/G. Betyg på hel kurs sätts efter betyg på den individuella uppgiften. Genomförd gruppuppgift samt G på moment 2 krävs. Obligatoriskt deltagande Närvaro och individuellt aktivt deltagande på seminarierna är obligatoriskt. Genomförande av gruppuppgift och individuell uppgift är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens resultat för respektive moment i LADOK.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Mandatory literature within the different tracks
Scientific articles and internet publications.
Part 2 Ethics in research
Johansson I, Lynöe N. Medicine and Philosophy. A Twenty-First Century Introduction. Ontos Verlag, Frankfurt 2008.
Scientific articles and internet publications.