Kursplan för

Metodologisk fördjupning och etik, 10 hp

More about methods and ethics, 10 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , HT10 , VT11
Kurskod
4FH026
Kursens benämning
Metodologisk fördjupning och etik
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Medverkande institutioner
  • Institutionen för biovetenskaper och näringslära
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2008-05-14
Reviderad av
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Senast reviderad
2008-07-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs lägst betyg G i kurserna kvantitativ och kvalitativ metodik på termin 1.

Mål

Moment 1: Forskningsetik (3hp). Syftet är att öka studenternas egen förmåga att reflektera över etik i forskningen, och förstå vad som är etiskt tillåtet och acceptabelt vad gäller studier av och med människor och kraven på forskarens objektivitet. Studenterna ska kunna presentera sin egen forskning inom en etisk ram och kunna diskutera detta i förhållande till kraven på vetenskaplighet respektive fusk och kunna redogöra för den historiska bakgrunden till informerat samtycke, Helsingforsdeklarationen, forskningsetisk kommitte och dess etiska och legala ramverk. Moment 2: Metodologisk fördjupning (7hp). Momentets mål är att studenten skall ha förvärvat en djupare förståelse och de färdigheter som fordras för att: i) avgränsa och precisera ett folkhälsovetenskapligt problem; ii) formulera forskningsfrågeställningar och hypoteser; iii) skriva ett forskningsprotokoll och en ansökan om finansiering enligt internationell standard; iv) granska och sammanställa en för ämnet relevant litteraturöversikt; v) genomföra en pilotundersökning utifrån en given problemställning; vi) använda olika typer av undersökningsdesign och metoder; vii) skriva och presentera en plan för det egna uppsatsarbetet. Studenten ska också genom träning nå en förmåga att konstruktivt kunna diskutera och ge synpunkter i seminarieform på vetenskapliga arbeten.

Innehåll

Moment 1: Forskningsetik (3hp). Genomgång av värderingsfrågor och moraliska skyldigheter att delta i kliniska försök inklusive betydelsen av informerat samtycke vid användning av registerdata. Specifika etiska problem i samband med folkhälsovetenskapliga studier i flera länder. Krav på information och träning i att skriva en ansökan om en etisk kommitte. Moment 2: Metodologisk fördjupning (7hp). Genomgång av forskningsprotokollets olika delar inklusive träning i att skriva en ansökan om forskningsfinansiering. Granskning och sammanställning av litteratur. Genomgång av olika typer av undersökningsdesign, metodval och praktisk träning i att skriva och presentera en plan för den egna uppsatsen. Träning i att granska vetenskapliga arbeten.

Forskningsetik, 3.0 hp

Betygsskala: VU

Metodologisk fördjupning, 7.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier för analys av vetenskapliga artiklar och träning i att opponera respektive presentera ett förslag till egen plan för uppsatsarbete. Undervisning i inriktningen i säkerhetsfrämjande arbete sker via Internet och läroplattformen Pingpong.

Examination

Individuell tentamen, arbetsuppgifter, fullständig ansökan till etisk kommitte och en plan för eget uppsatsarbete.

Litteratur och övriga läromedel

Mandatory literature within the different tracks

Research Ethics (for all tracks)

Johansson I, Lynöe N. Medicine and Philosophy. A Twenty-First Century Introduction. Ontos Verlag, Frankfurt 2008.

Referenser till Codex på Vetenskapsrådets hemsida (www.vr.se)/References Swedish Research Council (www.vr.se)


Applied Public Health Nutrition
Se separat kursplan/See special syllabus

Health Economics and Health Promotion

Fitzpatrick JL, Sanders JR, Worthen BL. Program Evaluation. Alternative approaches and practical guidelines. Boston: Pearson, 2004, 3rd edition.

Drummond MF, O´Brien B, Stoddart GL, Torrance GW. Methods for the evaluation of health care programmes. Oxford: Oxford University Press, 1997, 2nd edition.

Woodward M. Epidemiology. Study design and data analysis. London: Chapman & Hall/CRC, 2000, 2nd edition.

Miles, NK, Huberman, AM. Qualitative Data Analysis. ISBN 0-8039-5540-5

Mental Health and Suicide prevention

American Psychological Association. (2001). Publication Manual of the American Psychological Association: Fifth edition (reprinted 2007). Washington, DC: APA

Trochim, W. M. K.Qualitative Methods. Retrieved 22 April 2008 at: http://www.socialresearchmethods.net/kb/qualmeth.php


Safety promotion

ETHICS
Safety Promotion Research, Laflamme/Svanström/Schelp; Chapter 4
Several papers for free in Pingpong.

Quantitative methods:
Kenneth J. Rothman Epidemiology: An Introduction

Qualitative methods:
M B Miles, A M Huberman Qualitative Data Analysis
ISBN 0-8039-5540-5