Kursplan för

Kvalitativa metoder, 7,5 hp

Qualitative Methods, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT23 , VT24
Kurskod
4FH088
Kursens benämning
Kvalitativa metoder
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2018-10-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2023-10-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • beskriva principerna för kvalitativ forskning, dess huvudsakliga användningsområden och förtjänster
  • beskriva och diskutera kvalitativa datainsamlingsmetoders karaktär och reflektera över fördelar och utmaningar
  • beskriva etablerade kvalitativa analysmetoder
  • beskriva och känna igen kvalitet i kvalitativ forskning inklusive kvalitativa definitioner för reliabilitet, validitet och överförbarhet
  • fatta välgrundade beslut avseende vilken sorts forskningsfrågor som bäst besvaras med hjälp av kvalitativa metoder
  • diskutera hur kvalitativa data kan bidra till förståelsen av de globala hållbarhetsmålen och av klimatförändringars hälsopåverkan.
  • reflektera över etiska aspekter som är specifika för kvalitativa studier inom hälsa och sjukdom

Innehåll

Kursen är introducerande, vilket innebär att målet med föreläsningar och praktiska uppgifter är att studenterna ska uppnå en grundläggande förståelse för syfte med och användningsområden för kvalitativa metoder inom global folkhälsa. Föreläsningar och workshops bearbetar därför epistemologiska och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ forskning, liksom hur forskningsfokus och val av metod relaterar till vartannat. Kursen fokuserar också på kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervju, fokusgruppdiskussion och observationer), olika metodologiska ansatser (till exempel grounded theory, etnografi) och de vanligaste analysmetoderna (till exempel tematisk analys, narrativ analys). 

Praktiska individuella uppgifter och gruppövningar varvas med teoretiska föreläsningar, i syfte att främja studenternas vetenskapliga tänkande likaväl som deras praktiska färdigheter. Under kursen prövar studenterna att utveckla en kvalitativ intervjuguide, planera och genomföra observationer samt delta i en fokusgruppdiskussion. Utifrån dessa övningar diskuteras, i grupp och helklass, kvalitet och överförbarhet i kvalitativa studier. Etiska aspekter som är specifika för kvalitativ forskning om hälsa diskuteras under kursen.

Arbetsformer

Kursen är problemorienterad och omfattar föreläsningar, individuella och gruppövningar, seminarier och litteraturstudier.

Examination

Ett skriftligt prov genomförs i slutet av kursen, på vilken betyget baseras. Provet består av flera olika delar baserat på de praktiska och teoretiska momenten i kursen. I kursen används betygsgraderna U/G/VG.

Obligatorisk närvaro
Studenterna kommer att skriftligt och muntligt presentera resultat av individuella och gruppövningar vid seminarier. Genomförande av och närvaro vid dessa seminarier är obligatoriskt. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

Green, Judith; Thorogood, Nicki Qualitative methods for health research

Fördjupningslitteratur / Reference literature

Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Additional articles will be distributed during the course