Vetenskapsteori, 2,5 hp
Theory of Science, 2,5 credits- Kurskod
- 4FH090
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori
- Hp
- 2,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2018-10-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Syftet med kursen är att studenten skall kunna identifiera, diskutera och reflektera över vetenskapsteoretiska överväganden inom folkhälsovetenskaplig praktik och forskning.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva olika sätt som teori används inom folkhälsovetenskap
- Identifiera och framföra vetenskapliga argument som berör olika syn på kunskap och evidens samt att kunna relatera dessa argument till val av metod och teoretisk inriktning.
- Identifiera och diskutera de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 i relation till folkhälsovetenskaplig teori
- Reflektera kring grunderna för vetenskaplig kunskaps auktoritet och kritisk granska vetenskapliga debatter inom folkhälsovetenskap
Innehåll
I kursen presenteras och analyseras exempel på teorier inom folkhälsovetenskaperna. Länken mellan teori och metodologiska val diskuteras. I kursen främjas ett reflekterande förhållningssätt och lärande kring folkhälsovetenskap, ett kunskapsfält som är både multidisciplinärt och interdisciplinärt. I kursen kommer studenten att diskutera och lära sig om följande:
- Vetenskapsfilosofiska problemställningar med relevans för folkhälsoforskning
- Utvalda teoretiska inriktningar och centrala begrepp inom folkhälsovetenskap som till exempel normalitet, diagnos, institution och aktörer
- Teoretiska och metodologiska aspekter av att studera hälsans sociala bestämningsfaktorer
- Möjligheter att förena folkhälsovetenskaplig teori och de globala hållbarhetsmålen
Arbetsformer
I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, digitala och i klassrummet, kommer att användas. Föreläsningar, diskussion och samarbete i små grupper, samt att ge återkoppling till andra studenter kommer kombineras inom kursens olika teman.
Examination
Examination av kursens lärandemål sker genom att deltagaren:
- lämnar in en skriftlig uppgift som tillämpar vetenskapsfilosofiska begrepp.
- självständigt skriva en essä där ett antal teoretiska begrepp definieras och används i en kritisk analys av ett empiriskt fall.
- delta i obligatoriska workshops och seminarier och ge peer återkoppling till andra studenter.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i förekommande workshops om vetenskapsteori, en litteraturworkshop och en workshop om applicerad teori är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Övrig litteratur, såsom vetenskapliga artiklar, film och andra digitala resurser kommer att vara tillgänglig från läroplattformen Canvas under kursens gång.
Vetenskapliga artiklar och internetpublikationer tillkommer.
1. edition. : Copenhagen : Gyldendal Akademisk, 2008. - 298 p. ISBN:978-87-628-0794-5 LIBRIS-ID:12334668 Sök i biblioteket
Scandinavian journal of public health, 2016 URL: Theory and interpretation in qualitative studies from general practice: Why and how?
Rekommenderad litteratur
Extra material kommer att tillkännages under kursens gång.