Teorier och metoder för implementering och utvärdering, 7 hp
Theories and Methods for Implementation and Evaluation, 7 credits- Kurskod
- 4FH096
- Kursens benämning
- Teorier och metoder för implementering och utvärdering
- Hp
- 7 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2019-03-06
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2020-03-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng från år 1 på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning hälsofrämjande arbete och prevention.
Mål
Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:
- Tillämpa sina kunskaper vid utformningen av process- och effektutvärdering av komplexa interventioner och policyer (t.ex. studiedesign och utfallsmått)
- Uppvisa förståelse för en utvärdering med hjälp av "mixed methods"
- Diskutera behovet och användningen av riktlinjer för rapportering
- Uppvisa kunskap om och förståelse för teorier, modeller och ramverk inom implementeringsforskning
- Visa hur implementeringsstrategier väljs utifrån hinder och möjliggörande faktorer
- Reflektera över styrkor och begränsningar i det evidensbaserade folkhälsoarbetet
Innehåll
Syftet med denna kurs är att ge studerande på masternivå färdigheter att tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt genom implementering och utvärdering av åtgärder samt hur storskalig implementering i samhället ska planeras och utvärderas. Innehållet fokuserar på följande:
- Från modellutvärdering till storskaliga implementering
- Utvärdering av komplexa interventioner rörande implementeringsutfall, utfall på organisations- och individnivå
- Kvantitativa och kvalitativa metoder
- Rapporteringsriktlinjer
- Hybriddesign i implementeringsforskning
- Implementeringsteorier, modeller och ramverk
- Implementeringsstrategier
Arbetsformer
Föreläsningar, smågruppseminarier, grupparbete, studiebesök i syfte att främja en reflekterande, analytisk och kritisk inställning till folkhälsointerventioner. Föreläsningarna ger de studerande kunskap om implementeringsforskning och utvärdering. Grupparbetet ger de studerande tillfälle att i mer detalj utforska olika föreläsningsteman och tillämpa de erhållna kunskaperna. De studerande arbetar i lag för att kritiskt diskutera folkhälsointerventioner beträffande metoder och slutsatser. De studerande blir ombedda att reflektera över styrkor och svagheter i de metoder som använts och den evidens som framlagts samt presentera sina resultat för gruppen. Samtliga lärare i kursen är aktiva forskare inom området interventions- och implementeringsforskning. De studerande förväntas att själva bedriva studier vid sidan av kontakttiden, som kan omfatta läsning, kritisk analys samt uppgifter.
Examination
Kursen avslutas med en individuell tentamen bestående av en skriftlig uppgift som tar utgångspunkt i ett verkligt storskaligt implementeringsprojekt där studenten beskriver och bedömer de olika stegen med implementering, utvärdering och storskalig spridning av en intervention. Uppgiften betygsätts med godkänd, väl godkänd eller underkänd.
Obligatoriskt deltagande
Kursen omfattar ett antal obligatoriska seminarier och föreläsningar som har markerats i kursplanen.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
5 ed. : New York, NY : John Wiley & Sons, 2015 - Online-Ressource. ISBN:978-1-118-62900-0 LIBRIS-ID:21086136 URL: Länk Sök i biblioteket
2015 Ingår i: BMJ : British medical journal
2012 Ingår i: Journal of epidemiology and community health.
Second edition. : New York, NY : Oxford University Press, 2017 - 1 online resource ISBN:9780190683245 LIBRIS-ID:21965094 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket
https://mrc.ukri.org/, 2019 URL: Länk MRC 2019 (publicerad under 2019)