Kursplan för

Teorier och metoder för implementering och utvärdering, 7 hp

Theories and Methods for Implementation and Evaluation, 7 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4FH096
Kursens benämning
Teorier och metoder för implementering och utvärdering
Hp
7 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2021-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng från år 1 på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning hälsofrämjande arbete och prevention.

Mål

Efter avslutad kurs ska de studerande kunna:

  • Tillämpa sina kunskaper vid utformningen av process- och effektutvärdering av komplexa interventioner och policyer (t.ex. studiedesign och utfallsmått)
  • Uppvisa förståelse för en utvärdering med hjälp av "mixed methods"
  • Diskutera behovet och användningen av riktlinjer för rapportering av studier
  • Uppvisa kunskap om och förståelse för teorier, modeller och ramverk inom implementeringsforskning
  • Visa hur implementeringsstrategier väljs utifrån hinder och möjliggörande faktorer
  • Reflektera över styrkor och begränsningar i det evidensbaserade folkhälsoarbetet, och hur detta relaterar till de globala hållbarhetsmålen (SDGs)

Innehåll

Syftet med denna kurs är att ge studerande på masternivå färdigheter att tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt genom implementering och utvärdering av åtgärder samt hur storskalig implementering i samhället ska planeras och utvärderas. Innehållet fokuserar på följande:

  • Från modellutvärdering till storskaliga implementering
  • Utvärdering av komplexa interventioner rörande process, implementeringsutfall, utfall på organisations- och individnivå
  • Kvantitativa och kvalitativa metoder
  • Rapporteringsriktlinjer
  • Hybriddesign i implementeringsforskning
  • Implementeringsteorier, modeller och ramverk
  • Implementeringsstrategier
  • Misslyckad intervention vs. misslyckad implementering

Arbetsformer

Föreläsningar, smågruppseminarier och grupparbete i syfte att främja en reflekterande, analytisk och kritisk inställning till folkhälsointerventioner. Föreläsningarna ger de studerande kunskap om implementeringsforskning och utvärdering. Grupparbetet ger de studerande tillfälle att i mer detalj utforska olika föreläsningsteman och tillämpa de erhållna kunskaperna. De studerande arbetar i lag för att kritiskt diskutera folkhälsointerventioner beträffande metoder och slutsatser. De studerande blir ombedda att reflektera över styrkor och svagheter i de metoder som använts och den evidens som framlagts samt presentera sina resultat för gruppen. Samtliga lärare i kursen är aktiva forskare inom området interventions- och implementeringsforskning. De studerande förväntas att själva bedriva studier vid sidan av kontakttiden, som kan omfatta läsning, kritisk analys samt uppgifter.

Examination

Examinationen består av två delar som båda måste vara avklarade för att få godkänt: 1) Veckovisa obligatoriska grupparbeten med muntlig presentation och peer-review in klassen. Det är fyra grupparbeten baserade på litteratur. Grupparbetena betygsätts med godkänd eller underkänd. 2) en individuell skriftlig hemexamination som tar utgångspunkt i ett verkligt storskaligt implementeringsprojekt där studenten beskriver och kritiskt bedömer de olika stegen vid implementering, utvärdering och storskalig spridning av en intervention. Uppgiften betygsätts med godkänd, väl godkänd eller underkänd. Komplettering av betyget underkänt på den individuella uppgiften upp till godkänt betyg kan medges om studenten ligger nära gränsen för godkänt. Uppgiften måste lämnas in inom två veckor efter att kompletteringsbehov har meddelats av examinator.

Obligatoriskt deltagande
Kursen börjar med en obligatorisk introduktionsföreläsning. Närvaro och aktiv medverkan under rapportering av grupparbeten är också obligatoriskt. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Glanz, Karen; Rimer, Barbara K; Viswanath, K. Health Behavior : theory, research, and practice Glanz, Karen; Rimer, Barbara K.; Viswanath, K.
Moore, G F Process evaluation of complex interventions: Medical Research Council guidance (2015) Process evaluation of complex interventions: Medical Research Council guidance 2014

Brownson, Ross C.; Colditz, Graham A.; Proctor, Enola Knisley Dissemination and implementation research in health : translating science to practice
Extra material kommer att anges under kursen