Kursplan för

Tillämpat hälsofrämjande arbete och prevention, 10 hp

Applied Health Promotion and Prevention, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4FH097
Kursens benämning
Tillämpat hälsofrämjande arbete och prevention
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2020-03-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng från år 1 på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning hälsofrämjande arbete och prevention.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera och föreslå lämpliga interventioner, reflektera över ett befintligt interventionsprojekt, fastställa styrkor och begränsningar samt föreslå förbättringar:

  • Välja ett  folkhälsoproblem, fastställa en befintlig folkhälsointervention som matchar problemet samt analysera interventionen med avseende på styrkor och begränsningar
  • Bedöma den valda interventionens förändringsteori eller konceptmodell samt identifiera brister i förhållande till föreslagna resultat och föreslå förbättringar
  • Analysera den valda interventionen med avseende på studieupplägg (bl.a. kvalitativa och kvantitativa komponenter eller försökskomponenter) samt möjligheten att åstadkomma föreslagna resultat
  • Reflektera över etiska överväganden av betydelse för den valda interventionen
  • Fastställa tänkbara risker med implementeringen av interventionen samt lägga fram strategier för att minska dessa risker
  • Utvärdera kommunikationsplanen till interventionen samt föreslå alternativa spridningsstrategier
  • Bedöma den valda interventionen  beträffande möjligheten för  utvidgad implementering samt vid behov föreslå förbättringar

Innehåll

Kursen utgår från en helhetssyn på interventionsutveckling och implementering och fokuserar på hälsofrämjande och förebyggande åtgärder. Denna kurs syftar till att ge studenten kunskaper och färdigheter för att kunna integrera och tillämpa vad de har lärt sig under föregående kurser, fokuserar innehållet på att studera en befintlig intervention med fokus på följande områden:

  • Problemidentifiering
  • Formativ forskning
  • Teorianvändning vid utformning och utvärdering av interventioner
  • Studieupplägg
  • Interventions- och verktygsutveckling
  • Introduktion till vetenskapen om implementering och utvidgning
  • Forskningsetik
  • Spridning av resultat

Arbetsformer

Kursen kommer fokusera på att studenterna ska omsätta de förvärvade kunskaperna i ett enskilt arbete samt  utveckla deras förmåga att ge konstruktiv  återkoppling till studiekamrater. Studenterna kommer att arbeta fram och försvara ett interventionsförslag samt stödja sina studiekamrater genom hela processen. Undervisningsmetoderna har anpassats för att underlätta en stegvis utveckling mot kursens målsättning. Exempel tas från pågående forskning samt aktuell vetenskaplig litteratur. Kursen består av en serie föreläsningar, seminarier eller grupparbeten kring särskilda områden. Undervisningen är interaktiv och studenterna uppmuntras att delta och reflektera t.ex. genom att dela med sig av sina egna erfarenheter.

Examination

Tentamen omfattar en skriftlig individuell kursuppgift, en muntlig presentation samt två obligatoriska kamratstödsammankomster. Den individuella  kursuppgiften är en skriftlig rapport  i vilken studenten utvärderar specifika aspekter av en befintlig folkhälsointervention. Studenterna ska arbeta med den individuella uppgiften under hela kursen. Minst två obligatoriska kamratstödsammankomster ska genomföras för att  skapa diskussioner och ömsesidigt lärande.
 
Den skriftliga individuella uppgiften kommer att betygsättas med godkänd, väl godkänd eller underkänd, medan kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen betygssätts med godkänd eller underkänd. För att få godkänt på kursen, måste studenten uppnå godkänt på den skriftliga individuella uppgiften, kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen. För att få väl godkänt måste studenten uppnå väl godkänt på den skriftliga individuella uppgiften samt godkänt på kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen.
 
Obligatoriskt deltagande:
Kamratstödssammankomsterna är obligatoriska. Övriga föreläsningar, seminarier eller grupparbeten anges i kursschemat.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från ​obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen . Innan studenten  deltagit i  de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen  frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Begränsning av antal provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. 

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med  funktionsvariation, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Developing and evaluating complex interventions