Kursplan för

Tillämpat hälsofrämjande arbete och prevention, 10 hp

Applied Health Promotion and Prevention, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
4FH097
Kursens benämning
Tillämpat hälsofrämjande arbete och prevention
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2023-03-31
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng från år 1 på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap med inriktning hälsofrämjande arbete och prevention.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera och föreslå lämpliga interventioner, reflektera över ett befintligt interventionsprojekt, fastställa styrkor och begränsningar samt föreslå förbättringar:

  • Identifiera en hälsointervention avsedd för ett på förhand bestämt folkhälsoproblem
  • Kritiskt analysera utformningen, implementeringen och utvärderingen av en befintlig hälsointervention
  • Tillämpa relevanta förändringsteorier eller konceptmodeller på en befintlig hälsointervention
  • Beskriva och kritiskt granska en folkhälsointervention avseende på studieupplägg (bl.a. kvalitativa och kvantitativa komponenter eller försökskomponenter) samt möjligheten att åstadkomma föreslagna resultat
  • Identifiera styrkor och svagheter hos en befintlig hälsointervention och föreslå förbättringar
  • Reflektera över etiska överväganden för olika folkhälsointerventioner
  • Koppla relevanta hållbarhetsmål framtagna i FN till specifika interventioner och motivera dessa kopplingar
  • Fastställa tänkbara risker med implementering samt lägga fram strategier för att minska dessa risker hos en på förhand vald hälsointervention
  • Diskutera en hälsointerventions kommunikationsplan samt föreslå alternativa spridningsstrategier
  • Bedöma en befintlig intervention beträffande möjligheten för utvidgad implementering samt vid behov föreslå lämpliga förbättringar
  • Redogöra för en hälsointervention som är direkt relaterad till klimatförändringar beträffande dess potential, styrkor och svagheter i förhållande till klimatkrisen

Innehåll

Kursen utgår från en helhetssyn på interventionsutveckling, implementeringoch utvärdering med fokus på hälsofrämjande och förebyggande åtgärder. Denna kurs syftar till att ge studenten kunskaper och färdigheter för att kunna integrera och tillämpa vad de har lärt sig under föregående kurser, fokuserar innehållet på följande områden:

  • Problemidentifiering
  • Formativ forskning
  • Teorianvändning vid utformning och utvärdering av interventioner
  • Interventions
  • Utvidgning av olika hälsointerventioner
  • Forskningsetik
  • Spridning av resultat
  • Betydelsen av vetenskapliga hälsointerventioner i samhället
  • Praktisera vetenskapligt skrivande

Arbetsformer

Kursen kommer fokusera på att studenterna ska omsätta de förvärvade kunskaperna i ett enskilt arbete samt utveckla deras förmåga att ge konstruktiv återkoppling till studiekamrater. Studenterna kommer att arbeta med och analysera ett interventionsförslag samt stödja sina studiekamrater genom hela processen. Undervisningsmetoderna har anpassats för att underlätta en stegvis utveckling mot kursens målsättning. 
Exempel tas primärt från internationell forskning. Kursen består av en serie föreläsningar, seminarier och grupparbeten kring särskilda områden. Undervisningen är interaktiv och studenterna uppmuntras att delta och reflektera t.ex. genom att dela med sig av sina egna erfarenheter.

Examination

Tentamen omfattar en skriftlig individuell kursuppgift, en muntlig presentation samt obligatoriska kamratstödsammankomster. Den individuella kursuppgiften är en skriftlig rapport i vilken studenten utvärderar specifika aspekter av en befintlig folkhälsointervention. Studenterna ska arbeta med den individuella uppgiften under hela kursen. De obligatoriska kamratstödsammankomsterna ska genomföras för att skapa diskussioner och ömsesidigt lärande.
 
Den skriftliga individuella uppgiften kommer att betygsättas med godkänd, väl godkänd eller underkänd, medan kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen betygssätts med godkänd eller underkänd. För att få godkänt på kursen, måste studenten uppnå godkänt på den skriftliga individuella uppgiften, kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen. För att få väl godkänt måste studenten uppnå väl godkänt på den skriftliga individuella uppgiften samt godkänt på kamratstödssammankomsterna och den muntliga presentationen.
 
Obligatoriskt deltagande:
Kamratstödssammankomsterna är obligatoriska. Övriga föreläsningar, seminarier eller grupparbeten anges i kursschemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från ​obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.  Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsvariation, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Litteraturen utgörs primärt av vetenskapliga artiklar tillgängliga online vilka kommer att tilldelas under kursens gång

Rekommenderad litteratur

Litteraturen utgörs primärt av vetenskapliga artiklar tillgängliga online vilka kommer att tilldelas under kursens gång