Kursplan för

Examensarbete i folkhälsovetenskap, 30 hp

Degree Project in Public Health Sciences, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , VT25
Kurskod
4FH100
Kursens benämning
Examensarbete i folkhälsovetenskap
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2020-10-22
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2024-10-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

För tillträde krävs att studenten med godkänt resultat genomfört kurser inom respektive inriktning på Masterprogrammet i Folkhälsovetenskap motsvarande 60 hp.

Mål

a) Kunskap och förståelse

För godkänt examensarbete ska studenten visa goda eller mycket goda ämnes- och metodkunskaper på en forskningsförberedande nivå inom den valda inriktningen.

b) Färdighet och förmåga

För godkänt examensarbete ska studenten visa god eller en mycket god förmåga och färdigheter i:

Att kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet folkhälsovetenskap.

Att självständigt kunna identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.

Att kunna reflektera kring och tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.

Att självständigt kunna lägga upp en tidsplan och följa den.

Att kritiskt värdera och kunna integrera samt använda kunskap förvärvad i programmets kurser.

Att argumentera sakligt och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i författandet av examensarbetet.

c) Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänt examensarbete ska studenten visa en god eller mycket god förmåga och färdigheter i:

Att diskutera och försvara det egna examensarbetet vid ett offentligt seminarium.

Att bedöma och värdera sin egen förmåga och självständigt ta ansvar för att inhämta den kunskap som behövs för att färdigställa uppsatsen.

Att använda ett forskningsetiskt förhållningssätt inklusive att tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.

Att bedöma och kritiskt granska utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter annan students examensarbete.

Att kunna reflektera och diskutera forskningsprojektets möjligheter och begränsningar ur ett befolkningsperspektiv.

Innehåll

Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig på en forskningsförberedande nivå inom Folkhälsovetenskap och vald inriktning (Folkhälsoepidemiologi eller Hälsofrämjande arbete och prevention). Kursen innehåller planering, genomförande och rapportering av en empirisk studie alternativt en systematisk litteraturstudie i form av en vetenskaplig uppsats. Här ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, databearbetning och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av vetenskaplig uppsats.

Arbetsformer

Kursens huvudsakliga arbetsform är självständigt arbete med lärarhandledning av institutionen utsedd och/eller godkänd handledare både individuellt och i grupp och därtill de praktiska övningar som uppgiften kräver. I kursen ingår också vetenskaplig diskussion i seminarieform, bedömning av en annan students examensarbete vid ett öppet seminarium samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur och litteratur inom eget valt och av institutionen godkänt uppsatsämne.
Ämnet för examensarbetet ska vara i linje med programmets syfte och vald inriktning.

Examination

I examenskraven ingår:

  • Att självständigt färdigställa en skriftlig uppsats på engelska baserad på ett folkhälsovetenskapligt relevant ämne
  • Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett offentligt seminarium vid KI
  • Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete vid ett seminarium

Uppsatsen ska vara tillgänglig i en slutgiltig version som medger granskning minst 2 veckor innan seminariet. Seminariet får förläggas utanför terminstid om student, handledare och examinator är överens om detta. 

Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan student deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

I kursen används betygsgraderna underkänd, godkänd och väl godkänd.
För betyget väl godkänd krävs att uppsatsen lämnas in i tid.

KI:s lokala riktlinjer för omtentamen gäller.

Begränsning av antal provtillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. 

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction
Armitage, Peter; Berry, Geoffrey; Matthews, J.N.S. Statistical methods in medical research
Windsor, Richard A. Evaluation of health promotion and disease prevention programs : improving population health through evidence-based practice
Developing and evaluating complex interventions: MRC 2019
Övrigt material delas ut under kursens gång. / Other material will be distributed during the course.