Krisberedskap och insatser i global hälsa och humanitära situationer, 9 hp
Emergency Preparedness and Response in Global Health and Humanitarian Situations, 9 credits- Kurskod
- 4GB012
- Kursens benämning
- Krisberedskap och insatser i global hälsa och humanitära situationer
- Hp
- 9 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Global hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden GPH
- Datum för fastställande
- 2024-10-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2026
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. Godkänt på kurserna En introduktion till global hälsa, Globala sjukdomsbördan och Hälsosystem och policy i praktiken.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Beskriva olika typer av hälsokriser och katastrofer i olika kontexter.
- Utvärdera hälso- och sjukvårdssystems och nyckelaktörers roll i beredskap, insatser, återställande och lärande vid hälsokriser och katastrofer.
- Reflektera över begreppen hot, exponering, sårbarhet och anpassningsförmåga i olika hälsokriser och katastrofer.
- Analysera hälso- och sjukvårdssystemets resiliens i olika kontexter.
- Analysera information från olika datakällor för att identifiera, övervaka och agera vid hälsokriser och katastrofer.
- Bedöma risker och behov för att prioritera insatser för att tillgodose grundläggande hälsobehov.
- Reflektera över etiska dilemman i hälsokriser när resurserna är begränsade.
- Tillämpa viktiga principer och steg i att utreda och agera vid utbrott av infektionssjukdomar.
- Förklara viktiga principer för riskkommunikation och samhällsengagemang under hälsokriser.
Innehåll
I denna valbara kurs får studenterna lära sig hur de kan bidra till globala insatser för att förbereda inför, hantera och återhämta sig från hälsokriser och katastrofer. Kursen omfattar olika typer av hälsokriser som naturkatastrofer, epidemier och konflikter samt deras påverkan på hälso- och sjukvårdssystem. Studenterna kommer att utforska strategier för att förebygga, minska och hantera potentiella konsekvenser av dessa händelser inklusive hur man planerar och genomför folkhälsoinsatser baserade på risk- och behovsbedömningar.
De kommer också att lära sig nyckelbegrepp som hot, exponering, sårbarhet och anpassningsförmåga samt hur dessa faktorer påverkar om en händelse utvecklas till en katastrof. Kursen tar upp hur motståndskraftiga hälso- och sjukvårdssystem kan bidra till att systemen återhämtar sig och anpassar sig efter framtida kriser. Genom verkliga fallstudier får studenterna analysera hur data används för att upptäcka, övervaka och reagera på hälsokriser.
Kursen innehåller praktisk träning i beslutsfattande under kriser där resurser är begränsade och informationen ofullständig. Studenterna kommer att hantera etiska dilemman såsom att prioritera resurser för att möta folkhälsobehov. Ämnen som massskadehantering, utbrottsutredningar och riskkommunikation kommer att diskuteras och tillämpas på verkliga scenarier vilket ger studenterna möjlighet att lära sig om de centrala utmaningarna inom beredskap och respons.
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar interaktiva föreläsningar, simuleringar, praktiska övningar, fallstudier, diskussionsseminarier samt individuella uppgifter och gruppuppgifter.
Examination
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen innehåller även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i grupp- och individuella projekt med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussion i seminarier samt i simuleringar, praktiska övningar och/eller platsbesök är obligatoriskt.
Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.