Kliniskt beslutstöd, 5 hp
Clinical decision support, 5 credits- Kurskod
- 4HI010
- Kursens benämning
- Kliniskt beslutstöd
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinformatik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2010-11-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2011
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenterna skall förvärva tillräckliga kunskaper och färdigheter för att aktivt kunna medverka i kravspecificeringen, utvecklingen, införandet, förbättringen och utvärderingen av metoder som ger kliniskt beslutstöd, samt förklara hur dessa metoder kan implementeras i informationssystem, med särskilt beaktande av interoperationella, organisatoriska, etiska och juridiska aspekter. Efter genomgången kurs ska studenterna kunna: Kunskap och förståelse - förklara hur införandet av kliniskt beslutstöd kan användas för att uppnå en förbättrad patientsäkerhet och en mer evidensbaserad vård. - förklara, exemplifiera och kategorisera de huvudsakliga typerna av kliniska beslutstödsystem. - förklara metoder för att skapa eller generera medicinsk kunskap som kan införas i ett kliniskt beslutstödsystem, utgående från klinisk experterkompetens, evidensbaserade kliniska riktlinjer och medicinska databaser, med hjälp av maskinlärningsmetoder - förklara metoder för att representera medicinsk kunskap i standardiserade modeller. - förklara och problematisera hur kliniska beslutstödsystem kan påverka en organisation och hur detta kan planeras för. - förklara den medicinska kunskapens och det kliniska beslutstödets roll som en del i en organisations "knowledge management". Färdigheter - analysera behovet av beslutstöd. - genomföra en analys av användarkrav samt utveckla ett grafiskt användargränssnitt för ett kliniskt beslutstödsystem. - välja och tillämpa metoder för att skapa medicinsk kunskap för ett identifierat kliniskt problem genom intervjuer av kliniska experter eller dokumentanalys av kliniska riktlinjer. - välja och tillämpa en standardiserad metod för att representera medicinsk kunskap för integration i beslutstödsystem. - analysera och föreslå metodik för att möjliggöra integration med andra informationssystem. Värdering och förhållningssätt - värdera nyttan och lämpligheten av att införa ett nytt beslutstödsystem i ett givet kliniskt sammanhang utgående från analys av verksamhetens behov, arbetsflöden, beslutsprocesser samt etiska och juridiska aspekter.
Innehåll
- Olika typer av kliniska beslutstödsystem. - Fallstudier. - Evidensbaserad medicin. - Metoder för att skapa eller generera medicinsk kunskap: Kognitiv uppgiftsanalys, analys av kliniska riktlinjer, statistiska och maskinlärningsmetoder - Kunskapsrepresentation: regler, datoriserade kliniska riktlinjer, ontologier och informationsmodeller. - Organisatoriska och sociala utmaningar. - Etiska och juridiska aspekter. - "Knowledge management" i hälso och sjukvårdsorganisationer.
Arbetsformer
Grupper skapas med studenter som har vård- respektive teknisk bakgrund. Utgående från denna tvärvetenskapliga kompetens kommer grupperna att anta två olika roller, den kliniska beställarrollen och den tekniska leverantörsrollen. Kursen kommer att ges i form av ett antal block där olika teman avhandlas. Blocken är strukturerade på liknande sätt: Inledningsvis ges föreläsningar som introducerar ny teori samt projektuppgifter. Senare ges tillfälle till lärarhandledning och blocket avslutas med redovisningar och ett reflekterande seminarium.
Examination
Examinationen består av två delar. Del 1 består av aktivt deltagande i grupparbeten, inlämnandet av skriftlig redovisning och seminarier. Denna del bedöms med U/G. Del 2 är en individuell hemtentamen som är av typen Open book, d.v.s. alla hjälpmedel är tillåtna. Hemtentamen bedöms med betygsskalan A-F. Slutbetyget är detsamma som betyget på del 2 och sätts först efter att G uppnåtts på del 1. Deltagande i grupparbetena samt i reflekterande seminarier är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK. Begränsning av antal provtillfällen Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur / Mandatory literature
Vetenskapliga artiklar / Scientific articles
Böcker / Books
Amsterdam : Elsevier Academic Press, cop. 2007 - xv, 581 p. ISBN:978-0-12-369377-8 (alk. paper) LIBRIS-ID:10410159 Sök i biblioteket