Kursplan för

Perspektiv på hälsa, 15 hp

Perspectives on health, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
4KL010
Kursens benämning
Perspektiv på hälsa
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande
2008-08-25
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-06-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård alternativt socionomexamen. Alternativt yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård eller idrottslärarexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig teori och metod. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd)

Mål

Studenten skall efter genomgången kurs ha fördjupad kunskap om, förståelse för och kunna värdera hälso- och sjukvårdens påverkan på hälsa och sjukdom, samt visa på skillnader mellan män och kvinnor och mellan grupper med olika kulturell bakgrund. Studenter ska kunna diskutera och kritiskt granska teorier och begrepp som hälsa, hälsofrämjande och prevention samt argumentera för hur dessa generella begrepp relaterar till det egna fördjupningsområdet och till den egna professionen. Vidare skall studenten ha fördjupad kunskap om metoder för att mäta hälsa och sätta denna kunskap i förhållande till ett evidensbaserat arbetssätt.
Lärandemål

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
•Reflektera över och kritiskt granska begreppen hälsa och sjukdom i ett samhälleligt och kulturellt sammanhang samt reflektera över betydelsen för den enskilda människans upplevelse av hälsa och sjukdom
•Teoretisera kring, reflektera över och kritiskt granska olika hälsobegrepp och relatera olika sätt att se på hälsa till ICF
•Välja ut, diskutera och kritiskt granska folkhälsomål som har speciell betydelse för det egna fördjupningsområdet
•Kritiskt granska information om hälsobefrämjande åtgärder utifrån ett vetenskapligt (evidensbaserat) synsätt

Kunskap och förståelse
•Förstå innebörden av biomedicinsk och humanistisk syn på hälsa
•Värdera olika sätt att mäta hälsa med ICF som tankeram
•Förstå folkhälsomålens inverkan på egna fördjupningsområdet
•Förstå innebörden av ett vetenskapligt (evidensbaserat) synsätt i hälso- och sjukvård
•Ha kunskap om och förståelse för interprofessionella aspekter i synen på hälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•Visa medvetenhet om samhälleliga faktorer som påverkar synen på hälsa och ohälsa
•Visa medvetenhet om att faktorer som exempelvis genus och kulturell bakgrund kan påverka vårdgivare och vårdtagare

Innehåll

Samtliga i kursen ingående delar skall genomsyras av en mångfacetterad syn på hälsa utifrån ett tvärprofessionellt perspektiv.
Kursens upplägg är baserat på spetsföreläsningar samt aktiverande undervisnings och arbetsformer utifrån studiehandledning samt grupparbeten med peer-learning.
Kursdeltagarna indelas i studiegrupper om maximalt 10 kursdeltagare per grupp.
Lärarna fungerar som resurs för att lösa uppgifter och ge kontinuerlig feed-back på inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig genom att analysera och reflektera över fakta med anknytning till innehållet och målen för kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna. Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar, gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen PingPong. Detta för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens samt ge möjlighet till ett självständigt lärande. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

Examination

Kursen examineras genom ett enskilt skriftligt arbete som betygssätts med betygen; VG-G-U.

För att få ett godkänt slutbetyg krävs att inlämningsuppgifterna uppfyller kursens olika lärandemål.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT11.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Andersson, Sven Ingmar Hälsopsykologi: en introduktion
Antonovsky, Aaron Hälsans mysterium
McDowell, Ian Measuring health : A guide to rating scales and questionnaries
Medin, Jennie; Alexanderson, Kristina Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Svenaeus, Fredrik Sjukdomens mening : Det medicinska mötets fenomenologi och hermeneutik
Tamm, Maare Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom
Åkerlind, Ingemar; Faresjö, Tomas Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? : frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning