Perspektiv på hälsa, 15 hp
Perspectives on health, 15 credits- Kurskod
- 4KL010
- Kursens benämning
- Perspektiv på hälsa
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-08-25
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-06-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård alternativt socionomexamen. Alternativt yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård eller idrottslärarexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig teori och metod. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd)
Mål
Studenten skall efter genomgången kurs ha fördjupad kunskap om, förståelse för och kunna värdera hälso- och sjukvårdens påverkan på hälsa och sjukdom, samt visa på skillnader mellan män och kvinnor och mellan grupper med olika kulturell bakgrund. Studenter ska kunna diskutera och kritiskt granska teorier och begrepp som hälsa, hälsofrämjande och prevention samt argumentera för hur dessa generella begrepp relaterar till det egna fördjupningsområdet och till den egna professionen. Vidare skall studenten ha fördjupad kunskap om metoder för att mäta hälsa och sätta denna kunskap i förhållande till ett evidensbaserat arbetssätt.
Lärandemål
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
•Reflektera över och kritiskt granska begreppen hälsa och sjukdom i ett samhälleligt och kulturellt sammanhang samt reflektera över betydelsen för den enskilda människans upplevelse av hälsa och sjukdom
•Teoretisera kring, reflektera över och kritiskt granska olika hälsobegrepp och relatera olika sätt att se på hälsa till ICF
•Välja ut, diskutera och kritiskt granska folkhälsomål som har speciell betydelse för det egna fördjupningsområdet
•Kritiskt granska information om hälsobefrämjande åtgärder utifrån ett vetenskapligt (evidensbaserat) synsätt
Kunskap och förståelse
•Förstå innebörden av biomedicinsk och humanistisk syn på hälsa
•Värdera olika sätt att mäta hälsa med ICF som tankeram
•Förstå folkhälsomålens inverkan på egna fördjupningsområdet
•Förstå innebörden av ett vetenskapligt (evidensbaserat) synsätt i hälso- och sjukvård
•Ha kunskap om och förståelse för interprofessionella aspekter i synen på hälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
•Visa medvetenhet om samhälleliga faktorer som påverkar synen på hälsa och ohälsa
•Visa medvetenhet om att faktorer som exempelvis genus och kulturell bakgrund kan påverka vårdgivare och vårdtagare
Innehåll
Samtliga i kursen ingående delar skall genomsyras av en mångfacetterad syn på hälsa utifrån ett tvärprofessionellt perspektiv.
Kursens upplägg är baserat på spetsföreläsningar samt aktiverande undervisnings och arbetsformer utifrån studiehandledning samt grupparbeten med peer-learning.
Kursdeltagarna indelas i studiegrupper om maximalt 10 kursdeltagare per grupp.
Lärarna fungerar som resurs för att lösa uppgifter och ge kontinuerlig feed-back på inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig genom att analysera och reflektera över fakta med anknytning till innehållet och målen för kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna. Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar, gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen PingPong. Detta för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens samt ge möjlighet till ett självständigt lärande. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Examination
Kursen examineras genom ett enskilt skriftligt arbete som betygssätts med betygen; VG-G-U.
För att få ett godkänt slutbetyg krävs att inlämningsuppgifterna uppfyller kursens olika lärandemål.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT11.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Sanitas HB, 2002 ISBN:9197360503 Sök i biblioteket
2. utg. /b förord av Lennart Levi : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 271 s. ISBN:91-27-11027-3 LIBRIS-ID:9828174 Sök i biblioteket
New York : Oxford University Press, 2006 ISBN:0-19-516567-5 Se särskilt kapitel 2, The theoretical and technical foundations of health measurement. Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 180 s. ISBN:91-44-01598-4 LIBRIS-ID:8353003 Sök i biblioteket
Natur och Kultur, 2003 ISBN:978-91-27-09459-8 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2002 - 284 s. ISBN:91-44-04100-4 LIBRIS-ID:8464206 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 258 s. ISBN:91-44-02797-4 LIBRIS-ID:9822607 Sök i biblioteket