Forskningsmetodologi i medicinsk pedagogik, 15 hp
Research in Medical Education, 15 credits- Kurskod
- 4ME008
- Kursens benämning
- Forskningsmetodologi i medicinsk pedagogik
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2011-05-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd). Deltagarna ska ha genomgått kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik (4ME000), Lärandeprocesser (4ME001), Integration av teori och praktik (4ME002), Design och bedömning av lärande (4ME003), Interprofessionellt lärande (4ME004), Att leda förändringsarbete och lärande (4ME005).
Mål
Kursen syftar till att deltagarna ska fördjupa sina kunskaper avseende vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för innebörden i aktuella forskningsområden i medicinsk pedagogik. Genom att bygga på första årets studier ska beredskapen för Scholarship i medicinsk pedagogik utvecklas till beredskap för forskning i medicinsk pedagogik. Efter kursen ska deltagarna kunna - identifiera frågeställningar och centrala begrepp inom medicinsk pedagogik och systematiskt söka och värdera information i olika databaser - föra ett analyserande resonemang och jämföra olika forskningsansatser avseende epistemologi och ontologi - resonera om och teoretiskt förankra hur medicinskpedagogiska frågeställningar kan undersökas med olika forskningsdesigner, datainsamlings- och analysmetoder och ta ställning till generaliserbarhet och till hur trovärdighet kan upprätthållas - förklara och argumentera för hur medicinsk pedagogiska frågeställningar/områden kan presenteras och förankras i teoretiska referensramar - föra ett analyserande resonemang om hur medicinsk pedagogik relaterar till högskolepedagogisk forskning
Innehåll
I kursen studeras frågeställningar och områden som undersöks i medicinsk pedagogisk forskning samt kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser inom medicinsk pedagogik. Aktuella forskningsområden inom medicinskpedagogik studeras och granskas avseende vad som undersöks, hur forskningen genomförs och vilka resultat som framkommer. Fördjupade studier gällande informationskompetens med särskild inriktning på det medicinskpedagogiska och högskolepedagogiska fältet ingår i kursen. Forskningsdesigner, datainsamlings- och analysmetoder samt presentationer av resultat analyseras avseende tillvägagångssätt, epistemologi, ontologi, generaliserbarhet och trovärdighet. I kursen studeras och diskuteras också tillämpning av medicinsk pedagogisk forskning, samt teoretiska referensramar för medicinsk pedagogiska frågeställningar/områden och hur forskningen relaterar till högskolepedagogisk forskning. Kursen innehåller också fördjupade studier av en forskningsansats som deltagarna själva väljer. Forskningsansatsen studeras och granskas i relation till teoretisk referensram och val av designer, datainsamlings- och analysmetoder samt presentationer och diskussioner av resultat.
Arbetsformer
Interaktionen mellan deltagare, kursledare och handledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Arbetsformerna bygger på deltagarnas självstyrda lärande. Under del 1 av kursen kommer litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner och egna studier att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter. Gemensamma seminarier kommer att genomföras on-line och också på campus. Under del 2 av kursen kommer varje deltagare huvudsakligen att ha kontakt med en särskilt utsedd handledare. Att delta i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.
Examination
Examinationen utgörs av analys av forskning inom det medicinskpedagogiska fältet. Forskningsdokument som avhandlingar, artiklar analyseras, värderas och förklaras avseende forskningsdesign, datainsamlingsmetoder, dataanalyser och presentation av resultat. I examinationen ingår att resonera om forskningens teoretiska förankring och relationen till epistemologi, ontologi och trovärdighet. I examinationen ingår också en skriftlig reflektion avseende hur deltagaren har utvecklat sin förmåga till självstyrt lärande under kursen. Samtliga uppgifter under kursen är obligatoriska. För att bli godkänd krävs att kursdeltagaren visar aktivitet i lärplattformen Ping Pong och tar ansvar för att följa de överenskommelser som görs med handledaren och kursgruppen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
1. ed. : Chichester, West Sussex : Blackwell Pub., 2010. - xviii, 446 s. ISBN:978-1-4051-9680-2 (pbk.) LIBRIS-ID:11897227 Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone/Elsevier, 2011. - xxix, 364 p. ISBN:978-0-7020-3522-7 LIBRIS-ID:12049553 Sök i biblioteket
2. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2009 - 354 s. ISBN:978-0-7619-2542-2 (pbk.) LIBRIS-ID:10957812 Sök i biblioteket
6. ed. : London : Routledge, 2007 - 638 s. ISBN:978-0-415-37410-1 (inb.) LIBRIS-ID:10335854 Sök i biblioteket
2. ed. : London : SAGE, cop. 2007 - xvii, 395 s. ISBN:1-4129-1607-0 (hft.) LIBRIS-ID:10417096 Sök i biblioteket
Houndmills, Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2009 - 203 s. ISBN:978-0-230-59385-5 (inb.) LIBRIS-ID:11594881 Sök i biblioteket
Detta material tillhandahålles under kursen:
Dordrecht : Kluwer, 2002 - 2 vol. (1106 s.) ISBN:1-4020-0466-4 LIBRIS-ID:8465372 Sök i biblioteket
New York : Routledge, cop. 2010 - ix, 187 p. ISBN:978-0-415-56285-0 (hardback) LIBRIS-ID:11817161 Sök i biblioteket