Kursplan för

Forskningsmetodologi i medicinsk pedagogik, 15 hp

Research in Medical Education, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12
Kurskod
4ME008
Kursens benämning
Forskningsmetodologi i medicinsk pedagogik
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2011-05-05
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2016-06-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Deltagarna ska ha genomgått kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik (4ME000), Lärandeprocesser (4ME001), Integration av teori och praktik (4ME002), Design och bedömning av lärande (4ME003), Interprofessionellt lärande (4ME004), Att leda förändringsarbete och lärande (4ME005).

Mål

Kursen syftar till att deltagarna ska fördjupa sina kunskaper avseende vetenskapligt förhållningssätt och förståelse för innebörden i aktuella forskningsområden i medicinsk pedagogik. Genom att bygga på första årets studier ska beredskapen för Scholarship i medicinsk pedagogik utvecklas till beredskap för forskning i medicinsk pedagogik.

Efter kursen ska deltagarna kunna

- identifiera frågeställningar och centrala begrepp inom medicinsk pedagogik och systematiskt söka och värdera information i olika databaser
- föra ett analyserande resonemang och jämföra olika forskningsansatser avseende epistemologi och ontologi
- resonera om och teoretiskt förankra hur medicinskpedagogiska frågeställningar kan undersökas med olika forskningsdesigner, datainsamlings- och analysmetoder och ta ställning till generaliserbarhet och till hur trovärdighet kan upprätthållas
- förklara och argumentera för hur medicinsk pedagogiska frågeställningar/områden kan presenteras och förankras i teoretiska referensramar
- föra ett analyserande resonemang om hur medicinsk pedagogik relaterar till högskolepedagogisk forskning

Innehåll

I kursen studeras frågeställningar och områden som undersöks i medicinsk pedagogisk forskning samt kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser inom medicinsk pedagogik. Aktuella forskningsområden inom medicinskpedagogik studeras och granskas avseende vad som undersöks, hur forskningen genomförs och vilka resultat som framkommer. Fördjupade studier gällande informationskompetens med särskild inriktning på det medicinskpedagogiska och högskolepedagogiska fältet ingår i kursen. Forskningsdesigner, datainsamlings- och analysmetoder samt presentationer av resultat analyseras avseende tillvägagångssätt, epistemologi, ontologi, generaliserbarhet och trovärdighet. I kursen studeras och diskuteras också tillämpning av medicinsk pedagogisk forskning, samt teoretiska referensramar för medicinsk pedagogiska frågeställningar/områden och hur forskningen relaterar till högskolepedagogisk forskning.

Kursen innehåller också fördjupade studier av en forskningsansats som deltagarna själva väljer. Forskningsansatsen studeras och granskas i relation till teoretisk referensram och val av designer, datainsamlings- och analysmetoder samt presentationer och diskussioner av resultat.

Arbetsformer

Interaktionen mellan deltagare, kursledare och handledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Arbetsformerna bygger på deltagarnas självstyrda lärande. Under del 1 av kursen kommer litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner och egna studier att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter. Gemensamma seminarier kommer att genomföras on-line och också på campus.
Under del 2 av kursen kommer varje deltagare huvudsakligen att ha kontakt med en särskilt utsedd handledare.

Att delta i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.

Examination

Examinationen utgörs av analys av forskning inom det medicinskpedagogiska fältet. Forskningsdokument som avhandlingar, artiklar analyseras, värderas och förklaras avseende forskningsdesign, datainsamlingsmetoder, dataanalyser och presentation av resultat. I examinationen ingår att resonera om forskningens teoretiska förankring och relationen till epistemologi, ontologi och trovärdighet. I examinationen ingår också en skriftlig reflektion avseende hur deltagaren har utvecklat sin förmåga till självstyrt lärande under kursen.

Samtliga uppgifter under kursen är obligatoriska. För att bli godkänd krävs att kursdeltagaren visar aktivitet i lärplattformen Ping Pong och tar ansvar för att följa de överenskommelser som görs med handledaren och kursgruppen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT13.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad kurslitteratur

Understanding medical education : evidence, theory, and practice Swanwick, Tim
Medical education : theory and practice Dornan, Tim
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend InterViews : learning the craft of qualitative research interviewing
Cohen, Louis; Manion, Lawrence; Morrison, Keith Research methods in education
Creswell, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
Entwistle, Noel Teaching for understanding at university : deep approaches and distinctive ways of thinking

Detta material tillhandahålles under kursen:

Norman, Geoff R.; Newble, David I.; Vleuten, Cees P. M. van der International handbook of research in medical education
Major, Claire Howell; Savin-Baden, Maggi An introduction to qualitative research synthesis : managing the information explosion in social science research