E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar, 7,5 hp
E-learning in Healthcare Education, 7,5 credits- Kurskod
- 4ME010
- Kursens benämning
- E-lärande i Hälso- och Sjukvårdsutbildningar
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicinsk pedagogik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2011-10-04
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2016-06-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng. Dessutom minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå, styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Kursens syfte och mål
Syftet med kursen är att deltagaren ska utveckla kunskaper som behövs för att bedöma, utveckla samt utvärdera olika typer av e-lärande.
Lärandemål
Vid kursens slut ska deltagarna kunna:
• Diskutera e-lärande i förhållande till lärande och designteorier.
• Granska och kritiskt värdera sitt eget och andra kursdeltagares användning av e-lärande.
• Granska och kritiskt värdera användbarhet och betydelse av olika typer av e-lärande i relation till sin egen och andras utbildningspraktik.
• Utveckla och utvärdera lärande och undervisning som involverar e-lärande.
Innehåll
Kursen riktar sig till yrkesverksamma involverade i undervisning och i utbildning på system- och individnivå inom både universitets-, hälso- och sjukvårdsområdet. Denna kurs försöker tillgodose det ökade behovet av kunskap kring hur man designar, implementerar samt utvärderar e-lärande.
Kursen omfattar tre områden:
Område 1: Undersökande
I detta område kommer deltagarna att undersöka och bekanta sig med ett stort antal typer av e-lärande som t.ex. interaktiva lärande objekt, simuleringar, webb 2.0.
Område 2: Planering och implementering
I denna del av kursen kommer deltagarna att studera teorier, aktuell forskning och olika synsätt på e-lärande i olika sammanhang. Deltagarnas kunskap att kunna relateras till olika sammanhang där e-lärande utvecklats och implementerats.
Område 3: Utvärdering
Slutligen kommer deltagarna att fokusera på utvärdering av e-lärande. Särskild vikt kommer att läggas på hur man planerar, designar samt genomför utvärderingar både formativt och summativt.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursen sker helt on-line på en lärplattform. Varje deltagare ska formulera ett utvecklingsprojekt som rör e-lärande inom ramen för den egna organisationen. Det egna projektet kommer att utgöra grunden för kursens teoretiska och praktiska innehåll. Arbetet sker delvis i grupper. Gruppmedlemmarna är en viktig resurs för kritisk granskning och återkoppling av projektarbetet.
Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet.
Examination
Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift där den ursprungliga projektplanen jämförs med den slutliga versionen. Deltagarna ska utifrån det egna projektet visa att lärandemålen har uppfyllts. Detta sker även genom att föra en egen lärandeloggbok genom kursens gång. Genom att presentera konkreta exempel från loggboken tillsammans med rapporten skapar reflektioner över det egna lärandet en bas för bedömning i relation till målen.
Samtliga uppgifter under kursen är obligatoriska. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen Ping Pong och följer de överenskommelser som görs mellan kursdeltagarna och kursledarna. Ej genomförda uppgifter ersätts av individuella inlämningsuppgifter.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och handledaren.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2008 URL: AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment Medical Teacher 2008 30:5, 455-473
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2008 URL: e-Learning in medical education Guide 32 Part 2: Technology, management and design Medical Teacher 2008 30:5, 474-489
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2009 URL: Becoming a digital tourist: a guide for clinical teachers The Clinical Teacher, Volume 6: 5155. doi: 10.1111/j.1743-498X.2008.00263.x
Institutionen för lärande, informatik, management och etik, 2009 URL: The failure of e-learning research to inform educational practice, and what we can do about it Medical Teacher 2009 31:2, 158-162