Kursplan för

Forskningsmetoder i katastrofer, 10 hp

Applied Research Methods in Disasters, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT23
Kurskod
5HD001
Kursens benämning
Forskningsmetoder i katastrofer
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande
2020-03-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2023-03-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng, inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen.

Sökande måste behärska engelska väl och kunna styrka kunskaper motsvarande Engelska C1 (IELTS (med lägsta resultat 6.0, varav minst 5.0 poäng i varje del), TOEFL (pappersbaserat med lägsta resultat 575 poäng och 4.0 på skrivdelen), TOEFL (internetbaserat med lägsta resultat 79 poäng, varav minst 17 poäng i varje del).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs inom ramen för forskning i katastrofer kunna:

  • Förklara grundläggande delar av design, metoder, datainsamling och analys samt specifika utmaningar för forskning i katastrofer  
  • Beskriva lämpliga statistiska metoder för analys av olika typer av data 
  • Tolka och presentera resultat av statistiska analyser tydligt, konsekvent och logiskt
  • Beskriva problem orsakade av systematiska fel, bias och confounding vid tolkning av epidemiologisk data
  • Beskriva och relatera kvantitativa och kvalitativa data-insamlingsmetoder och dess analys och reflektera över dess styrkor och svagheter
  • Bedöma styrkor och svagheter av olika källor innehållande epidemiologisk data för hälsa i katastrofer
  • Diskutera etiska överväganden vad gäller forskning i katastrofer 

Innehåll

Under kursen kommer följande teman att täckas: 

1. Att identifiera och förstå hälsoproblem i katastrofer 

  • Att använda epidemiologi för att förstå hälsokonsekvenser i katastrofer
  • Hur mäts incidence och prevalence
  • Register att använda för katastrofepidemiologi
  • Att identifiera och hantera högriskgrupper
  • Att kartlägga evidence, genom scoping reviews och systematiska reviews. 

2. Att bedöma problemen och formulera forskningsområdet

  • Design av forskningsstudier_ Vad ska mätas och vilken data behövs?
  • Kausalitetsstudier - riskfaktorer i  katastrofer och bedömning av: hazard (hot), sårbarhet, exponering och kapacitet 
  • Etiska aspekter för forskning i katastrofer 

3. Study design: basala concept och praktik

  • Att mäta problemen - grundläggande statistik
  • Randomiserade studier och interventionsstudier 
  • Observationsstudier
  • Datainsamling i katastrofer
  • Kvalitativa metoder
  • Blandade metoder 
  • Expriment
  • Monitorering och utvärdering
  • Att kommunicera forskningsresultat

Arbetsformer

Lärande aktiviteterna inkluderar föreläsningar, grupparbeten och praktiska övningar.

Examination

Kursen examineras i en skriftlig tentaminen.  

Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). 

För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E.

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i  ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Phillips, Brenda D Qualitative disaster research - Oxford Handbooks
Research evidence for the humanitarian sector Blanchet, Karl; Allen, Claire; Breckon, J; Davies, C; Duclos, D; Jansen, Jerome; Mythiane, H; Clarke, Mike
Aschengrau, Ann; Seage, George R. Essentials of epidemiology in public health