Kursplan för

Vården och omsorgens organisation och styrning, 7,5 hp

Health Care Organisation and Management, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT14 , HT15 , HT16 , HT17 , HT18 , HT20
Kurskod
5HI003
Kursens benämning
Vården och omsorgens organisation och styrning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2012-03-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, medicinsk teknik, data- och systemvetenskap, informatik eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter kursen skall studenten:

Kunskap och förståelse
- beskriva hälso- och sjukvårdens ändamål på global nivå (K2)*,
- identifiera och beskriva innebörden av sjukdom och funktionsbegränsningar på populationsnivå, både globalt och lokalt, och uppskatta behovet av sjukvård (K2),
- beskriva samspelet i vårdprocessen mellan beslutsfattande, styrande och utförande nivåer (politisk, administrativ, respektive klinisk nivå) (K2).

Färdighet och förmåga
- identifiera skillnader mellan de sociala och etiska värderingar som genomsyrar hälso- och sjukvårdssystem (K4),
- jämföra hur olika hälso- och sjukvårdssystem använder sig av verksamhets- och ekonomistyrning för att uppnå STEEEP (Institute of Medicin, 2001) (K4),
- föreslå hur hälsoinformatikverktyg kan utformas och anpassas för att bidra till att hälso- och sjukvården uppnår kriterierna för STEEEP (K5).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över skillnader mellan de sociala och etiska värderingar som genomsyrar hälso- och sjukvårdssystem (A3),
- reflektera över behovet av att anpassa hälsoinformatikverktyg utifrån befintliga förutsättningar i olika hälso- och sjukvårdssystem (A3).

*Lärandemålen är rankade enligt Bloom’s reviderade taxonomi (Anderson, 2001) där ”K” står för kognitiva mål och ”A” för Affektiva mål.

Innehåll

Kursen skall introducera studenten till hälso- och sjukvårdens komplexitet. Kursen tillämpar två perspektiv. För det första utmanas studenten att utveckla ett ”globalt synsätt” på hälsa genom att beskriva dess multidimensionella karaktär och bekanta sig med de aktörer och samhällssektorer som påverkar hälsa. För det andra uppmuntras studenten tillämpa sin nyvunna kunskap på de globala hälsoproblemen och hälsosystemets olika funktioner och därmed uppnå förståelse för det breda spektrum av insatser som krävs för att åtgärda detta, framförallt genom utveckling och användning av hälsoinformatikverktyg.

Arbetsformer

Kursen är upplevelsebaserad och utgår från en gruppuppgift. Varje grupp bildas av tre-fyra studenter från minst två olika länder. Studenternas personliga lärande stöds under kursen av egna upplevelser, samarbetet i grupp och med lärare samt genom tillgång till kunskapsresurser som föreläsningar, seminarier, interaktiva workshops och en elektronisk lärplattform. Under kursen tillämpas Agile project management och utvärderingsformen Worked well/Do differently för att effektivt driva och utveckla studenternas projekt.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig presentation. För att studenten ska få godkänt ska hon/han kunna demonstrera uppfyllelse av alla kursens utfallsmål.

I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen för att studenter och lärare kontinuerligt ska kunna följa och påverka studentens utveckling mot kursens utfallsmål.

Obligatorisk deltagande:
På grund av ämnets natur finns det vissa upplevelser som kräver aktivt deltagande såsom kursintroduktion, slutexaminationen och vissa övningar/seminarier som framgår av schemat. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur / Recommended literature

Bohmer, Richard M. J. Designing care : aligning the nature and management of health care
Christensen, Clayton M.; Grossman, Jerome H.; Hwang, Jason The innovator's prescription : a disruptive solution for health care
Studying the organisation and delivery of health services : research methods Fulop, Naomi
Crossing the quality chasm : a new health system for the 21st century
Shortell, Stephen M.; Kaluzny, Arnold D. Essentials of health care management