Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer, 7,5 hp
Informatics and Improvement Work in Health Care Organisations, 7,5 credits- Kurskod
- 5HI016
- Kursens benämning
- Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinformatik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2014-03-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2023-11-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Godkänt på alla kurser från termin 1 och minst 10 högskolepoäng på termin 2 på Masterprogrammet i hälsoinformatik.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna tillämpa evidensbaserad kunskap för att leda och driva förbättringsprojekt inom vården med stöd av hälsoinformatik.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Management och ledarskap
- Redogöra för hur ledning, organisation och struktur påverkar organisationens möjlighet att nå sina definierade mål och visioner.
- Initiera, leda och stödja förändringsarbete inom hälso- och sjukvård.
- Argumentera för och emot olika förbättringsstrategier.
Förbättringsarbete
- Applicera olika förbättringsverktyg och metoder för att identifiera problem, testa idéer i liten skala, utvärdera resultat och presentera hur dessa kan förbättra hälso- och sjukvård.
- Applicera olika förändringsteorier i förbättring av hälso- och sjukvård.
- Applicera hälsoinformatikmetoder för att stödja förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården.
Innehåll
Kursen skall introducera studenterna till ämnena management, ledarskap och förändringsarbete. Kursens innehåll utgår från praktiska erfarenheter och kompetenser samt reflektioner kring hur man ska kunna tillämpa teorier inom ledarskap, lärande, förbättringsarbete och hälsoinformatik för att förbättra hälso- och sjukvården. Under kursens gång kommer studenten att kontinuerligt testa de nyvunna kunskaperna. Vid kursens slut kommer därmed varje student att ha med sig personlig erfarenhet och konkreta verktyg för att kunna förbättra sjukvården.
Arbetsformer
Undervisningsformen syftar till att integrera informatik, management och ledarskap. Kursens arbetsformer syftar till att träna interaktion, kritisk reflektion och analys utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I denna kurs används olika studentcentrerade arbetssätt för att stimulera ett aktivt kunskapssökande och för att optimera möjligheterna för att kursens lärandemål ("learning outcomes") uppnås. Dessa aktiviteter kan innefatta berättelser ("storytelling"), seminarier, reflektionsstunder, fall, casemetodik, problem based learning (PBL) med stödföreläsningar, case-in-point, "peer-to-peer" återkoppling och miniprojekt. Möten sker både i fysisk och elektronisk form.
Examination
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter (A-F) och en skriftlig gruppinlämningsuppgift samt muntlig presentation. Gruppinlämningsuppgiften och den muntliga presentationen bedöms med godkänt/icke godkänt. För att studenten ska få godkänt på kursen krävs att studenten är godkänd på samtliga examinationsmoment.
I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen för att studenter och lärare kontinuerligt ska kunna följa och påverka studentens utveckling mot kursens utfallsmål.
Obligatoriskt deltagande
Kursintroduktion, slutexaminationen och vissa övningar/seminarier som framgår av schemat kräver aktivt deltagande. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Ledarskap, management och informatik utvecklas ständigt. Därför finns det ingen obligatorisk litteratur
Boston, Mass. : Harvard Business Press, cop. 2009 - x, 261 s. ISBN:978-1-4221-7560-6 (inb.) LIBRIS-ID:11612887 Sök i biblioteket
Wiley-Blackwell, LIBRIS-ID:14601801
Jones and Bartlett Publishers, 2011 LIBRIS-ID:14085545
Los Angeles ;a London : SAGE, 2008 - x, 162 s. ISBN:1-4129-2845-1 (hbk.) LIBRIS-ID:10734881 Sök i biblioteket
National Academies Press, 2011 LIBRIS-ID:13508465
New York, N.Y. : Routledge, 2004 - xiv, 234 s. ISBN:0-415-31518-2 (inb.) LIBRIS-ID:8979651 Sök i biblioteket