Kursplan för

Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer, 7,5 hp

Informatics and Improvement Work in Health Care Organisations, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
5HI016
Kursens benämning
Informatik och förändringsarbete i vårdorganisationer
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinformatik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2014-03-19
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2023-11-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Godkänt på alla kurser från termin 1 och minst 10 högskolepoäng på termin 2 på Masterprogrammet i hälsoinformatik.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna tillämpa evidensbaserad kunskap för att leda och driva förbättringsprojekt inom vården med stöd av hälsoinformatik.

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

Management och ledarskap

  • Redogöra för hur ledning, organisation och struktur påverkar organisationens möjlighet att nå sina definierade mål och visioner.
  • Initiera, leda och stödja förändringsarbete inom hälso- och sjukvård.
  • Argumentera för och emot olika förbättringsstrategier.

Förbättringsarbete

  • Applicera olika förbättringsverktyg och metoder för att identifiera problem, testa idéer i liten skala, utvärdera resultat och presentera hur dessa kan förbättra hälso- och sjukvård.
  • Applicera olika förändringsteorier i förbättring av  hälso- och sjukvård.
  • Applicera hälsoinformatikmetoder för att stödja förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården.

Innehåll

Kursen skall introducera studenterna till ämnena management, ledarskap och förändringsarbete. Kursens innehåll utgår från praktiska erfarenheter och kompetenser samt reflektioner kring hur man ska kunna tillämpa teorier inom ledarskap, lärande, förbättringsarbete och hälsoinformatik för att förbättra hälso- och sjukvården. Under kursens gång kommer studenten att kontinuerligt testa de nyvunna kunskaperna. Vid kursens slut kommer därmed varje student att ha med sig personlig erfarenhet och konkreta verktyg för att kunna förbättra sjukvården.

Arbetsformer

Undervisningsformen syftar till att integrera informatik, management och ledarskap. Kursens arbetsformer syftar till att träna interaktion, kritisk reflektion och analys utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I denna kurs används olika studentcentrerade arbetssätt för att stimulera ett aktivt kunskapssökande och för att optimera möjligheterna för att kursens lärandemål ("learning outcomes") uppnås. Dessa aktiviteter kan innefatta berättelser ("storytelling"), seminarier, reflektionsstunder, fall, casemetodik, problem based learning (PBL) med stödföreläsningar, case-in-point, "peer-to-peer" återkoppling och miniprojekt. Möten sker både i fysisk och elektronisk form.

Examination

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter (A-F) och en skriftlig gruppinlämningsuppgift samt muntlig presentation. Gruppinlämningsuppgiften och den muntliga presentationen bedöms med godkänt/icke godkänt. För att studenten ska få godkänt på kursen krävs att studenten är godkänd på samtliga examinationsmoment.

I enlighet med evidensbaserad pedagogik används formativ examination under kursen för att studenter och lärare kontinuerligt ska kunna följa och påverka studentens utveckling mot kursens utfallsmål.

Obligatoriskt deltagande
Kursintroduktion, slutexaminationen och vissa övningar/seminarier som framgår av schemat kräver aktivt deltagande. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Ledarskap, management och informatik utvecklas ständigt. Därför finns det ingen obligatorisk litteratur

Bohmer, Richard M. J. Designing care : aligning the nature and management of health care
Improving Patient Care : The Implementation of Change in Health Care
Advanced Performance Improvement in Health Care
Jackson, Brad; Parry, Ken W. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying leadership
Digital Infrastructure for the Learning Health System : The Foundation for Continuous Improvement in Health and Health Care: Workshop Series Summary
Health information management : integrating information technology in health care work Berg, Marc
Komplettering med vetenskapliga artiklar kommer att göras under kursen.