Designa e-Learning interventioner i vårdutbildning, 5 hp
Designing e-Learning Interventions in Healthcare Education, 5 credits- Kurskod
- 5HI017
- Kursens benämning
- Designa e-Learning interventioner i vårdutbildning
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinformatik
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2015-03-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Godkänt på alla kurser från termin 1 och minst 10 högskolepoäng från termin 2 på Masterprogrammet i hälsoinformatik.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- definiera främjande av teknikstött lärande och förklara dess tillämplighet inom e-Learning-interventioner genom de olika e-Learning-metoderna
- beskriva rollen som e-Learning spelar inom hälso- och sjukvårdsutbildningar samt dess påverkan på olika målgrupper (studenter, yrkesverksamma och patienter)
- redogöra för etiska och pedagogiska aspekter av e-Learning-interventionsdesign inom hälso- och sjukvårdsutbildning
- analysera e-Learning-interventioners styrkor och svagheter i olika sammanhang och platser (låg- och medelinkomstländer)
Färdighet och förmåga
- sätta ihop lärandemål, undervisningsaktiviteter och utvärdering för e-Learning-interventioner inom hälso- och sjukvårdsutbildning
- sammanfatta och konstruera en e-Learning-intervention för olika målgrupper inom hälso- och sjukvårdsutbildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för både nationella och internationella perspektiv gentemot e-Learning-interventioner inom hälso- och sjukvårdsutbildning
Innehåll
- Översikt av lärandeteorier, teknikens roll i lärandet , effekterna av e-Learning inom utbildning och mer specifikt inom medicinsk utbildning, e-Learning-metoder och betydelsen av pedagogiska aspekter
- Beskrivning och demonstration av e-Learnings möjligheter, exempel på bästa praxis på tillämpad och framväxande e-Learning, begränsningar av e-Learning inom olika vårdsammanhang och fastställande samt övervägande av etiska aspekter
- Betydelsen av e-Learning-interventioners konstruktion, bedömning och utvärdering
Arbetsformer
Interaktiva lektioner, seminarier, demonstrationer och grupparbete i smågrupper.
Examination
- Muntlig presentation av grupprojekt (U/G)
- Individuell inlämningsuppgift (A-F)
Betyget på kursen baseras på den individuella inlämningsuppgiften.
Obligatoriskt deltagande
Kursuppropet, seminarierna och grupparbetet är obligatoriska. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Kursen tillhandahåller allt undervisningsmaterial.