Kursplan för

Examensarbete, 20 hp

Master Thesis, 20 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT18
Kurskod
5HK002
Kursens benämning
Examensarbete
Hp
20 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2013-10-23
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande examen. 

Sökande måste behärska engelska och kunna styrka kunskaper motsvarande Engelska C1 (IELTS (med lägsta resultat 6.0, varav minst 5.0 poäng i varje del), TOEFL (pappersbaserat med lägsta resultat 575 poäng och 4.0 på skrivdelen), TOEFL (internetbaserat med lägsta resultat 79 poäng, varav minst 17 poäng i varje del).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
a) Kunskap och förståelse

  • Förklara hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling.

b) Färdighet och förmåga

  • Identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet katastrofer och hälsa.
  • Identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
  • Tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
  • Tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.

c) Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Motivera och kritiskt diskutera ansats och metod i examensarbetet.
  • Värdera och kritiskt diskutera resultat och möjliga slutsatser. 

 

Innehåll

Examensarbetet utgörs antingen av: 
1.Vetenskaplig uppsats: 20 HP
alternativt: 
2. Fältstudie 5 HP och Vetenskaplig uppsats 15 HP som examineras gemensamt.

Vilken av de båda inriktningarna som väljs beslutas av kursledningen efter överläggning med studenten.

Gemensamt för båda grenarna är att de innehåller planering, genomförande och rapportering av en studie i form av en vetenskaplig uppsats. I kursen ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, datainsamling och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av en vetenskaplig uppsats. Ämnet för examensarbetet bör vara i linje med programmets syfte. 

Inriktning 1. Vetenskaplig uppsats 20HP
Den vetenskapliga uppsatsen kan vara baserad på primärdata eller sekundära data från register, tex demografiska undersökningar eller genomföras som en systematisk litteraturstudie. 

Inriktning  2. Fältstudie 5 HP och Vetenskaplig uppsats 15 HP 
En  fältstudie genomförs hos en till Erasmus Mundus konsortiet knuten associerad partner. Fältstudien innefattar insamling av data till den vetenskapliga uppsatsen. En fältstudierapport ska bifogas till den vetenskapliga uppsatsen. 

 

Valbart moment: Fältstudie och Vetenskaplig uppsats, 20 hp Fältstudien är ett valbart moment i kursen.
Fältstudien innebär att studenten under cirka tre veckor besöker en, till Erasmus Mundus konsortiet knuten partner. Syftet är att utföra datainsamling till den vetenskapliga uppsatsen. Andra uppgifter kan även komma att ingå i fältstudien. Fältstudien förbereds i samarbete med en delhandledare från den associerade partnern och en huvudhandledare från KI.

Den vetenskapliga uppsatsen baseras på data insamlad under fältstudien. Huvudhandledning av uppsatsarbetet genomförs av KI-handledare i samarbete med delhandledare från den associerade partnern. 

 

Arbetsformer

Handledning innefattar  – problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Handledning kan delas mellan handledare inom programmet på Karolinska Institutet och samarbetspartner, där insamling av data äger rum. 

Examination

Examinationen består i:

  • Att självständigt färdigställa en skriftlig veteskaplig uppsats på engelska baserad på relevant ämne för magisterprogrammet.
  • Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett seminarium med en examinator, samt två assisterande medlemmar från Erasmus Mundus Consortiet.
  • Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete, vid ett seminarium.

Seminariet kan genomföras på plats eller genom vidoekonferens.

Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av  de tre komponenterna ovan, där bedömning av uppsatsens kvalitet väger tyngst. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i alla momenten. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på uppsatsen samt ej mer än två betygsgrader lägre på de andra momenten.

 

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att finnas minst 5 tillfällen till examination inom en 2-års period från slutet av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Dessa litteraturposter utgör rekommenderad baslitteratur för epidemiologi, statistik och kvalitativa forskningsmetoder. Dessutom kan särskild litteratur tillkomma, beroende på vald forskningsfråga. Övrigt material delas ut under kursens gång.

Woodward, Mark Epidemiology - study design and data analysis
Armitage, Peter; Berry, Geoffrey; Matthews, J.N.S. Statistical methods in medical research
Qualitative methodology for international public health Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna; Lindhgren, Maria
Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction