Kursplan för

Examensarbete, 20 hp

Master Thesis, 20 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT18
Kurskod
5HK002
Kursens benämning
Examensarbete
Hp
20 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Hälsoinsatser vid katastrofer 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2013-10-23
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2020-05-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå (IELTS (lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng I varje del); TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng men åtminstone 17 poäng i varje del).

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
a) Kunskap och förståelse

  • Förklara hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling.

b) Färdighet och förmåga

  • Identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet katastrofer och hälsa.
  • Identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
  • Tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
  • Tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.

c) Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Motivera och kritiskt diskutera ansats och metod i examensarbetet.
  • Värdera och kritiskt diskutera resultat och möjliga slutsatser.

Innehåll

Kursen är indelad i två inriktningar, med delvis olika upplägg. Vilken av inriktningarna som ska genomföras beslutas av kursledningen efter överläggning med studenten.

Inriktning 1.Vetenskaplig uppsats, 20 hp
alternativt: 
Inriktning 2. Fältstudie (5 hp) och Vetenskaplig uppsats (15 hp) 

Gemensamt för båda grenarna är att de innehåller planering, genomförande och rapportering av en studie i form av en vetenskaplig uppsats. I kursen ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, datainsamling och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av en vetenskaplig uppsats. Ämnet för examensarbetet bör vara i linje med programmets syfte.

Inriktning 1. Vetenskaplig uppsats, 20.0 hp

Betygsskala: AF

Den vetenskapliga uppsatsen kan vara baserad på primärdata eller sekundära data från register, tex demografiska undersökningar eller genomföras som en systematisk litteraturstudie. 

Inriktning 2. Vetenskaplig uppsats, 15.0 hp

Betygsskala: AF

Den vetenskapliga uppsatsen baseras på data insamlad under fältstudien, inriktning 2 5hp. Huvudhandledning av uppsatsarbetet genomförs av KI-handledare i samarbete med delhandledare från den associerade partnern. 

Inriktning 2. Fältstudie, 5.0 hp

Betygsskala: AF

Fältstudien är ett valbart moment i kursen tillsammans med vetenskaplig uppsats 15 hp.

Fältstudien innebär att studenten under cirka tre - fyra veckor besöker en, till Erasmus Mundus konsortiet knuten partner. Syftet är att utföra datainsamling till den vetenskapliga uppsatsen. Andra uppgifter kan även komma att ingå i fältstudien. Fältstudien förbereds i samarbete med en delhandledare från den associerade partnern och en huvudhandledare från KI.

Arbetsformer

Handledning innefattar - problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Handledning kan delas mellan handledare inom programmet på Karolinska Institutet och samarbetspartner, där insamling av data äger rum.

Examination

Examinationen består i:

  • Att självständigt färdigställa en skriftlig  vetenskaplig uppsats på engelska baserad på relevant ämne för magisterprogrammet.
  • Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett seminarium med en examinator, samt två assisterande medlemmar från Erasmus Mundus Consortiet.
  • Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete, vid ett seminarium.

Seminariet kan genomföras på plats eller genom videokonferens.

Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de tre komponenterna ovan, där bedömning av uppsatsens kvalitet väger tyngst. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i alla momenten. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på uppsatsen samt ej mer än två betygsgrader lägre på de andra momenten.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Övergångsbestämmelser


Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Dessa litteraturposter utgör rekommenderad baslitteratur för epidemiologi, statistik och kvalitativa forskningsmetoder. Dessutom kan särskild litteratur tillkomma, beroende på vald forskningsfråga. Övrigt material delas ut under kursens gång.

Woodward, Mark Epidemiology - study design and data analysis
Armitage, Peter; Berry, Geoffrey; Matthews, J.N.S. Statistical methods in medical research
Qualitative methodology for international public health Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna; Lindhgren, Maria
Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction