Examensarbete, 20 hp
Master Thesis, 20 credits- Kurskod
- 5HK002
- Kursens benämning
- Examensarbete
- Hp
- 20 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Hälsoinsatser vid katastrofer
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2013-10-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2020-05-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen.
Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå (IELTS (lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng I varje del); TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng men åtminstone 17 poäng i varje del).
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
a) Kunskap och förståelse
- Förklara hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling.
b) Färdighet och förmåga
- Identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet katastrofer och hälsa.
- Identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
- Tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
- Tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.
c) Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Motivera och kritiskt diskutera ansats och metod i examensarbetet.
- Värdera och kritiskt diskutera resultat och möjliga slutsatser.
Innehåll
Kursen är indelad i två inriktningar, med delvis olika upplägg. Vilken av inriktningarna som ska genomföras beslutas av kursledningen efter överläggning med studenten.
Inriktning 1.Vetenskaplig uppsats, 20 hp
alternativt:
Inriktning 2. Fältstudie (5 hp) och Vetenskaplig uppsats (15 hp)
Gemensamt för båda grenarna är att de innehåller planering, genomförande och rapportering av en studie i form av en vetenskaplig uppsats. I kursen ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, datainsamling och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av en vetenskaplig uppsats. Ämnet för examensarbetet bör vara i linje med programmets syfte.
Inriktning 1. Vetenskaplig uppsats, 20.0 hp
Den vetenskapliga uppsatsen kan vara baserad på primärdata eller sekundära data från register, tex demografiska undersökningar eller genomföras som en systematisk litteraturstudie.
Inriktning 2. Vetenskaplig uppsats, 15.0 hp
Den vetenskapliga uppsatsen baseras på data insamlad under fältstudien, inriktning 2 5hp. Huvudhandledning av uppsatsarbetet genomförs av KI-handledare i samarbete med delhandledare från den associerade partnern.
Inriktning 2. Fältstudie, 5.0 hp
Fältstudien är ett valbart moment i kursen tillsammans med vetenskaplig uppsats 15 hp.
Fältstudien innebär att studenten under cirka tre - fyra veckor besöker en, till Erasmus Mundus konsortiet knuten partner. Syftet är att utföra datainsamling till den vetenskapliga uppsatsen. Andra uppgifter kan även komma att ingå i fältstudien. Fältstudien förbereds i samarbete med en delhandledare från den associerade partnern och en huvudhandledare från KI.
Arbetsformer
Handledning innefattar - problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Handledning kan delas mellan handledare inom programmet på Karolinska Institutet och samarbetspartner, där insamling av data äger rum.
Examination
Examinationen består i:
- Att självständigt färdigställa en skriftlig vetenskaplig uppsats på engelska baserad på relevant ämne för magisterprogrammet.
- Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett seminarium med en examinator, samt två assisterande medlemmar från Erasmus Mundus Consortiet.
- Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete, vid ett seminarium.
Seminariet kan genomföras på plats eller genom videokonferens.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de tre komponenterna ovan, där bedömning av uppsatsens kvalitet väger tyngst. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E i alla momenten. För att få ett högre betyg krävs detta betyg på uppsatsen samt ej mer än två betygsgrader lägre på de andra momenten.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Dessa litteraturposter utgör rekommenderad baslitteratur för epidemiologi, statistik och kvalitativa forskningsmetoder. Dessutom kan särskild litteratur tillkomma, beroende på vald forskningsfråga. Övrigt material delas ut under kursens gång.
2 nd edition : London : Chapman & Hall, 2005 ISBN:1-58488-415-0 Sök i biblioteket
4. ed : Oxford : Blacwell Science, 2002 - xi, 817 s. ISBN:0-632-05257-0 LIBRIS-ID:8293285 Sök i biblioteket
2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University, 2007 - 218 s. ISBN:978-91-7264-326-0 LIBRIS-ID:10511152 Sök i biblioteket
2. ed. : New York, NY : Oxford University Press, cop. 2012 - viii, 268 s. ISBN:978-0-19-975455-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:13454717 Sök i biblioteket