Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2, 7,5 hp
Assessment and Interventions within Evidence-Based Physiotherapy 2, 7,5 credits- Kurskod
- 7KF009
- Kursens benämning
- Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-11-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Avslutad eftergymnasial fysioterapeututbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grunderna för ett evidensbaserat arbetssätt och professionellt förhållningssätt i svensk fysioterapeutisk kontext.
Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:
- använda fysioterapiprocessen som en arbetsmodell för att genomföra fysioterapeutiska undersökningar och interventioner baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet
- analysera funktionstillstånd/funktionshinder utifrån ett bio-psyko-socialt och personcentrerat perspektiv samt diskutera konsekvenser för hälsa
- motivera val av fysioterapeutiska undersökningar och interventioner i tal och skrift med adekvat terminologi
- söka riktlinjer och vårdprogram med relevans för fysioterapi och diskutera dess användbarhet i klinisk praxis
- tillämpa förskrivning av fysisk aktivitet på recept (FaR) utifrån rekommendationer för fysisk aktivitet och träning
- utveckla och leda träningsprogram för olika funktionstillstånd på individ och gruppnivå
- tillämpa ett självkritiskt förhållningssätt till egna prestationer samt använda återkoppling för lärande och kompetensutveckling.
Innehåll
- Fysioterapiprocessen som modell vid undersökning och intervention
- ICF, klassifikation av funktionstillstånd/funktionshinder
- Evidensbaserat arbete i möten med patienter/individer
- Riktlinjer och vårdprogram
- Begrepp, definitioner och rekommendationer vid fysisk aktivitet
- Tester för styrka, balans och kondition
- Verksamhetsintegrerat lärnde (VIL) genom fältstudier i klinisk kontext
- Likheter och skillnader avseende professionella roller och arbetsformer i klinisk kontext
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lär plattform. Verksamhetsintegrerat lärandet kommer att ske via auskultation i en klinisk kontext.
Obligatoriska utbildningsinslag:
- aktivt deltagande vid seminarier
- aktivt deltagande vid metodikundervisning och fältstudier i VIL
- skriftliga och muntliga reflektionsuppgifter
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
En skriftlig och en muntlig praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förävntande färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket
[3., rev. uppl.] : Stockholm : Läkartidningen förlag AB, cop. 2016 - 656 s. ISBN:978-91-981711-2-9 LIBRIS-ID:19981618 URL: www.fyss.se Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 184 s. ISBN:9789144089706 LIBRIS-ID:16592713 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN:9789144101965 LIBRIS-ID:18356908 Sök i biblioteket