Kursplan för

Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2, 7,5 hp

Assessment and Interventions within Evidence-Based Physiotherapy 2, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , HT24
Kurskod
7KF009
Kursens benämning
Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-11-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2024-03-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Avslutad eftergymnasial fysioterapeututbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla grunderna för ett evidensbaserat arbetssätt och professionellt förhållningssätt i svensk fysioterapeutisk kontext.

Lärandemål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:

  • använda fysioterapiprocessen som en arbetsmodell för att genomföra fysioterapeutiska undersökningar och interventioner baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet
  • använda International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) som modell för analys av olka hälsobetingelser ur ett bio-psyko-socialt och personcentrerat perspektiv
  • motivera val av fysioterapeutiska undersökningar och interventioner i tal och skrift med adekvat terminologi
  • söka riktlinjer och vårdprogram med relevans för fysioterapi och diskutera dess användbarhet i klinisk praxis
  • tillämpa förskrivning av fysisk aktivitet på recept (FaR) utifrån rekommendationer för fysisk aktivitet och träning 
  • utveckla och leda träningsprogram för olika funktionstillstånd på individ och gruppnivå
  • tillämpa ett självkritiskt förhållningssätt till egna prestationer samt använda återkoppling för lärande och kompetensutveckling.

Innehåll

  • fysioterapiprocessen som modell vid undersökning och intervention
  • ICF, klassifikation av funktionstillstånd/funktionshinder
  • FYSS - Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling 
  • evidensbaserat arbete i möten med patienter/individer
  • riktlinjer och vårdprogram
  • begrepp, definitioner och rekommendationer vid fysisk aktivitet
  • tester för styrka, balans och kondition
  • verksamhetsintegrerat lärnde (VIL) genom fältstudier i klinisk kontext
  • likheter och skillnader avseende professionella roller och arbetsformer i klinisk kontext

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är metodikundervisning, föreläsningar, seminarier, individuellt arbete och grupparbete. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lär plattform. Verksamhetsintegrerat lärandet kommer att ske via auskultation i en klinisk kontext.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

Obligatoriska utbildningsinslag:

  • aktivt deltagande vid seminarier
  • aktivt deltagande vid metodikundervisning och fältstudier i VIL
  • skriftliga och muntliga reflektionsuppgifter

En skriftlig och en muntlig praktisk examination där integrerade kunskaper och färdigheter i kursen examineras.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förävntande färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna
FYSS 2021 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling Dohrn, Ing-Mari; Jansson, Eva; Börjesson, Mats; Hagströmer, Maria
Om smärta - - ett fysiologiskt perspektiv (bok + digital produkt) Frygner-Holm, Sara; Lund, Iréne; Lundeberg, Stefan; Molin, Beata Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas
Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen