Fördjupningskurs - kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen, 22,5 hp
Continuation in-depth course - complimentary programme for physicians with a medical degree from abroad, 22,5 credits- Kurskod
- 7KL001
- Kursens benämning
- Fördjupningskurs - kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen
- Hp
- 22,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Huddinge
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2009-07-06
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2013-03-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
- Läkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz
- Av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för läkare (TULE)
- Svenska B eller motsvarande, med lägst betyget Godkänt.
Mål
Lärandemålen avgränsas till det som är vanligt och viktigt inom kirurgi, gynekologi/obstetrik, psykiatri, invärtes medicin och barnmedicin varvid lärandemålen bygger vidare på kunskaper och erfarenheter från grundläggande kurs inom samt relaterar till de övergripande målen för programmet för kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen. Mål avseende kunskaper och förståelse är nivåindelade enligt SOLO_taxonomin: S1) enkel (t. ex. känna till, identifiera), S2 sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva) S3 relatera (t.ex. analysera, relatera till) och S4) utvidgad) sammansatt (t.ex teoretisera, analysera). Praktiska färdigheter är nivåindelade enligt Miller: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- relatera, integrera och analysera egen tidigare medicinsk kunskap med ny kompletterande medicinsk kunskap (S4)
- förklara och analysera vanliga, akuta och livshotande sjukdomars och skadors påverkan på funktion och aktivitet (S3)
- förklara och analysera sjukdomsorsak och prognos samt kunna redogöra för utredningsprinciper vid vanliga, akuta samt livshotande sjukdomar och skador (S3)
- förklara och analysera indikationer för olika behandlingsalternativ, effekter och komplikationer vanliga, akuta och livshotande sjukdomars och skador (S4)
Samspel
Studenten ska kunna
- kunna förklara och jämföra arbetsfördelning mellan olika vårdnivåer och mellan olika yrkeskategorier samt förstå vikten av samverkan (S3)
- redogöra för principer avseende samordnad vårdplanering (S2)
- redogöra för och analysera vanliga sjukdomars förekomst, hälsoekonomiska effekter och principer avseende screening och prevention samt betydelsen av livsstilsfaktorer (S4)
Färdigheter
Studenten ska kunna
- bemöta patient och anhöriga professionellt, ta anamnes och status, göra en preliminär bedömning och ge besked och i samråd med patienten planera behandling (M4)
- självständigt kunna identifiera, handlägga, behandla vanliga, akuta och livshotande tillstånd eller överföra desamma till annan vårdnivå (M4)
- på ett professionellt sätt kunna visa hur man väljer mellan vanliga undersökningar och enklare behandlingar, respektive hur man utför och informerar om dem (M4)
- visa hur man svarar på frågor, förklarar, råder, instruerar och ordinerar samt hur man ger svåra besked till patienter och anhöriga (M3)
- kunna visa hur man tolkar anamnesen, väljer och tolkar resultaten av vanliga undersökningar, ställer en preliminär diagnos, resonerar kring differentialdiagnoser, fattar medicinska beslut och hur man bedömer lämplig vårdnivå (M3)
- visa hur man genom samarbete med kollegor och andra professioner inom vården anlitar lämplig sakkunskap, arbetar som medlem i en vårdorganisation och i ett vårdteam och leder den medicinska behandlingen genom detta samarbete (M3)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- förklara sina egna värderingar och attityder samt hur dessa påverkar det egna beteendet i kontakten med patienter, närstående och vårdpersonal (S3)
- uppvisa ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt till olika former av behandling (M4)
- reflektera över konsekvenserna av egna och andras handlingar och förhållningssätt i kontakten med patienter, anhöriga, kollegor och annan vårdpersonal (M3)
- praktisera ett reflekterande etiskt förhållningssätt i kontakten med patienter, anhöriga, kollegor och annan vårdpersonal, inbegripet vård i livets slutskede (M3)
Innehåll
Kursen består av 2 moment.
Moment och kliniska ämnen
Kursens kärna utgörs av en sammanfattande uppdatering av de fem kliniska ämnena och professionell utveckling. All undervisning bygger vidare på studenternas tidigare läkarutbildning och kliniska erfarenhet i respektive ursprungsland samt de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som de tillägnat sig under grundkursen inom programmet. Tonvikten läggs på integrering av teoretisk och tillämpad kunskap. Kursen avgränsas till det som är vanligt och viktigt inom kirurgi, gynekologi/obstetrik, psykiatri, invärtes medicin och barnmedicin.
Upplägg
Kursen pågår i 15 veckor, varav 10 veckor är verksamhetsförlagd på vårdavdelningar, mottagningar, akutmottagningar samt vårdcentraler i primärvården. Varje placering inom den kliniskt praktiska utbildningen omfattar 2-4 veckor. Studenterna roterar mellan de olika specialiteterna enligt ett individuellt schema. Antalet veckor på respektive placering och vilka fyra rotationer avgörs av respektive läkares tidigare kliniska erfarenhet. Under det verksamhetsförlagda momentet ges praktisk träning i samtalsmetodik med patienter, kommunikation, undersökningstekniker och journalföring inom respektive specialitet. Tillämpning av lagar och regler, organisation och funktion av sjukvården, rutiner, remissförfaranden och resursanvändning exemplifieras och diskuteras med den personliga handledaren.
Arbetsformer
Den del av undervisningen som fokuserar på färdigheter bedrivs huvudsakligen på vårdenheter under handledning. Studenten deltar i vårdenhetens dagliga arbete och undervisning sker patientnära, systematiskt och studentcentrerat. Patienter, eller patientfall, med problem särskilt relevanta för den professionella utvecklingen, diskuteras. På sjukhus bedrivs undervisningen på vård-, operations-, akut- och öppenvårdsmottagningar.
Den del som fokuserar på kunskap och förståelse sker främst utifrån det övergripande lärandemålet att de utländska läkarna ska komplettera och integrera sitt tidigare vetande med uppdaterad och essentiell kunskap inom de ingående specialiteterna. Undervisningen sker dels i form av integrerade seminarier, gruppundervisningar och enstaka föreläsningar, dels i form av eget arbete, såsom litteraturstudier och fältstudier. Särskilt avsätts tid för professionell utveckling och vetenskaplig utveckling. Egna kommunikationsövningar med efterföljande bearbetning genomförs regelbundet liksom muntliga redovisningar med återkoppling av fördjupningsuppgifter.
Examination
Varje ingående rotation i momentet Klinisk praktisk utbildning examineras genom att studentens kliniska prestationer bedöms enligt bedömningsmall av handledare i samarbete med kursledning i slutet av respektive rotation . Godkänt på samtliga rotationer krävs för att hela momentet skall vara godkänt. Slutlig examination som genomförs som en särskild kurs inom programmet.
Obligatoriskt deltagande
Samtliga seminarier, patientdemonstrationer och all schemalagd tid, de så kallade kliniska placeringarna, är obligatoriska. Vid eventuell frånvaro finns viss möjlighet till ersättningsuppgifter vilket beslutas av kursledningen. Alltför stor frånvaro kan inte kompenseras utan leder till att momentet blir underkänt. Studenten har då rätt att genomföra momentet en gång till.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Om studenten får underkänt på någon eller några av de verksamhetsförlagda rotationerna ges betyget underkänt på hela momentet. Vid underkänt har studenten rätt att göra om momentet en gång. Studenten behöver då bara genomföra den rotation där rotationen/den muntliga examinationen blev underkänd.
För student som blivit underkänd i examinationen ges ett nytt examinationstillfälle innan nästa ordinarie tillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt då förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
3. [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 672 s. ISBN:91-44-04469-0 LIBRIS-ID:10275612 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. /b under redaktion av Göran Berglund ... : Stockholm : Liber, 2006 - 862 s. ISBN:91-47-05296-1 LIBRIS-ID:10254966 Sök i biblioteket
6., [omarb. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 571 s. ISBN:91-47-05252-X LIBRIS-ID:10030249 Sök i biblioteket
2., [rev. och aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 384 s. ISBN:91-47-05220-1 (korr.) LIBRIS-ID:9717908 Sök i biblioteket
2007/2008
2., [omarb.] uppl. /b [författare: Agneta Bergqvist ... ; illustrationer: Piroska von Gegerfelt, Jan Wilhelmsson ; fot : Stockholm : Liber, 2004 - 296 s. ISBN:91-47-05079-9 (korr.) LIBRIS-ID:9212929 Sök i biblioteket