Kursplan för

Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 12 hp

Nursing Science and the Nurse Profession in Swedish Health Care, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , HT18
Kurskod
7KS001
Kursens benämning
Omvårdnad som vetenskap och sjuksköterskans profession inom svensk hälso- och sjukvård
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2015-04-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-12-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • redogöra för centrala begrepp, teorier och modeller inom omvårdnad
  • redogöra för kommunikationens betydelse för en god omvårdnad
  • redogöra för etikens betydelse för omvårdnad
  • redogöra för betydelsen av genus och sociokulturella aspekter samt lika villkor för en god omvårdnad
  • redogöra för sjuksköterskeprofessionens utveckling nationellt och internationellt
  • redogöra för sjuksköterskans kompetensområde samt ha kännedom om andra vårdprofessioners kompetenser
  • förklara hälso- och sjukvårdens organisation
  • redogöra för författningar av betydelse för hälso- och sjukvårdspersonal
  • redogöra för patientsäkerhetsarbete och förstå betydelsen av evidensbaserad omvårdnad
  • redogöra för  forskningsprocessen

Färdighet och förmåga

  • analysera och diskutera författningar (lagar, förordningar, föreskrifter) och lokala riktlinjer i förhållande till individens vård och rehabilitering
  • tillämpa sjuksköterskeyrkets styrdokument i simulerade omvårdnadssituationer
  • förstå samt i tal och skrift använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
  • journalföra patientens omvårdnad
  • framföra, diskutera och motivera evidensbaserade fakta

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • reflektera över och diskutera sjuksköterskans etiska värdegrund i vårdrelationen
  • reflektera över hur kulturella, genus-, ålders- och lika villkor påverkar vårdrelationen
  • reflektera över betydelsen av sjuksköterskans kritiska förhållningssätt

Innehåll

  • sjuksköterskeprofessionens och omvårdnadens utveckling nationellt och internationellt
  • sjuksköterskans kompetensområde i förhållande till andra vårdprofessioner
  • professionell utveckling
  • begrepp och teorier inom omvårdnad
  • omvårdnadsprocessen och personcentrerad omvårdnad
  • evidensbaserad omvårdnad
  • vårdetik
  • genus och sociokulturella aspekter samt vård på lika villkor
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • sjuksköterskeprofessionens styrdokument och författningar inom hälso- och sjukvård
  • sjuksköterskans journalföring
  • medicinsk tekniska moment: urinkateter, perifer venkateter, venös provtagning, subcutan och intramuskulär injektion samt S-HLR
  • patientsäkerhet
  • forskningsprocessens olika steg

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och färdighetsträning. Deltagande i workshops, färdighetsträning och seminarier är obligatoriskt.

Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande samt till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.

Kursansvarig bedömer om och isåfall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt och i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator. 
 
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller
kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som uttnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT19. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Björvell, Catrin; Björvell, Catrin Sjuksköterskans journalföring och informationshantering : en praktisk handbok
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården
Omvårdnadens grunder : ansvar och utveckling Ehrenberg, Anna; Wallin, Lars; Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : hälsa och ohälsa Edberg, Anna-Karin; Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : perspektiv och förhållningssätt Friberg, Febe; Öhlén, Joakim
Persson, Hans-Inge; Javinger, Mikaela; Ekman, Inger Personcentrerad hälso- och sjukvård : rapport från verkligheten
Sjuksköterskans kärnkompetenser Leksell, Janeth; Lepp, Margret
Vårdhandboken