Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 15 hp
Nursing Care in Primary Health Care and Home Health Care, 15 credits- Kurskod
- 7KS013
- Kursens benämning
- Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-03-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-03-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1: Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå grundläggande epidemiologiska begrepp och redogöra för sjukdomspanoramat nationellt
- förstå primärvårdens uppdrag och sjuksköterskans roll inom området
- redogöra för patofysiologi, etiologi, diagnostik, behandling och omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande hälsoproblem
- redogöra för hälsofrämjande interventioner vid vanligt förekommande hälsoproblem
- förklara omvårdnadsprocessens olika steg samt hur den kan tillämpas inom primärvård och hemsjukvård
- förklara hur sociokulturella och socioekonomiska förhållanden samt livsstil inverkar på människans hälsa
- redogöra för hur olika perspektiv såsom genus och lika villkor kan påverka kvaliteten på vård och omvårdnad
- redogöra för kommunikationens betydelse i interaktionen med patienter, närstående och personal
- kunna kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
- bedöma individers behov av vård och omvårdnad via e-hälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över hur individens och närståendes upplevelse av hälsa kan relateras till sociokulturella faktorer och livsstil
Moment 2: Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i samband med kliniska färdigheter
- känna till riktlinjer, lagar och förordningar angående smitta och smittspridning
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kliniska färdigheter utifrån ett patientsäkert-, evidensbaserat- och etiskt förhållningssätt
- tillämpa hygienprinciper
Moment 3: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utifrån personcentrerad omvårdnad kommunicera med patienter och närstående i syfte att stärka patientens delaktighet och egenvårdsresurser
- bedöma omvårdnadsbehov utifrån faktorer som inverkar på patientens hälsa
- upprätta mål, prioritera och genomföra omvårdnad i samråd med patient och närstående
- utvärdera och journalföra vård och omvårdnad
- kommunicera förståeligt med patient och närstående
- utföra sjukvårdstekniska moment på ett för patient och personal säkert sätt
- kunna individanpassa information och undervisning som stöd för patienters och närståendes lärande
- tillämpa grundläggande hygienprinciper
- beräkna, bereda och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande författningar
- informera patienten om läkemedlens effekt och biverkningar
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, närstående och personal
- tillämpa patientsäker och evidensbaserad omvårdnad
- tillämpa kunskaper om kommunikation i mötet med patient i alla åldrar och närstående inom primärvård och hemsjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över patientens hem som vård- och arbetsmiljö
- reflektera över sjuksköterskans kompetens och ansvarsområde i relation till det interprofessionella teamet
- reflektera kring våld i nära relationer
- argumentera för ett etiskt förhållningssätt utifrån begrepp som autonomi, integritet, sårbarhet och värdighet
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6.0 hp
Innehåll
- epidemiologiska begrepp
- sjukdomspanorama nationellt och globalt
- vanligt förekommande folkhälsosjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, respiratoriska sjukdomar, mag- och tarmkanalens sjukdomar, cancersjukdomar samt diabetessjukdomar
- vanligt förekommande folkhälsoproblem relaterade till livsstils- och hälsofaktorer
- prevention och hälsofrämjande interventioner
- kommunikation
- omvårdnadsprocessen
- journalföring
- etik, sociokulturella aspekter, socioekonomiska förhållanden, genderperspektiv och lika villkor
Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1.5 hp
Innehåll
- B-HLR
- insättning av perifer venkateter
- handhavande och skötsel av centrala venkatetrar
- insättning av urinkateter
- injektionsteknik
- sår- och sårvård
- patient- och personalsäkerhet
- hygienprinciper
Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Innehåll
- bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
- bedömnings- och mätinstrument inom omvårdnad
- metoder för hur man arbetar med hälsofrämjande och preventivt arbete inom primärvården
- livsstil och hälsofaktorer
- patientens lärande
- rådgivning via telefon och digitala medier
- hemmet som vård- och arbetsmiljö
- professionellt förhållningssätt
- interprofessionell samverkan
- medicintekniska moment
- läkemedelshantering
- hygienprinciper
- kvalitetsindikatorer och patientsäkerhetsaspekter
- våld i nära relationer
Arbetsformer
Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenter aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, simulering /färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till vårdcentral/husläkarmottagning och omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag- kvälls- samt helgpass förekommer liksom eventuellt helgdagar. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledarens schema om inget annat anges.
Examination
Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och isåfall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6 hp examineras individuellt genom skriftlig examination samt examinerande gruppseminarier.
tudent som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/ prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examintionstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1,5 hp examineras individuellt genom kliniska examinationer.
Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp, examineras genom fortlöpande examination under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Betyg sätts av examinator.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag
från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN:9789144076881 LIBRIS-ID:14755815 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor ISBN:9789147112777 LIBRIS-ID:5fpd00l235k4nnzz Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN:9789147113545 LIBRIS-ID:22654106 Sök i biblioteket
Femtioförsta upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - xx, 971 sidor ISBN:9789147138289 LIBRIS-ID:8lfbkh4868jfgb3m Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 38 s. ISBN:9789185060030 LIBRIS-ID:19884298 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 296 sidor ISBN:9789144137452 LIBRIS-ID:5jsfp5c532cnmk8f Sök i biblioteket
Femtiofjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - xxi, 1053 sidor ISBN:9789147147557 LIBRIS-ID:6nmqp0fz4vqpxgbg Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 540 sidor ISBN:9789147140336 LIBRIS-ID:n3t8dhqrlc5dk0g7 Sök i biblioteket