Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 15 hp
Nursing Care in Primary Health Care and Home Health Care, 15 credits- Kurskod
- 7KS013
- Kursens benämning
- Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-03-19
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Moment 1: Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå grundläggande epidemiologiska begrepp och redogöra för sjukdomspanoramat nationellt
- förstå primärvårdens uppdrag och sjuksköterskans roll inom området
- redogöra för patofysiologi, etiologi, diagnostik, behandling och omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande hälsoproblem
- redogöra för hälsofrämjande interventioner vid vanligt förekommande hälsoproblem
- förklara omvårdnadsprocessens olika steg samt hur den kan tillämpas inom primärvård och hemsjukvård
- förklara hur sociokulturella och socioekonomiska förhållanden samt livsstil inverkar på människans hälsa
- redogöra för hur olika perspektiv såsom genus och lika villkor kan påverka kvaliteten på vård och omvårdnad
- redogöra för kommunikationens betydelse i interaktionen med patienter, närstående och personal
- kunna kommunicera i tal skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- reflektera över hur individens och närståendes upplevelse av hälsa kan relateras till sociokulturella faktorer och livsstil
Moment 2: Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1,5 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i samband med kliniska färdigheter
- känna till riktlinjer, lagar och förordningar angående smitta och smittspridning
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa kliniska färdigheter utifrån ett patientsäkert-, evidensbaserat- och etiskt förhållningssätt
- tillämpa hygienprinciper
Moment 3: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Färdighet och förmåga
- utifrån personcentrerad omvårdnad kommunicera med patienter och närstående i syfte att stärka patientens delaktighet och egenvårdsresurser
- bedöma omvårdnadsbehov utifrån faktorer som inverkar på patientens hälsa
- upprätta mål, prioritera och genomföra omvårdnad i samråd med patient och närstående
- utvärdera och journalföra vård och omvårdnad
- kommunicera förståeligt med patient och närstående
- utföra sjukvårdstekniska moment på ett för patient och personal säkert sätt
- kunna individanpassa information och undervisning som stöd för patienters och närståendes lärande
- tillämpa grundläggande hygienprinciper
- beräkna, bereda och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande författningar
- informera patienten om läkemedlens effekt och biverkningar
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, närstående och personal
- tillämpa patientsäker och evidensbaserad omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över patientens hem som vård- och arbetsmiljö
- reflektera över sjuksköterskans kompetens och ansvarsområde i relation till det interprofessionella teamet
- reflektera kring våld i nära relationer
- argumentera för ett etiskt förhållningssätt utifrån begrepp som autonomi, integritet, sårbarhet och värdighet
Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6.0 hp
Innehåll
- epidemiologiska begrepp
- sjukdomspanorama nationellt och globalt
- vanligt förekommande folkhälsosjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, respiratoriska sjukdomar, mag- och tarmkanalens sjukdomar, cancersjukdomar samt diabetessjukdomar
- vanligt förekommande folkhälsoproblem relaterade till livsstils- och hälsofaktorer
- prevention och hälsofrämjande interventioner
- kommunikation
- omvårdnadsprocessen
- journalföring
- etik, sociokulturella aspekter, socioekonomiska förhållanden, genderperspektiv och lika villkor
Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1.5 hp
Innehåll
- B-HLR
- insättning av perifer venkateter
- handhavande och skötsel av centrala venkatetrar
- insättning av urinkateter
- injektionsteknik
- sår- och sårvård
- patient- och personalsäkerhet
- hygienprinciper
Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Innehåll
- bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
- bedömnings- och mätinstrument inom omvårdnad
- metoder för hur man arbetar med hälsofrämjande och preventivt arbete inom primärvården
- livsstil och hälsofaktorer
- patientens lärande
- rådgivning via telefon och digitala medier
- hemmet som vård- och arbetsmiljö
- professionellt förhållningssätt
- interprofessionell samverkan
- medicintekniska moment
- läkemedelshantering
- hygienprinciper
- kvalitetsindikatorer och patientsäkerhetsaspekter
- våld i nära relationer
Arbetsformer
Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenter aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till vårdcentral/husläkarmottagning och omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag- kvälls- samt helgpass förekommer liksom eventuellt helgdagar. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledarens schema om inget annat anges.
Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatorika utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 examineras individuellt genom skriftlig examination samt examinerande gruppseminarier.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/ prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examintionstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Moment 2 examineras individuellt genom kliniska examinationer.
Moment 3 examineras genom fortlöpande examination under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen. Betyg sätts av examinator.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag
från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN:9789144076881 LIBRIS-ID:14755815 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor ISBN:9789147112777 LIBRIS-ID:5fpd00l235k4nnzz Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 483 sidor ISBN:9789144123172 LIBRIS-ID:dpsx0xwsbp338v4z Sök i biblioteket
tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2019 - 756 sidor ISBN:9789144123165 LIBRIS-ID:5gkprpnf39z8zrjx Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 711 sidor ISBN:9789144123189 LIBRIS-ID:3dhmpmln1m0w1rb0 Sök i biblioteket
2019 LIBRIS-ID:lw46sd90j4qgdmwg URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN:9789147113545 LIBRIS-ID:22654106 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s. ISBN:9789144089287 LIBRIS-ID:14706368 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 166 s. ISBN:9789144093710 LIBRIS-ID:19423800 Sök i biblioteket
Femtioförsta upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - xx, 971 sidor ISBN:9789147138289 LIBRIS-ID:8lfbkh4868jfgb3m Sök i biblioteket