Ätstörningar - bakgrund och behandling, 7,5 hp
Eating Disorders - Background and Treatment, 7,5 credits- Kurskod
- 9C8000
- Kursens benämning
- Ätstörningar - bakgrund och behandling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden MEB
- Datum för fastställande
- 2021-06-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden MEB
- Senast reviderad
- 2023-05-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet samt erfarenhet från vårdarbete, företrädesvis inom ätstörningsvården.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för grundläggande kunskap om ätstörningarnas etiologi och uppkomst
- Redogöra för ätstörningarnas epidemiologi
- Redogöra för klinisk bedömning av ätstörningar med både intervjuer och självskattningar
- Redogöra för sjukdomsförlopp och prognos vid ätstörningar
- Redogöra för aktuella evidensbaserade behandlingsmetoder för ätstörningar beträffande öppen-, dag- och slutenvård hos vuxna samt barn och ungdomar.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för diagnostisering av ätstörningar
- Redogöra ätstörningars komplexitet
- Redogöra för utmaningar i arbete med ätstörningsbehandling
- Planera för bedömnings- och behandlingsinsatser vid ätstörningar
- Genomföra en allsidig bedömning och behandlingsplanering avseende patienter med ätstörning
- Tillämpa kunskapar om ätstörningar i kliniskt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:
- Reflektera över verksamma faktorer i det egna kliniska arbetet
- Reflektera över vad som främjar en god klinisk allians i arbete med ätstörningar
- Utveckla och ett kvalificerat förhållningssätt till patienter med ätstörningar
Innehåll
Kursen omfattar innehållsområdena etiologi, epidemiologi, klinisk bedömning och behandling vad gäller ätstörningar. I synnerhet omfattar detta:
- Biologiska, psykologiska, kulturella och multifaktoriella perspektiv på ätstörningars uppkomst
- Epidemiologiska, historiska och sociokulturella perspektiv på ätstörningar
- Undervisning i diagnostik, medicinsk bedömning samt utredning med hjälp av standardiserade metoder såsom halvstrukturerade intervjumetoder samt självskattningsmetoder
- Teoretisk och praktisk undervisning om evidensbaserade metoder för behandling av ätstörningar såsom familjeterapi, kognitiv-beteende terapi och mentaliseringsbaserad terapi
- Orientering i andra aktuella behandlingsformer som psykodynamisk orienterad psykoterapi, gruppterapi, psykoedukativa interventioner, medicinsk behandling, farmakologisk behandling, sjukgymnastikfysioterapi och slutenvård
- Särskild undervisning om utredning och behandling av ätstörningar hos barn
- Diskussion och workshops kring kliniska fall som kursdeltagarna arbetar med
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppdiskussioner av ämnesfrågor knuten till kursen samt patientfall, gruppövningar och arbete i smågrupper. Obligatorisk närvaro på samtliga schemalagda föreläsningar/seminarier och gruppaktiviteter. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig inlämnigsuppgift och deltagande i en obligatorisk smågruppsarbete. Uppsatsen omfattar minst 3 och högst 5 A4 sidor. Kursdeltagaren väljer en fråga som berör kursens olika innehållsområden och kursdeltagarna förväntas redovisa fördjupning av kunskap utöver det som presenteras vid föreläsningarna. Smågruppsarbeten omfattar muntlig redovisning av en uppgift som gäller en fråga som är relevant till deltagarens och gruppens kliniska arbete med ätstörningar. Samtliga delmoment skall vara godkända för att kursen som helhet ska godkännas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning vid Karolinska Institutet.
Ersätter kursen 9K8009, Ätstörningar - bakgrund och behandling.
Litteratur och övriga läromedel
Kursbok
Lund: Studentlitteratur, 2022 URL: Länk
Vetenskapliga artiklar och övriga resurser
Pub Med, 2011 URL: Länk
An Rev Clin Psychol, 2:83-109, 2006
Modern Psykologi, 9:54-59, 2019
Inst J Eat Dis, 45:353-361, 2021
Eat Behav, 8:398-40, 2007
ANGI, 2019 URL: Länk
ANGI, 2019 URL: Resultaten från ANGI studien
in press Ingår i: European eating disorders review
Eur Eat Dis Rev, 18: 1 - 9, 2010
3. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2012 - 261 s. ISBN:9789127133907 LIBRIS-ID:12541017 Sök i biblioteket
Läkartidningen, 114 maj 29, 2017
J Fam Ther, 35, sid 2-28, 2013
J Fam Ther, 35, April, s 1-2, 2013
Andra utgåvan, uppdaterad och utvidgad : 2017 - 244 sidor ISBN:9789127818170 LIBRIS-ID:19873464 Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska Institutet, 2017 - 79 sidor ISBN:9789176768167 LIBRIS-ID:21947256 Sök i biblioteket
Int J Eat dis, 45: 932-941, 2012
1999 Ingår i: Läkartidningen.
Compr Psychiatry, 66: 79-86, 2016
J Eat Disord, 4: 24, 2016
Third edition : New York, NY : Oxford University Press, 2019 - xix, 664 sidor ISBN:9780190843953 LIBRIS-ID:nz32r82flcbtrx7w Sök i biblioteket
Adv Eat Disord, 1: 224-238, 2013
Nutr Cliln Prac, 25: 122-136, 2010
in press Ingår i: European eating disorders review
Cur Psychiat Rep, 14: 406-414, 2012
2. uppl. : Sundsvall : Svenska psykiatriska föreningen, 2015 - 134 s. ISBN:9789188099273 LIBRIS-ID:18422592 Sök i biblioteket
Psychiat Res, 230: 294-299, 2015
J Clin Nurs, 18: 2801-2808, 2009
Disabil Rehabil, 35: 2191-2196, 2013