Examensarbete för magisterexamen i medicin - inriktning demensvård, 15 hp
Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Medicine - Dementia Care, 15 credits- Kurskod
- 9H1025
- Kursens benämning
- Examensarbete för magisterexamen i medicin - inriktning demensvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-09-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Läkarexamen om minst 180 hp. Därtill krävs att följande kurser om sammanlagt 45 hp är avslutade: Kognitiva och emotionella system (5 hp) Demenssjukdomar (10 hp) Medicinsk undersökning och utredning (10 hp) Behandling och utvärdering (5 hp) Behandling i senare del av sjukdomsförloppet inklusive beteendestörning (6 hp) Palliativa insatser (3 hp) Kvalitetssäkring och prioritering av demensvård (6 hp) Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod och i huvudområdet medicin med inriktning mot demensvård genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Studenten ska efter genomgången kurs kunna: visa fördjupad kunskap i huvudområdet medicin med inriktning mot demensvård visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för medicin med inriktning mot demensvård välja och argumentera för val av design och metod tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans. utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt kommunicera sitt och andras forskningsarbete visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, visa förmåga att syntetisera existerande kunskap och identifiera behov av ytterligare kunskap inom vetenskapsområdet samt kunna föreslå och argumentera för vidare forskning baserat på egna och andras studier
Innehåll
- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga - forskningsetiska överväganden - forskningsdesign - systematisk sökning och kritisk granskning av information - datainsamling och dataanalys - resultatsammanställning - författande av vetenskapligt arbete - presentation och försvar av examensarbete - opponering på annan students examensarbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt arbete. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.
Examination
Examination utgörs av presentation och försvar av ett självständigt författat examensarbete med relevans för ämnesområdet omvårdnad samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur.
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren, nedanstående litteratur är förslag på detta.
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN:0-7619-7309-5 (hft.) LIBRIS-ID:8954442 Sök i biblioteket
Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN:9781412927918 (hbk.) LIBRIS-ID:10467450 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html Sök i biblioteket
3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN:9780781782104 LIBRIS-ID:10535344 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID:9773694 URL: http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet
2. ed. : Hillsdale : L. Erlbaum Associates, 1988 - xxi, 567 s. ISBN:0-8058-0283-5 LIBRIS-ID:8310412 Sök i biblioteket
Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN:0-8039-7038-2 LIBRIS-ID:5691752 Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04925-0 LIBRIS-ID:10616729 Sök i biblioteket
Pittsburgh, Pa. : Duquesne University Press, 1985 - x, 216 s. ISBN:0-8207-0174-2 LIBRIS-ID:5782272 Sök i biblioteket
3. ed. : Thousand Oaks : SAGE, cop. 1998 - 201 s. ISBN:0-7619-1347-5 LIBRIS-ID:5601608 Sök i biblioteket