Bäckenbottenhälsa, 4,5 hp
Pelvic floor health, 4,5 credits- Kurskod
- 9H1063
- Kursens benämning
- Bäckenbottenhälsa
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Sjukgymnastik, Fysioterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-05-28
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande syfte är att deltagaren, utifrån ett vetenskapligt arbetssätt, ska utveckla fördjupad kompetens gällande prevention och bedömning vid gynekologiska, obstetriska och urologiska sjukdomar och tillstånd.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- förklara bäckenbottens anatomi och funktion så som den relaterar till kringliggande strukturer samt anpassa anamnes och kommunikation utifrån etiska, kulturella, åldersrelaterade och könsneutrala aspekter
- känna till adekvata bedömningsmetoder avseende dysfunktioner och smärta i bäckenbotten
- känna till evidensbaserade principer för träning och rehabilitering utifrån gynekologiska, obstetriska och urologiska tillstånd
- kontrastera kunskap om eget och andra professioners kompetensområde i samverkan kring patienter med bäckenbottendysfunktion
Innehåll
Kursen behandlar:
- Anatomi, fysiologi och funktion som omfattar bäckenets organ, skelettstrukturer, muskulatur, ligament och fascia
- Gynekologiska, obstetriska och urologiska dysfunktioner inkluderande smärta och sexuella problem och dess förklaringsmodeller
- Bedömning, utvärdering och rehabilitering av bäckenbotten
- Riktlinjer och rekommendationer för fysisk aktivitet som prevention och behandling vid gynekologiska, obstetriska och urologiska tillstånd
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, praktiska övningar, diskussioner, självstudier samt arbete i grupp. Mellan kursmöten sker individuellt- och grupparbete i en webbaserad lärplattform.
Obligatoriska utbildningsinslag:
- deltagande på kursträffar
- studieuppgifter
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Individuell skriftlig rapport
Individuellt skriftligt test
Betygsskala: G/U
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på den individuella examinationen, individuella skriftliga testet samt uppfyllande av obligatoriska utbildningsinslag.
Litteratur och övriga läromedel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 376 s. ISBN:9789144092591 LIBRIS-ID:17350451 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 144 s. ISBN:9789144073422 LIBRIS-ID:12315611 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 240 s. ISBN:91-44-01378-7 LIBRIS-ID:10126979 URL: Omslagsbild Senaste version av kurslitteraturen kommer användas i kursen Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 715 s. ISBN:9789144095707 (inb.) LIBRIS-ID:16249815 Sök i biblioteket