Kurs i thoraxkirurgisk omvårdnad, 7,5 hp
Nursing care in thoracic surgery, 7,5 credits- Kurskod
- 9K1002
- Kursens benämning
- Kurs i thoraxkirurgisk omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden MMK
- Datum för fastställande
- 2021-12-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen om180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs kunskaper i Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i omvårdnad av patienter i behov av vård och behandling inom thoraxkirurgisk specialitet.
Kursen skall ge förutsättningar att utifrån ett omvårdnadsperspektiv utarbeta kvalitets- och förbättringsprojekt.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för de vanligaste sjukdomstillstånden och deras etiologi och patofysiologi
- Analysera riskfaktorer, omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder hos patienter som genomgår thoraxkirurgi
- Tillämpa personcentrerad vård
- Tillämpa evidensbaserad kunskap utifrån relevanta forskning i patientens omvårdnad
- Använda vetenskaplig litteratur och/eller styrdokument samt kvalitetsregister som stöd i resonemang kring utveckling av omvårdnad i den egna verksamheten
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för vård, omvårdnad och personcentrerad vård med inriktning mot patienter som genomgått thoraxkirurgiska behandlingar. Vidare ingår principer för granskning och tillämpning av vetenskaplig litteratur samt användandet av kvalitetsregister.
Anatomi och fysiologi, 2.5 hp
Utredning, undersökningar, behandlingar och uppföljning för CABG, klaffkirurgi, aortakirurgi, lungkirurgi, VAD, hjärt- och lungtransplantation
Lärandemål
Redogöra för de vanligaste sjukdomstillstånden och deras etiologi och patofysiologi
Arbetsformer
Seminarier
Gruppdiskussioner patientfall
Examinationsmål för momentet
Examinerande självtest i ämnet
Examinerande gruppdiskussion (patientfall)
Postoperativ vård och omvårdnad, 3.0 hp
Arytmier
Cerebrala komplikationer
Respiratorisk svikt
Temporär pacemaker
ECMO
Personcentrerad vård och etiska överväganden (ingår övergripande)
Kommunikation och interprofessionellt teamarbete (ex.vis CALS)
Rehabilitering och uppföljning
Lärandemål
Analysera riskfaktorer, omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder hos patienter som genomgår thoraxkirurgi
Tillämpa personcentrerad vård och samverkan i team
Arbetsformer
Seminarier
Gruppdiskussioner patientfall
Examinationsmål för momentet
Examinerande självtest i ämnet
Examinerande seminarium (patientfall)
Evidensbaserad vård, 2.0 hp
Litteratursökning och principer för granskning och tillämpning av vetenskaplig litteratur samt
användandet av kvalitetsparametrar och kvalitetsregister (evidensbaserad vård samt förbättringskundskap för kvalitetsutveckling).
Lärandemål
Tillämpa evidensbaserad kunskap utifrån relevanta forskningsresultat i patientens omvårdnad
Använda vetenskaplig litteratur och/eller styrdokument, kvalitetsparametrar och kvalitetsregister som stöd i resonemang kring utveckling av omvårdnad i den egna verksamheten
Arbetsformer
Seminarier
Grupparbete
Examinationsmål för momentet
Utarbeta ett PM för ett tänkt förbättringsarbete/riktlinje utifrån aktuell forskning vilket utformas som en skriftlig inlämningsuppgift i grupp om 2-3 kursdeltagare med förslag på förbättring inom thoraxkirurgisk omvårdnad. Uppgiften redovisas vid ett seminarium, som är både muntlig (20 minuter) och skriftligt i form (PM).
Arbetsformer
Kursen genomförs på halvfart och är nätbaserad. Undervisningen utgår från ett kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenterna aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, grupparbeten, seminarier och föreläsningar. Studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Kursens uppsatta lärandemål examineras individuellt vid: två kortare kunskapstest via aktuell lärplattform, formativa examinationer som sker i grupp samt skriftliga inlämningsuppgifter i grupp om 2-3 kursdeltagare
För godkänt krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda.
Professionellt deltagande i kursens obligatorier utgör del av kursens examination. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
De sammanvägda prestationerna efter genomgången kurs betygsätts med godkänd eller underkänd.
Godkända studenter ska på begäran få kursbevis av universitetet.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 668 sidor ISBN:9789147142873 LIBRIS-ID:1f7cddfpz3598w7k Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 534 s. ISBN:978-91-44-08886-0 LIBRIS-ID:19596876 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 441 s. ISBN:978-91-44-05499-5 LIBRIS-ID:13565823 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 374 sidor ISBN:9789147128020 LIBRIS-ID:nztvsk97l387ldgf Sök i biblioteket
Region Jönköpings län, Qulturum, URL: Förbättringsmodellen PGSA
TFM Publishing Ltd, 2018