Kursplan för

Kurs i thoraxkirurgisk omvårdnad, 7,5 hp

Nursing care in thoracic surgery, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Kurskod
9K1002
Kursens benämning
Kurs i thoraxkirurgisk omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden MMK
Datum för fastställande
2021-12-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Sjuksköterskeexamen om180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs kunskaper i Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i omvårdnad av patienter i behov av vård och behandling inom thoraxkirurgisk specialitet.
Kursen skall ge förutsättningar att utifrån ett omvårdnadsperspektiv utarbeta kvalitets- och förbättringsprojekt.
 
Lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • Redogöra för de vanligaste sjukdomstillstånden och deras etiologi och patofysiologi
  • Analysera riskfaktorer, omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder hos patienter som genomgår thoraxkirurgi
  • Tillämpa personcentrerad vård 
  • Tillämpa evidensbaserad kunskap utifrån relevanta forskning i patientens omvårdnad
  • Använda vetenskaplig litteratur och/eller styrdokument samt kvalitetsregister som stöd i resonemang kring utveckling av omvårdnad i den egna verksamheten

Innehåll

I kursen ingår att redogöra för vård, omvårdnad och personcentrerad vård med inriktning mot patienter som genomgått thoraxkirurgiska behandlingar. Vidare ingår principer för granskning och tillämpning av vetenskaplig litteratur samt användandet av kvalitetsregister.

Anatomi och fysiologi, 2.5 hp

Betygsskala: GU

Utredning, undersökningar, behandlingar och uppföljning för CABG, klaffkirurgi, aortakirurgi, lungkirurgi, VAD, hjärt- och lungtransplantation

 

Lärandemål

Redogöra för de vanligaste sjukdomstillstånden och deras etiologi och patofysiologi

 

Arbetsformer

Seminarier

Gruppdiskussioner patientfall

 

Examinationsmål för momentet

Examinerande självtest i ämnet

Examinerande gruppdiskussion (patientfall)

Postoperativ vård och omvårdnad, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Arytmier

Cerebrala komplikationer

Respiratorisk svikt

Temporär pacemaker

ECMO

Personcentrerad vård och etiska överväganden (ingår övergripande)

Kommunikation och interprofessionellt teamarbete (ex.vis CALS)

Rehabilitering och uppföljning

 

Lärandemål

Analysera riskfaktorer, omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder hos patienter som genomgår thoraxkirurgi

Tillämpa personcentrerad vård och samverkan i team 

 

Arbetsformer

Seminarier

Gruppdiskussioner patientfall

 

Examinationsmål för momentet

Examinerande självtest i ämnet

Examinerande seminarium (patientfall)

Evidensbaserad vård, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Litteratursökning och principer för granskning och tillämpning av vetenskaplig litteratur samt

användandet av kvalitetsparametrar och kvalitetsregister (evidensbaserad vård samt förbättringskundskap för kvalitetsutveckling).  

 

Lärandemål

Tillämpa evidensbaserad kunskap utifrån relevanta forskningsresultat i patientens omvårdnad

Använda vetenskaplig litteratur och/eller styrdokument, kvalitetsparametrar och kvalitetsregister som stöd i resonemang kring utveckling av omvårdnad i den egna verksamheten

 

Arbetsformer

Seminarier

Grupparbete

 

Examinationsmål för momentet

Utarbeta ett PM för ett tänkt förbättringsarbete/riktlinje utifrån aktuell forskning vilket utformas som en skriftlig inlämningsuppgift i grupp om 2-3 kursdeltagare med förslag på förbättring inom thoraxkirurgisk omvårdnad. Uppgiften redovisas vid ett seminarium, som är både muntlig (20 minuter) och skriftligt i form (PM).

Arbetsformer

Kursen genomförs på halvfart och är nätbaserad. Undervisningen utgår från ett kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenterna aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, grupparbeten, seminarier och föreläsningar. Studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Kursens uppsatta lärandemål examineras individuellt vid: två kortare kunskapstest via aktuell lärplattform, formativa examinationer som sker i grupp samt skriftliga inlämningsuppgifter i grupp om 2-3 kursdeltagare  
För godkänt krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda.
Professionellt deltagande i kursens obligatorier utgör del av kursens examination. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
De sammanvägda prestationerna efter genomgången kurs betygsätts med godkänd eller underkänd.
Godkända studenter ska på begäran få kursbevis av universitetet.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Människokroppen : fysiologi och anatomi Sand, Olav; Sjaastad, Øystein V.; Haug, Egil; Bjålie, Jan G.; Toverud, Kari C. Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina
Omvårdnad & kirurgi Kumlien, Christine; Rystedt, Jenny
Kardiologisk omvårdnad Fridlund, Bengt; Malm, Dan; Mårtensson, Jan
Sjuksköterskans kärnkompetenser Leksell, Janeth; Lepp, Margret
Förbättringsmodellen PGSA
Moorjani, Narain; Viola, Nicola; K. Ohri, Sunil Key questions in cardiac surgery