Kursplan för

Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 15 hp

Pediatric Oncology Nursing - focusing on leukemias, lymphomas and solid tumours, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT21 , HT24
Kurskod
9K6026
Kursens benämning
Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-01-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2017-01-31
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Arbetar som sjuksköterska med barn med cancer.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenterna ska uppnå en fördjupad kunskap och kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdomar med leukemi, lymfom och solida tumörer, och deras familjer.
 
Kursen är indelad i tre moment; barnonkologi (5 hp), barnonkologisk omvårdnad (5 hp) och VFU inom barncancervård (5 hp).

Moment 1: Barnonkologi – linriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara symtom och utredningsprinciper i samband med diagnostisering
  • sammanfatta och förklara behandling och supportive care
  • sammanfatta och förklara tidiga biverkningar samt kunna föreslå behandling för att kunna lindra och följa upp dessa biverkningar

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder, i samarbete med det interprofessionella teamet, med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
  • visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera interventioner, i samarbete med läkare, för att förebygga, lindra och behandla besvär

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt att se dess samband och betydelse för vården och behandlingen
  • visa fördjupad insikt om betydelsen av interprofessionell samt nationell och internationell samverkan för barnonkologisk forskning och utveckling

Moment 2: Barnonkologisk omvårdnad – inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Studenten ska efter genomgånget moment kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov utifrån etablerade bedömningsverktyg vid komplexa sjukdomstillstånd
  • identifiera och föreslå lämpliga omvårdnadsåtgärder samt metoder för utvärdering
  • visa fördjupad kunskap och insikt om aktuellt förbättrings-, utvecklings- och forskningsarbete inom barnonkologisk omvårdnad

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att självständigt identifiera och analysera komplexa vårdbehov ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
  • visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
  • visa förmåga att integrera barnonkologisk omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
  • visa förmåga att sammanfatta och förklara vård och behandling på ett pedagogiskt och vetenskapligt korrekt sätt

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt, samt se dess samband och betydelse för professionen som barnonkologisjuksköterska
  • kunna på ett fördjupat sätt kritiskt granska omvårdnadsåtgärder utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
  • visa fördjupad insikt om betydelsen av nationell och internationell samverkan för barnonkologisk omvårdnad

Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnonkologisk vård – inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
  • kunna förklara och reflektera över olika omvårdnadsperspektiv/teorier
  • kunna identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som ingår i teamet

Färdighet och förmåga

  • i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, kunna observera och bedöma komplexa omvårdnadsbehov
  • visa förmåga att arbeta på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert sätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
  • visa handlingsberedskap i att, utifrån evidensbaserad kunskap, argumentera, planera och genomföra undersökningar och behandlingar, samt utvärdera och dokumentera dessa
  • kunna samverka med andra professioner samt med nationella och internationella nätverk för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker vård inom omvårdnad, samt värdering av relevant forskning
  • visa förmåga att reflektera över egna grundläggande värderingar för att uppnå ett holistiskt och barncentrerat förhållningssätt, utifrån FNs barnkonvention samt utifrån samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter

Innehåll

Kursen består av tre integrerade moment.

Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumör, 5 hp Detta moment innehåller:
  • sjukdomslära, utredning, och medicinsk behandling vid leukemi, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
  • stamcellstransplantationer
  • infektioner och vaccinationer
  • ungdomsmedicin inom barnonkologin inklusive reproduktion
  • nutrition vid barnonkologisk behandling
  • vätskebalans och farmakologi
Barnonkologisk omvårdnad- inriktning leukemier, lymfom o..., 5 hp Momentet inkluderar:
  • omvårdnad vid specifika onkologiska tillstånd, inklusive leukemier, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
  • personcentrerad omvårdnad för barn, ungdomar och familjer inkl. kristeorier, barnperspektivet, bemästringsstrategier och livskvalitet
  • barns, ungdomars och familjers upplevelse av vården, hälsa och livskvalitet
  • psykosocialt omhändertagande av barn, ungdomar och familjer
  • samtal och bemötande av barn, ungdomar och familjer med ett kulturellt och genusperspektiv
  • tonåringar och unga vuxna med cancer, inklusive sexualitet
  • nutritionsbedömning vid barnonkologisk behandling
  • farmakologi och läkemedelshantering
Verksamhetsförlagd utbildning inom barncancervård - inrik..., 5 hp Moment inkluderar:
  • tillämpning samt dokumentation av personcentrerad omvårdnad av barn, ungdomar och familjer i den barnonkologiska omvårdnadsprocessen
  • kommunikation med barn, ungdomar och familjer, inklusive hälsostödjande samtal och undervisning
  • tillämpning av nutritionsbedömningsmetoder
  • tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder
  • läkemedelshantering inklusive cytostatika hantering samt vätskebalans enligt säkerhetsföreskrifter
  • samverkan/teamarbete

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för aktivt och autentiskt lärande samt peer-learning. Undervisningsformerna i kursen inkluderar: föreläsningar vid internat, gruppdiskussioner, problematisering utifrån litteratur studier, seminarier samt verksamhetsbaserade uppgifter. 
 
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar och föreläsningar vid internat är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning, interprofessionell träning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

Examination

Moment 1: Barnonkologi – inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
I momentet ingår två hemtentamina samt individuella skriftliga inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar.
 
Moment 2: Barnonkologisk omvårdnad – inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
I momentet ingår individuella skriftliga inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar.
 
Moment 3: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnonkologisk vård – inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
I momentet ingår individuella skriftliga verksamhetsbaserade inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar. Dessutom ingår delexamination bestående av bedömd verksamhetsförlagd utbildning enligt Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 
Studenten ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt på kursen som helhet.

Övergångsbestämmelser

Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till ett år efter en eventuell nedläggning av kursen, alternativt förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.
 

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska och ibland engelska.
Kursen är en uppdragsutbildning som finansieras av Barncancerfonden
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning på Karolinska Institutet.
 

Litteratur och övriga läromedel

Gustafsson, G., Kogner, P. & Heyman, M. (Ed) 2013.
Childhood cancer incidence and survival in Sweden 1984-2010.
Report from the Swedish Childhood Cancer Registry. Stockholm: Karolinska Institutet.

NOPHO (2016) Childhood cancer in the Nordic countries. Report on epidemiologic and therapeutic results from registries and working groups. Stockholm: Nordic Society of Pediatric Haematology and Oncology.

Nursing Care of Children and Adolescents with Cancer Baggott, C; Fochtman, D; Foley, GV; Patterson Kelly, K
Cullberg, Johan; Lundin, Tom Kris och utveckling
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Eden, T. O. B. Cancer and the adolescent
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Perspectives in paediatric oncology nursing Gibson, Faith.; Soanes, Louise.; Sepion, B.
The child with cancer : family-centred care in practice Langton, Helen
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
Pediatric oncology nursing : advanced clinical handbook Tomlinson, Deborah; Kline, Nancy E.
Willman, Ania Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer