Kursplan för

Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 15 hp

Pediatric Oncology Nursing - focusing on leukemias, lymphomas and solid tumours, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT21 , HT24
Kurskod
9K6026
Kursens benämning
Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-01-31
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-03-12
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Särskild behörighet enligt avtal.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha uppnått en fördjupad kunskap och kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdomar med leukemi, lymfom och solida tumörer, och deras familjer.
 
Kursen är indelad i tre moment; barnonkologi , barnonkologisk omvårdnad  och  Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad .

Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
 

  • förklara symtom och utredningsprinciper i samband med diagnostisering
  • sammanfatta och förklara behandling och supportive care
  • sammanfatta och förklara tidiga biverkningar samt föreslå behandling för att lindra och följa upp dessa biverkningar
  • visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder, i samarbete med det interprofessionella teamet, med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
  • visa förmåga att, i samarbete med läkare, initiera, genomföra och utvärdera interventioner för att förebygga, lindra och behandla besvär
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt att se dess samband och betydelse för vård och behandling
  • visa fördjupad insikt om betydelsen av interprofessionell, nationell och internationell samverkan för barnonkologisk forskning och utveckling
     

Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
 

  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd med hjälp av etablerade bedömningsverktyg
  • identifiera och föreslå lämpliga omvårdnadsåtgärder och metoder för utvärdering
  • visa fördjupad kunskap och insikt om aktuellt förbättrings-, utvecklings- och forskningsarbete inom barnonkologisk omvårdnad
  • visa förmåga att självständigt identifiera och analysera komplexa vårdbehov ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
  • visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
  • visa förmåga att integrera barnonkologisk omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
  • visa förmåga att sammanfatta och förklara vård och behandling på ett pedagogiskt och vetenskapligt korrekt sätt
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt att se dess samband och betydelse för professionen som barnonkologisjuksköterska
  • på ett fördjupat sätt kritiskt granska omvårdnadsåtgärder utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
  • visa fördjupad insikt om betydelsen av nationell och internationell samverkan för barnonkologisk omvårdnad

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk  omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:

  • integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
  • förklara och reflektera över olika omvårdnadsperspektiv och teorier
  • identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som ingår i teamet
  • i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, observera och bedöma komplexa omvårdnadsbehov
  • visa förmåga att arbeta på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert sätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
  • visa handlingsberedskap i att, utifrån evidensbaserad kunskap, argumentera, planera och genomföra undersökningar och behandlingar, samt utvärdera och dokumentera dessa
  • samverka med andra professioner och med nationella och internationella nätverk för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård
  • analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker omvårdnad samt värdera relevant forskning
  • visa förmåga att reflektera över egna grundläggande värderingar för att uppnå ett holistiskt och barncentrerat förhållningssätt utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter

Innehåll

Kursen består av tre integrerade moment.

Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet inkluderar:

  • sjukdomslära, utredning, och medicinsk behandling vid leukemi, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
  • stamcellstransplantationer
  • akuta biverkningar av sjukdom och behandling
  • mun- & tandhälsa vid cancerbehandling
  • infektioner och vaccinationer
  • ungdomsmedicin inom barnonkologin inklusive reproduktion
  • nutrition vid barnonkologisk behandling
  • vätskebalans och farmakologi

Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet inkluderar:

  • omvårdnad vid specifika onkologiska tillstånd, inklusive leukemi, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
  • personcentrerad omvårdnad för barn, ungdomar och familjer inklusive kristeorier, barnperspektivet, bemästringsstrategier och livskvalitet
  • bedömning och vård av munslemhinna och tänder vid cancerbehandling
  • barns, ungdomars och familjers upplevelse av vården, hälsa och livskvalitet
  • psykosocialt omhändertagande av barn, ungdomar och familjer
  • samtal med och bemötande av barn, ungdomar och familjer med ett kulturellt- och genusperspektiv
  • tonåringar och unga vuxna med cancer, inklusive sexualitet
  • nutritionsbedömning vid barnonkologisk behandling
  • läkemedelshantering

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet inkluderar:

  • tillämpning samt dokumentation av personcentrerad omvårdnad av barn, ungdomar och familjer i den barnonkologiska omvårdnadsprocessen
  • vanliga akuta biverkningar samt omvårdnadsåtgärder
  • kommunikation och inhämtning av omvårdnadsanamnes över språkliga och kulturella barriärer med barn, ungdomar och föräldrar
  • kommunikation med barn, ungdomar och föräldrar
  • tillämpning av nutritionsbedömningsmetoder
  • läkemedelshantering inklusive cytostatikahantering

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren  aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: föreläsningar vid internat, gruppdiskussioner, problematisering utifrån  litteraturstudier, seminarier, peer learning samt individuella verksamhetsbaserade uppgifter som inkluderar problemlösning.
 
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar och föreläsningar vid internat är obligatoriska. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället .
 
Det verksamhetsintegrerade lärandet är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. Det sker på den egna arbetsplatsen och innebär att deltagaren genomför sjukvårdande uppgifter (som till exempel kulturellt ankomstsamtal genom tolk) som redovisas i form av skriftliga studieuppgifter. Reflektion över genomförda uppgifter sker i regionala grupper en gång per termin då även eventuell implementering på arbetsplatsen diskuteras under ledning av lokal klinisk adjunkt.

Examination

Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
 Examination sker i form av två medicinska hemtentamina, vilka utgår från specifika frågeställningar.
 
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Examination sker i form av skriftliga individuella- och/eller gruppinlämningsuppgifter samt gruppdiskussioner, vilka utgår från specifika frågeställningar.
 
 Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk  omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Examination sker i form av individuella skriftliga verksamhetsbaserade inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar. Dessutom sker examination genom gruppdiskussion i regionala grupper med klinisk adjunkt.

Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

 
Deltagaren ska ha uppfyllt kraven för alla moment som ingår i kursen för att erhålla godkänt slutbetyg .

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
 
Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen är en uppdragsutbildning som finansieras av Barncancerfonden.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Litteratur på engelska kan förekomma.

Gustafsson, G., Kogner, P. & Heyman, M. (Ed) 2013.
Childhood cancer incidence and survival in Sweden 1984-2010.
Report from the Swedish Childhood Cancer Registry. Stockholm: Karolinska Institutet.

NOPHO (2020) Childhood cancer in the Nordic and Baltic countries. Report on epidemiologic and therapeutic results from registries and working groups. Stockholm: Nordic Society of Pediatric Haematology and Oncology.

Cullberg, Johan; Lundin, Tom Kris och utveckling
Eide, Hilde; Eide, Tom Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Glad, Anette
Genusperspektiv på vård och omvårdnad Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik
Hanssen, Ingrid Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle
Hinds Pediatric Oncology Nursing Freyberg
Kelly, Daniel; Gibson, Faith Cancer care for adolescents and young adults
Nursing Care of Children and Adolescents with Cancer Baggott, C; Fochtman, D; Foley, GV; Patterson Kelly, K
Omvårdnad i mångkulturella rum : frågor om kultur, etik och reflektion Björngren Cuadra, Carin
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin
Pediatric oncology nursing : advanced clinical handbook Tomlinson, Deborah; Kline, Nancy E.
Pergert, Pernilla; Tiselius, Elisabet Intercultural competence and communication over language barriers. In: Kate A. Mazur & Stacey Berg, Ethical Issues in Pediatric Hematology/Oncology.
Willman, Ania Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Øvreeide, Haldor Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart Patriksson, Katarina; Wigert, Helena