Medicinsk elevhälsa för rektorer, 7,5 hp
Student health for school principals, 7,5 credits- Kurskod
- 9K6039
- Kursens benämning
- Medicinsk elevhälsa för rektorer
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2021-05-28
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2022-10-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Särskild behörighet enligt avtal.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna:
- förstå och tillämpa vilka delar av hälso- och sjukvårdslagen, sekretesslagstiftningen, smittskyddslagen och patientsäkerhetslagen som reglerar verksamheten i elevhälsans medicinska insats (EMI)
- beskriva rektorns roll i att leda EMI:s förebyggande hälsoprogram samt de av skollagens föreskrivna kontroller
- förstå hur elevhälsan kan bidra till att utforma effektiva stödinsatser till elever med somatiska, neuropsykiatriska eller andra hälsoproblem
- beskriva och förstå principerna för samverkan mellan EMI, hälso- och sjukvården samt socialtjänsten för elever som är i behov av sådana insatser
- förstå och kunna tillämpa principerna för universella, riktade och specifika hälsofrämjande och förebyggande insatser på gruppnivå
Innehåll
Kursen innehåller följande:
- elevhälsans lagstadgade uppgifter och hur dessa kan genomföras (dessa är enligt skollagen hälsosamtal, hälsokontroller, vaccinationer samt enklare sjukvård)
- fånga upp och värdera skolsvårigheter av neuropsykiatrisk och medicinsk natur som funktionsnedsättningar till följd av neuropsykiatrisk problematik, kognitiva svårigheter eller resttillstånd pga sjukdomar och deras behandling
- psykiska symtom som har samband med nedstämdhet, ångest, självskade- och annat utåtagerande beteende samt missbruk och ätstörningar
- hälsoproblem hos barn som far illa eller riskerar att fara illa
- grundläggande folkhälsovetenskap och principerna för hälsofrämjande och förebyggande insatser och program i skolan
- lagstiftning som styr och påverkar medicinska elevhälsans arbete
- principerna för sekretess, dokumentation samt samverkan med socialtjänsten
- barnkonventionen
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuell inläsning, gruppseminarier med tillhörande uppgifter och föreläsningar.
För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Under utbildningen ordnas två fysiska möten i form av veckoslutsinternat.
Seminarierna och de två internaten är obligatoriska kursmoment.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av skriftligt individuellt kunskapsprov, seminarieuppgifter och aktiv medverkan vid seminarierna.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2016] - 177 sidor ISBN:9789144109152 LIBRIS-ID:19612947 Sök i biblioteket
Andra upplagan : 2017 - 488 sidor ISBN:9789144117959 LIBRIS-ID:21869926 Sök i biblioteket