Kursplan för

Basutbildning i psykoterapeutisk metod, inriktning kognitiv beteendeterapi, för ST-läkare, 45 hp

Basic training in psychotherapeutic method, cognitive behavioural therapy, for psychiatrists under training, 45 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT12
Kurskod
9K8042
Kursens benämning
Basutbildning i psykoterapeutisk metod, inriktning kognitiv beteendeterapi, för ST-läkare
Hp
45 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-05-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Legitimerad läkare under specialistutbildning i psykiatri.

Mål

Kunskap och förståelse ------------------------------ Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna: • Redovisa grundläggande kunskap om områdets vetenskapliga grund samt grundläggande kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. • Redovisa grundläggande kunskap om informations- och inlärningspsykologiska funktioner. • Redovisa och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom den kognitiva beteendeterapin. • Redovisa och diskutera beteendeanalys och fallkonceptualisering. • Relatera, på en grundläggande nivå, kognitiv-beteendeterapeutisk teori till psykologisk vetenskap. • Redovisa övergripande kunskap om informations- och inlärningspsykologiska, samt neuropsykologiska förklaringsmodeller relaterade till psykopatologi. • Beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen. Färdighet och förmåga ----------------------------- Efter genomgången kurs ska deltagaren: • Kunna tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet under handledning. • Kunna etablera en positiv arbetsrelation till en patient. • Under handledning på vetenskaplig grund kunna planera, genomföra och dokumentera kognitivt beteendeterapeutiskt behandlingsarbete. Värderingsförmåga och förhållningssätt ----------------------------------------------- Efter genomgången kurs ska deltagaren: • Kunna förhålla sig nyfiken och kritisk till olika terapeutiska teorier och till det aktuella forskningsläget. • Kunna granska sitt eget arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. • Kunna inta en kritisk hållning till sitt eget arbete utifrån juridiska och etiska aspekter. • Med handledning kunna avgöra om en patient bör remitteras till annan kollega eller annan terapeutisk behandling. • Kunna reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Grundläggande psykologi ----------------------------- Moment 1 Grundläggande psykologi, 4 högskolepoäng (Basic psychology) Avsnittet "Grundläggande psykologi" omfattar områdena emotions-, minnes-, kognitions-, inlärnings- och utvecklingspsykologi. Moment 1 ges på termin 1. Informations-, inlärnings- och neuropsykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi ------------------------------------------------------------------------------------------------ Moment 2 Informations-, inlärnings- och neuropsykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi 1, 3 högskolepoäng (Information, learning and neuropsychological models of psychopathology 1) Moment 3 Informations-, inlärnings- och neuropsykologiska förklaringsmodeller av psykopatologi 2, 3 högskolepoäng (Information, learning and neuropsychological models of psychopathology 2) Avsnittet omfattar inlärnings-, informations- och neuropsykologiska förklaringsmodeller kring några av de vanligaste psykiatriska diagnoserna, bl. a. ångest, depression och personlighetsstörning. Moment 2 ges på termin 1 och moment 3 på termin 3. Samtalsmetodik ------------------- Moment 4 Samtalsmetodik, 3 högskolepoäng (The psychotherapeutic interview) Avsnittet "Samtalsmetodik" omfattar teori och praktisk övning av samtalsmetodik baserad på psykoterapiforskning, informations- och kommunikationsteori samt en introduktion i metodiken "Motiverande samtal". Momentet ges på termin 1. Kognitiv beteendeterapeutisk metod -------------------------------------------- Moment 5 Kognitiv beteendeterapeutisk metod 1, 2 högskolepoäng (Methods in cognitive behavioral therapy 1) Moment 6 Kognitiv beteendeterapeutisk metod 2, 6 högskolepoäng (Methods in cognitive behavioral therapy 2) Moment 7 Kognitiv beteendeterapeutisk metod 3, 4 högskolepoäng (Methods in cognitive behavioral therapy 3) Avsnittet "Kognitiv beteendeterapeutisk metod" omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och förstämningssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, psykos, personlighetsstörningar, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Moment 5, 6 och 7 examineras på termin 1, respektive termin 2 och 3. Kognitiv beteendeterapi under handledning ---------------------------------------------------- Moment 8 Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 2 högskolepoäng (Supervised cognitive behavioural therapy 1) Moment 9 Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 9 högskolepoäng (Supervised cognitive behavioural therapy 2) Moment 10 Kognitiv beteendeterapi under handledning 3, 6 högskolepoäng (Supervised cognitive behavioural therapy 3) Avsnittet "Kognitiv beteendeterapi under handledning" innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Moment 8, 9 och 10 examineras på termin 1, respektive termin 2 och 3. Forskning och klinisk utvärdering ----------------------------------------- Moment 11 Forskning och klinisk utvärdering 1, 1 högskolepoäng (Research and clinical evaluation 1) Moment 12 Forskning och klinisk utvärdering 2, 1 högskolepoäng (Research and clinical evaluation 2) Avsnittet "Forskning och klinisk utvärdering" omfattar en genomgång av aktuell forskning på området, samt en introduktion till psykometri med tillämpning på några vanliga mätinstrument. Moment 11 ges på termin 1 och moment 12 på termin 3. Etik ------------------- Moment 13 Etik, 1 högskolepoäng (Ethics) Momentet omfattar grundläggande etiska principer som är tillämpbara på psykoterapeutisk verksamhet. Momentet ges på termin 3.

Grundläggande psykologi, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 behandlar "Grundläggande psykologi" omfattar områdena emotions-, minnes-, kognitions-, inlärnings- och utvecklingspsykologi. Momentet ges på termin 1.

Informations, inlärnings- och neuropssykologiska för...1, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 omfattar inlärnings-, informations- och neuropsykologiska förklaringsmodeller kring några av de vanligaste psykiatriska diagnoserna, bl. a. ångest, depression och personlighetsstörning. Momentet ges på termin 1.

Informations, inlärnings- och neuropssykologiska för...2, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 3 omfattar inlärnings-, informations- och neuropsykologiska förklaringsmodeller kring några av de vanligaste psykiatriska diagnoserna, bl. a. ångest, depression och personlighetsstörning.

Momentet ges på termin 3.

Samtalsmetodik, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 4, Samtalsmetodik, omfattar teori och praktisk övning av samtalsmetodik baserad på psykoterapiforskning, informations- och kommunikationsteori samt en introduktion i metodiken "Motiverande samtal". Momentet ges på termin 1.

Kognitiv beteendeterapeutisk metod 1, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 5, Kognitiv beteendeterapeutisk metod, omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och förstämningssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, psykos, personlighetsstörningar, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Momentet examineras på termin 1.

Kognitiv beteendeterapeutisk metod 2, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 6, Kognitiv beteendeterapeutisk metod, omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och förstämningssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, psykos, personlighetsstörningar, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Momentet examineras på termin 2.

Kognitiv beteendeterapeutisk metod 3, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 7, Kognitiv beteendeterapeutisk metod, omfattar grundläggande teori och begrepp för problemanalys och behandling. Momentet omfattar huvudsakligen behandling av ångest- och förstämningssyndrom. Utöver detta ges en orientering om behandling av t ex missbruk och beroende, psykos, personlighetsstörningar, ätstörningar, beteendemedicin och relationsproblem. Momentet examineras på termin 3.

Kognitiv beteendeterapi under handledning 1, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 8, Kognitiv beteendeterapi under handledning, innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Momentet examineras på termin 1.

Kognitiv beteendeterapi under handledning 2, 9.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 9, Kognitiv beteendeterapi under handledning, innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Momentet examineras på termin 2.

Kognitiv beteendeterapi under handledning 3, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 10, Kognitiv beteendeterapi under handledning, innefattar såväl problemanalys som psykoterapeutiskt behandlingsarbete under handledning. Video- eller audioinspelning görs av sessionerna, skriftliga sessionsrapporter och avslutande behandlingsrapport görs för varje klient. Handledning sker i grupper om fyra studenter. Momentet examineras på termin 3.

Forskning och klinisk utvärdering 1, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 11, Forskning och klinisk utvärdering, omfattar en genomgång av aktuell forskning på området, samt en introduktion till psykometri med tillämpning på några vanliga mätinstrument. Momentet ges på termin 1.

Forskning och klinisk utvärdering 2, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 12, Forskning och klinisk utvärdering, omfattar en genomgång av aktuell forskning på området, samt en introduktion till psykometri med tillämpning på några vanliga mätinstrument. Momentet ges på termin 3.

Etik, 1.0 hp

Betygsskala: GU

Moment 13, Etik, omfattar grundläggande etiska principer som är tillämpbara på psykoterapeutisk verksamhet. Momentet ges på termin 3.

Arbetsformer

Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Mellan undervisningstillfällena ska studenterna också genomföra hemuppgifter inför kommande undervisning. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om max 4 studenter i varje grupp.

Examination

Momenten 1-7 och 11-13 examineras genom skriftliga examinationer samt genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar där närvaro är obligatorisk vid samtliga undervisningstillfällen. Momenten inom kognitiv beteendeterapeutisk metod examineras under termin 1 till 3. Rollspel, inspelning på video och muntliga examinationer förekommer. 80 % närvaro på såväl de teoretiska som kliniska momenten är minimum för att komma ifråga för examination. För moment 8-10 "Kognitiv beteendeterapi under handledning", gäller att studenten ska lämna sessionsrapport och inspelning i förväg till handledaren och de övriga kursdeltagarna i gruppen före varje behandlingssession, fullfölja 2 behandlingar och skriva behandlingsrapport (inklusive beteendeanalys) enligt anvisningar. Student som inte har deltagit i del av momentet kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaron. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ytterligare vetenskapliga artiklar och föreläsningsmaterial relevanta för ämnesområdet tillkommer och delas ut av kursledningen i anslutning till föreläsningen. Ytterligare nypublicerade titlar kan komma att bli aktuella under kursens gång.

d'Elia, Giacomo Kognitiv psykoterapi : ett samarbetsprojekt med patienten
Farmer, Richard F.; Chapman, Alexander L.q (Alexander Lawrence) Behavioral interventions in cognitive behavior therapy : practical guidance for putting theory into action
Kognitiv terapi : modeller och metoder Mørch, Merete M.; Rosenberg, Nicole K. Hagelthorn, Marika; Viborg, Gardar G.
Leahy, Robert L. Cognitive therapy techniques : A practitioner's guide
Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy Bennett-Levy, James
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Rollnick, Stephen; Miller, William R.; Butler, Christopher C. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende

Referenslitteratur

Andersson, Gerhard Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi Bergström, Jan
Beck, Judith S. Cognitive therapy : basics and beyond
Carlbring, Per; Hanell, Åsa Ingen panik : fri från panik- och ångestattacker i 10 steg med kognitiv beteendeterapi
Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.
D'Elia, Giacomo Det kognitiva samtalet i vården
Gyllenhammar, Carl Bryta vanor : kognitiv och beteendeinriktad behandling vid missbruk och beroende
Leahy, Robert L.; Holland, Stephen J Treatment plans and interventions for depression and anxiety disorders
Social fobi : effektiv hjälp med kognitiv beteendeterapi Furmark, Tomas; Holmström, Annelie; Sparthan, Elisabet; Carlbring, Per; Andersson, Gerhard