Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp
Supervision in psychotherapy, 45 credits- Kurskod
- 9K8049
- Kursens benämning
- Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi
- Hp
- 45 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-09-20
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-05-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut och därefter minst två års psykoterapeutisk verksamhet.
Mål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskaper och förståelse
* redogöra för och reflektera över såväl generiska som olika inriktningsspecifika teorier om psykoterapihandledning och annan klinisk handledning.
* redogöra för och reflektera över pedagogiska teorier som har relevans för undervisning.
* reflektera över hur olika pedagogiska metoder kan stimulera och stödja studenters lärande i både teoretisk undervisning och klinisk handledning.
* redovisa principer för, samt kritiskt analysera exempel på planering, genomförande, examinering och utvärdering av målstyrt lärande.
* redovisa och reflektera över konsekvenserna av de organisatoriska och juridiska förutsättningar som har relevans för psykoterapeuters och handledares kliniska arbete liksom för utbildning av psykoterapeuter.
* redovisa såväl de vetenskapsteoretiska utgångspunkterna för, som resultatet av, aktuell forskning om handledning och om psykoterapeuters professionella utveckling.
* redovisa kunskaper om aktuell forskning avseende olika typer av psykoterapi.
Färdigheter och förmågor
* genomföra klinisk handledning och undervisning med beaktande av de organisatoriska och juridiska förutsättningar som gäller inom högskola respektive offentlig vård.
* i olika pedagogiska situationer vägleda blivande psykoterapeuter på olika utbildningsnivåer att integrera teoretiska kunskaper med egna erfarenheter av psykoterapeutiskt arbete.
* uppvisa en grundläggande förmåga att planera, genomföra och utvärdera kurser i psykoterapi samt att utvärdera egna och andras pedagogiska arbetsinsatser.
* underlätta den handleddes lärandeprocess på ett sätt som ökar den handleddes kompetens och förmåga till reflektion kring det psykoterapeutiska arbetet.
* uppvisa en grundläggande förmåga att identifiera, analysera och formulera förslag till vidareutveckling av lärosituationer genom att tillämpa pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om lärande.
* skilja på och bedöma behov av handledning respektive konsultation för individer, grupper och organisationer.
* söka information om aktuell klinisk och vetenskaplig utvecklingen vad gäller såväl psykoterapi som handledning.
* identifiera etiska aspekter i samband med handledning och utbildning och skilja dem från exempelvis psykologiska, religiösa, eller juridiska aspekter.
* verka för ett kreativt inlärningsklimat, ett aktivt kunskapssökande och ett gott samarbete i grupper.
* förmedla, ta emot och reflektera kring konstruktiv återkoppling.
* vid behov växla mellan olika handledningsperspektiv och anpassa åtgärder till olikheter i de handleddas förutsättningar.
Värderingar och förhållningssätt
* kontinuerligt granska det egna handledningsarbetet utifrån beprövad erfarenhet och aktuella forskningsrön.
* reflektera över egen och andras professionella handledar- och lärarroller samt över värdegrundsfrågor såsom vetenskaplighet, jämställdhet och likabehandling.
* visa prov på en förmåga att ompröva ställningstaganden och uppfattningar i förhållande till såväl andras som egna arbetsinsatser.
* beskriva och reflektera över sin egen kunskap och kunskapsbrister samt formulera sitt eget behov av handledning och/eller fortbildning.
* uppvisa en förståelse av de etiska konsekvenserna av handledarrollen.
* uppvisa att en professionell handledar- och läraridentitet börjat utvecklas.
Innehåll
Kursen är uppdelad i sex huvudavsnitt fördelade på 19 moment enligt följande:
- Handledning på handledning, 15 hp (Moment A-D)
- Generisk grupphandledningspedagogik, 14 hp (Moment A-D)
- Inriktningsspecifik handledningspedagogik, 6 hp (Moment A-D)
- Vuxen- och högskolepedagogik, 6 hp (Moment A-D)
- Etiska och juridiska frågor, 2 hp (Moment A-B)
- Vetenskapsteori och handledningsforskning, 2 hp
De sex huvudavsnitten beskrivs under respektive moment nedan.
Handledning på handledningen A, 3.0 hp
Momenten A-D är en form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Centralt för momenten är integration av handledningens teorier och metoder samt utvecklandet av en handledaridentitet. Tonvikten ligger på grupphandledning även om dyadisk handledning också behandlas.
Moment A omfattar auskultation i en handledningsgrupp eller annan relevant grupp med lärandemål.
Handledning på handledningen B, 4.0 hp
Moment B-D omfattar handledning på egna handledningsuppdrag inom både psykoterapiutbildning och klinisk verksamhet. Studenten ska under utbildningstiden genomföra minst två handledningsuppdrag där ett av dessa skall vara en utbildningshandledning. Handledningsuppdragen väljs utifrån studentens psykoterapeutiska grundkompetens. Inledningsvis betonas kontrakt och målsättningsfrågor och handledarrollens innehåll. Särskilt fokus kommer att läggas på reflektioner kring handledarens egen betydelse för handledningsprocessen och dess utfall. Dessutom berörs frågor om handledningsrelationer och effekten av olika handledarstilar.
Handledning på handledningen C, 4.0 hp
Se ovan under Handledning på handledningen B
Handledning på handledningen D, 4.0 hp
Se ovan under Handledning på handledningen B
Generisk grupphandledningspedagogik A, 4.0 hp
Moment A-D omfattar generella teorier om handledningens metodik och pedagogik. Under momenten sätts handledningspedagogiken i relation till allmänna pedagogiska teorier. Handledningsmomentets roll under psykoterapiutbildningar liksom bedömnings- och examinationsfrågor behandlas. Psykoterapeutens senare yrkesutveckling belyses där speciell uppmärksamhet ägnas åt betingelser för en positiv yrkesutveckling och de risker som finns kring stagnations- och utmattningsreaktioner. Andra viktiga områden berör relationen mellan handledning och konsultation liksom genus, etniska och kulturella aspekter på psykoterapi och handledning.
Momenten omfattar också en orientering om grupp- och organisationsteori men fokuserar speciellt på arbetshindrande respektive arbetsbefrämjande faktorer och processer i grupper och organisationer. Momenten behandlar skillnader och likheter mellan olika kontext för handledning som t.ex. utbildningshandledning respektive verksamhetshandledning. Andra områden som belyses är lärande i grupper; ledarskap och roller i grupper och organisationer.
Under moment A ges en introducerande översikt över kunskapsområdet.
Generisk grupphandledningspedagogik B, 4.5 hp
Moment B berör inlednings- och kontraktsfrågor samt olika problemsituationer och metoder vid grupphandledning.
Generisk grupphandledningspedagogik C, 3.0 hp
Moment C fokuserar på de problemställningar som kompetensbeskrivning och kompetensbedömning samt olika handledningspedagogiska teorier och modeller.
Generisk grupphandledningspedagogik D, 2.5 hp
Moment D fortsätter behandla olika handledningspedagogiska teorier och modeller samt frågor som berör evaluering och handledningens avslutning.
Inriktningsspecifik handledningspedagogik A, 1.0 hp
Moment A-D har olika innehåll beroende på studenternas psykoterapeutiska grundkompetens. Olika aspekter av handledningens teori och metod belyses utifrån ett inriktningsspecifikt perspektiv.
Inriktningsspecifik handledningspedagogik B, 2.0 hp
Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A
Inriktningsspecifik handledningspedagogik C, 2.0 hp
Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A
Inriktningsspecifik handledningspedagogik D, 1.0 hp
Se ovan under Inriktningsspecifik handledningspedagogik A
Vuxen- och högskolepedagogik A, 2.0 hp
Moment A-D omfattar en orientering om aktuell pedagogisk forskning med speciell betoning av studentcentrerad pedagogik och vuxnas lärande. I detta sammanhang berörs även neuropsykologiska aspekter på lärande. Andra delar av innehållet behandlar högskolans ramar och regelverk, lärarrollen vid utbildning i psykoterapi, planering, genomomförande och utvärdering av psykoterapiutbildning samt examinationens roll och former i undervisning och handledning. Praktiska övningar ingår i form av egen utförd undervisning, där varje studerande genomför teoretisk undervisning och därefter får återkoppling på sina insatser.
Under moment A ges en introducerande översikt över kunskapsområdet. Momentet avslutas med att studenten planerar och genomför ett kortare seminarium.
Vuxen- och högskolepedagogik B, 1.0 hp
Moment B omfattar PBL-metoden och examinationsförfarande under teoretiska moment. Studenterna får även praktisk erfarenhet av PBL-metoden samt av examinationskonstruktion och återkoppling i samband med examination.
Vuxen- och högskolepedagogik C, 1.5 hp
Moment C fortsätter arbetet med examinationsförfarandet men nu berörs även kliniska kursmoment. I momentet ingår också praktisk erfarenhet av case-metodik. Momentet innehåller även övningar i undervisningsplanering, pedagogisk evaluering och föreläsningsmetodik.
Vuxen- och högskolepedagogik D, 1.5 hp
Under moment D fortsätter praktiska övningar i undervisningsplanering, pedagogisk evaluering och föreläsningsmetodik. Momentet avslutas med jämförelser mellan högskolepedagogiska modeller och de modeller som utvecklats för psykoterapihandledning.
Etiska och juridiska frågor A, 1.0 hp
Moment A-B omfattar lagstiftning och etiska principer i undervisnings-, behandlings- och handledningssituationer. Momenten omfattar också grundläggande teorier om etik. Jämlikhets- och mångfaldsfrågor liksom gränsdragningsfrågor i relation till handledning och undervisning behandlas.
Etiska och juridiska frågor B, 1.0 hp
Se ovan under Etiska och juridiska frågor A
Vetenskapsteori och handledningsforskning, 2.0 hp
Momentet omfattar en orientering om aktuell forskning om handledning, psykoterapi och psykoterapeuters yrkesutveckling. Vidare ingår kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv av betydelse för psykoterapi- och handledningsforskning. Undersöknings- och forskningsmetodik behandlas samt en orientering om evidensdiskussionen, evidensbaserad behandlingssyn och empiriskt validerad psykoterapi.
Arbetsformer
De teoretiska momenten består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt självstudier av kurslitteratur. Momenten "Vuxen- och högskolepedagogik A-D" genomförs delvis parallellt med andra moment t.ex. genom att studenterna själva genomför seminarier med och föreläsningar inför sina medstudenter. Den teoretiska undervisningen ska i övrigt genomföras så att studenterna får erfarenhet av olika undervisningsmetoder.
De kliniska momenten "Handledning på handledning A-D" sker i grupper om ca fyra studenter. Material till handledningen erhåller studenterna genom auskultation och genom att bedriva handledning. Under termin 1 sker auskultation i en befintlig handledningsgrupp eller annan lämplig undervisningsgrupp. Under termin 2-4 genomför studenterna egna handledningsuppdrag. Handledningsuppdragen avser psykoterapeutiskt arbete och de väljs och utförs i samråd med handledaren. Uppdragen ska påbörjas under utbildningstiden och innefatta kontakt- och kontraktsfas.
Examination
Momenten Handledning på handledning A-D
Under momenten ska studenten arbeta aktivt med material från sin egen auskultation och sina handledningsuppdrag samt i handledningen på handledningen bidra till de övrigas arbeten. Examination sker genom kontinuerlig bedömning av studentens kompetens via handledningen. Om inte annat överenskommes ska studenterna lämna skriftliga sessionsrapporter och/eller inspelat material innan handledningen till handledaren. När arbetet med auskultation och handledningsuppdrag avslutas ska dessa sammanfattas skriftligen. Inlämnat material är också underlag för handledarens bedömning.
Momenten Generisk grupphandledningspedagogik A-D
Varje moment examineras genom skriftlig och muntlig uppgift.
Momenten Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D
Varje moment examineras genom skriftlig och muntlig uppgift.
Momenten Vuxen- och högskolepedagogik A-D
Moment A examineras genom skriftlig och muntlig uppgift. Moment B examineras genom skriftlig uppgift. Moment C examineras genom skriftlig och muntlig uppgift. Moment D examineras genom skriftlig och muntlig uppgift.
Momenten Etiska och juridiska frågor A-B
Momentet A examineras muntligt. Momentet B examineras skriftligt.
Momentet Vetenskapsteori och handledningsforskning
Momentet examineras genom skriftlig och muntlig uppgift.
Obligatorisk undervisning
Seminarium, gruppövningar, handledning och studentledda föreläsningar är obligatoriska vilket framgår av kursens schema. Vid frånvaro om högst 20 % kan studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20 % frånvaro per moment kan studenten inte godkännas på det aktuella momentet.
Inlämning av examination inom tidsgränsen
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Avbryta verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och övergångsbestämmelser regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Svenska.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Denna kurs ersätter 9K8035 Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45 hp och kurserna är delvis överlappande.
Litteratur och övriga läromedel
Vuxen- och högskolepedagogik A-D
Obligatorisk litteratur
Medical Teacher, 35, 433443., 2013
4., [rev.] ed. : Maidenhead : Open University Press, 2011. - xii, 389 s. ISBN:978-0-335-24275-7 (pbk.) LIBRIS-ID:12404838 Sök i biblioteket
Medical Education, 40, 72-78., 2006
Linköping : Linköpings Univ., 2001 - 57 s.b diagr. ISBN:91-7373-112-9 LIBRIS-ID:8374270 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 451 s. ISBN:978-91-44-01942-0 LIBRIS-ID:10908722 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2006 Ingår i: The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning [Elektronisk resurs].
Fördjupningslitteratur
1999 Ingår i: Higher education research & development
Learning and Teaching in Higher Education, 1, 3-31., 2004
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 255 s. ISBN:9789144058887 LIBRIS-ID:11898792 Sök i biblioteket
Theory Into Practice, 41, 226-232., 2002
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s. ISBN:978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID:12050364 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Vetenskapsteori och handledningsforskning
Obligatorisk litteratur
6. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley, 2013 - 851 p. ISBN:9781118038208 (hbk.) LIBRIS-ID:13888145 Kapitel 19 Hill, C. E., & Knox, S. (2013). Training and supervision in psychotherapy. Sök i biblioteket
The Clinical Supervisor, 29, 95-116., 2010
5th ed. : Harlow : Pearson, 2013. - ii, 353 p. ISBN:9781292042077 LIBRIS-ID:18021329 Sök i biblioteket
Chichester, UK : BPS/Blackwell, 2009 - xi, 272 s. ISBN:978-1-4051-5849-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:11437788 Sök i biblioteket
2010 Ingår i: Psychotherapy : theory, research, practice, training
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket
2001 Ingår i: Australian psychologist.
The Clinical Supervisor, 30, 235256., 2011
John Wiley & Sons, 2014 - 768 s. ISBN:9781119943327 LIBRIS-ID:15351608 Gäller följande kapitel: Milne, D.L. (2014). Towards an evidence-based approach to clinical supervision. O'Donovan A., & Kavanagh, D.J. (2014). Measuring competence in supervisees and supervisors.: Satisfaction and related reactions in supervision. Wheeler, S., & Barkham, M. (2014). A Core evaluation battery for supervision. Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Behaviour Research and Therapy, 49, 373-378., 2011
Clinical Psychology Review, 33, 484-499., 2013
Washington, DC : American Psychological Association, cop. 2005 - xi, 325 s. ISBN:1-59147-273-3 (hbk.) LIBRIS-ID:10193561 Sök i biblioteket
Clinical Psychology Review, 30, 496516., 2010
Oslo : Universitetsforl., c2011 - 236 s. ISBN:978-82-15-01756-3 LIBRIS-ID:12297708 Kapitel 13 Reichelt, S. & Rønnestad, M.H. (2011). Veiledningsforskning status og implikasjoner. Sök i biblioteket
2006 Ingår i: Psychotherapy research : Official journal of the Society for Psychotherapy Research
Chichester, UK : BPS/Blackwell, 2009 - xi, 272 s. ISBN:978-1-4051-5849-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:11437788 Sök i biblioteket
Handledning på handledning A-D och momenten Generisk grupphandledningspedagogik A-D
Obligatorisk litteratur
University College London., 1999-2014 URL: Länk
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 196 s. ISBN:978-91-44-07705-5 LIBRIS-ID:13606829 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 232 s. ISBN:978-91-44-06069-9 LIBRIS-ID:11770720 Sök i biblioteket
5th ed. : Harlow : Pearson, 2013. - ii, 353 p. ISBN:9781292042077 LIBRIS-ID:18021329 Sök i biblioteket
John Wiley & Sons, 2014 - 768 s. ISBN:9781119943327 LIBRIS-ID:15351608 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 175 s. ISBN:9789144074467 LIBRIS-ID:12541735 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 176 s. ISBN:9789144082134 LIBRIS-ID:14218352 Sök i biblioteket
1. ed. : Washington, DC : American Psychological Association, 2004 - 348 s. ISBN:1-59147-119-2 LIBRIS-ID:9180761 Sök i biblioteket
Chichester, UK : BPS/Blackwell, 2009 - xi, 272 s. ISBN:978-1-4051-5849-7 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID:11437788 Sök i biblioteket
2nd ed. : Los Angeles : SAGE, 2008. - xvii, 230 p. ISBN:978-1-84787-334-7 (hbk.) LIBRIS-ID:12300028 Sök i biblioteket
New York : Routledge, 2012. - 369 s. ISBN:9780415884594 LIBRIS-ID:14713175 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 391 s. ISBN:9789144092287 LIBRIS-ID:17835077 Sök i biblioteket
Handledning på handledning A-D och momenten Inriktningsspecifik handledningspedagogik A-D
Obligatorisk litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 282 s. ISBN:978-91-27-13215-3 (inb.) LIBRIS-ID:12594534 Obligatorisk för studenter med KBT-inriktning. Sök i biblioteket
Washington, DC : American Psychological Association, cop. 2005 - 248 p. ISBN:1-59147-206-7 (alk. paper) LIBRIS-ID:9570391 Obligatorisk för studenter med PDT-inriktning. Sök i biblioteket
John Wiley & Sons, 2014 - 460 s. ISBN:9781118508985 LIBRIS-ID:15081925 Obligatorisk för studenter med FT-inriktning. Sök i biblioteket
Etiska och juridiska frågor A-B
Obligatorisk litteratur
Lund: Studentlitteratur., 2012 Kapitel 8 Ek, S. & Linder, S. (2012). Etik och juridik med fokus på handledning i psykoterapi.
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 361 s. ISBN:9789144103587 LIBRIS-ID:17978461 Sök i biblioteket
Svensk författningssamling (SFS), 1993:100
Svensk författningssamling (SFS), 2010:659
Svensk författningssamling (SFS), 2008:355
URL: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-14 Korrekt länk: http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2008-14
Rekommenderad litteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 230 s. ISBN:91-44-06733-X LIBRIS-ID:12133137 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Washington, DC. American Psychological Association, 2010
Oslo : Universitetsforl., c2011 - 236 s. ISBN:978-82-15-01756-3 LIBRIS-ID:12297708 Kapitel 12 Ulvik, O.S. (2011). Forståelser av mangfold og makt: Hva kan et interseksjonalitetsperspektiv bidra med i klinisk veiledning? Sök i biblioteket