Basutbildning i familjeterapi, 60 hp
Basic Training in Family Therapy, 60 credits- Kurskod
- 9K8053
- Kursens benämning
- Basutbildning i familjeterapi
- Hp
- 60 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-08-30
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2012-10-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Grundläggande utbildning inom vård och behandling, samt erfarenheter av behandlande arbetsuppgifter. Den studerande skall ha möjlighet att arbeta med familjer under utbildningstiden.
Mål
Efter kursen förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Redovisa grundläggande kunskap om generell systemteori.
• Redovisa grundläggande kunskaper om centrala systemteoretiska begrepp och deras betydelse inom systemisk terapi.
• Redovisa övergripande kunskap om psykologiska funktioner.
• Redovisa övergripande kunskaper om vetenskapsbaserade förklaringsmodeller till psykopatologi, systemteoretisk dysfunktionalitet och salutogenes.
• Redovisa grundläggande kunskaper om familjeterapeutiska inriktningar.
• Redovisa grundläggande kunskap om familjeterapeutiska inriktningars vetenskapliga grund.
• På grundläggande nivå kunna redovisa skillnader mellan olika familjeterapeutiska inriktningar och dess användbarhet i olika kliniska sammanhang.
• Redovisa övergripande kunskap om forskningsmetodik och vetenskapsteori.
• Redovisa övergripande kunskap om lagstiftningen för kliniskt arbete.
• Kunna beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen.
Färdighet och förmåga
• Kunna tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet.
• Kunna medverka i bedömning av individuell diagnos, psykoterapiindikation och behandlingsplanering.
• Kunna medverka i bedömning av familjers behov och lämpliga familjeinterventioner.
• Kunna utveckla och demonstrera alliansbaserade behandlingsrelationer till olika familjer i deras kontext.
• Kunna planera och genomföra en behandlingsplan i samverkan med hela familjen.
• Kunna tillämpa olika familjeterapeutiska metoder i kliniskt arbete.
• Med handledning och på vetenskaplig grund kunna planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete.
• Redovisa övergripande förmåga att kritiskt granska vetenskapligt arbete.
Värderingförmåga och förhållningssätt
• Kunna kritiskt förhålla sig till och på vetenskaplig grund värdera olika diagnostiska system.
• Kunna förhålla sig nyfiken och kritisk till olika terapeutiska teorier och till det aktuella forskningsläget.
• Kunna inta en kritisk hållning till sitt eget arbete utifrån juridiska och etiska aspekter.
• Kunna granska sitt eget arbete utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
• Med handledning kunna avgöra om en familj/patient bör remiteras till en annan kollega eller annan terapeutisk behandling.
• Kunna reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
Kursen innehåller 13 moment.
Momentet ges under termin 2. Psykopatologi och dysfunktionella familjesystem, 2 hp Moment 5 omfattar en genomgång av psykopatologi, dysfunktionella familjesystem, familjediagnostiska instrument samt begreppen patogenes och salutogenes. Momentet ges termin 2. Juridik och etik, 2 hp Moment 6 ges under termin 3 och omfattar lagstiftning som reglerar psykoterapeutisk verksamhet samt grundläggande etiska principer. Forskning och klinisk utvärdering, 3 hp Moment 7 ges under termin 3 och omfattar en introduktion till evidensbegreppet och metoder för kvalitetssäkring samt en orientering om relevanta databaser och sökmetoder. Familjeterapeutisk teori och metod 1, 5 hp Moment 8 omfattar en grundläggande genomgång av de tidiga familjeterapeutiska metoderna med kommunikativa, strukturella och strategiska teorier. Aktuella manualbaserade metoder såsom MultiSystemisk Terapi (MST), Funktionell Familjeterapi (FFT), Brief Strategic Family Therapy (BSFT) behandlas. Momentet ges termin 3. Familjeterapeutisk teori och metod 2, 10 hp Moment 9 är en fortsättning på föregående termins moment och omfattar lösningsfokuserade, narrativa och språksystemiska metoder samt kognitiv familjeterapi, psykodynamisk familjeterapi, parterapi, familjeterapi i relation till missbruk och familjeterapi med barn. Aktuella manualbaserade metoder såsom Anknytningsbaserad familjeterapi (ABFT), Mentaliseringsbaserad familjeterapi (MBFT), System Integrativ Family Therapy (SIFT) och Emotionel Focused Therapy kommer även att belysas. Momentet ges termin 4. Familjeterapi under handledning 1, Familjerekonstruktion, 2 hp Moment 10. Handledningen påbörjas med att studenterna i sina handledningsgrupper arbetar med familjerekonstruktion av egna familjer under 8 timmar. Momentet ges under termin 1. Familjeterapi under handledning 2, 5 hp Moment 11 ges under termin 2 och är en fortsättning på förra terminens handledning.
Momentet fokuserar på samgående, allians och psykoterapikontrakt. Handledning på familjeterapeutiskt arbete kommer att inriktas på sessionsrapporter, inspelat material och direkthandledning. Familjeterapi under handledning 3, 5 hp Moment 12 ges under termin 3 och är en fortsättning på förra terminens handledning.
Handledning på familjeterapeutiskt arbete kommer att inriktas på sessionsrapporter, inspelat material och direkthandledning samt skriftlig psykoterapisammanfattning. Familjeterapi under handledning 4, 5 hp Moment 13 ges under termin 4 och är en fortsättning på förra terminens handledning.
Handledning på familjeterapeutiskt arbete kommer att inriktas på sessionsrapporter, inspelat material och direkthandledning samt skriftlig psykoterapisammanfattning.
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar, egna litteraturstudier och individuella moment. Handledning på de kliniska momenten sker i grupper om 4 till 5 studenter.
Examination
Examination sker inom varje moment.
Examination sker dels genom skriftliga eller muntliga examinationer, dels genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar där närvaro är obligatorisk vid samtliga undervisningstillfällen.
Moment 1 och 2 examineras skriftligt under termin 1. Moment 2 examineras via Internet.
Moment 3, 4 och 5 examineras skriftligt individuellt under termin 2. Moment 5 examineras via Internet.
Moment 6 och 7 skriftligt individuellt under termin 3.
Moment 8 examineras skriftligt individuellt under termin 4.
Moment 9 examineras skriftligt individuellt termin 4.
Moment 10-13 examineras genom minst 3 godkända familjeterapeutiska arbeten under handledning, skriftlig psykoterapisammanfattning samt att aktivt bidra i handledningsgruppens arbete.
Om studenten blir underkänd på någon del av examinationen görs endast denna del om.
80 % närvaro är minimum för att komma ifråga för examination.
Övriga föreskrifter
Student som inte deltagit i del av ett moment kan av aktuell lärare få extrauppgift för att kompensera för frånvaro. Kursdeltagare som inte uppfyller kraven för godkänt på handledningsmomentet har inte rätt att inom kursens ram få göra om detta moment.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Ytterligare artiklar och föreläsningsmaterial relevanta för ämnesområdet tillkommer.
1. utg. : Stockholm : Mareld, 2007 - 225 s. ISBN:9789188872791 LIBRIS-ID:10418184 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 Sök i biblioteket
4., utök. uppl. / b översättning: Bengt Weine, Kerstin Hopstadius : Stockholm : Mareld, 2003 - 237 s. ISBN:9188872386 LIBRIS-ID:8860759 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1992 - 150 s. ISBN:91-971117-8-3 LIBRIS-ID:8383588 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1999 - 316 s. ISBN:91-88872-16-5 (inb.) ; 335:00 LIBRIS-ID:7775975 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1998 - 262 s. ISBN:91-88872-10-6 (inb.) ; 360:00 LIBRIS-ID:7775969 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. / b [översättning: Marie Fredriksson och Bengt Weine] : Stockholm : Mareld, 2003 - 375 s. ISBN:91-88872-37-8 LIBRIS-ID:9102473 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1995 - 398 s. ISBN:91-44-46911-X (korr.) LIBRIS-ID:7279074 Sök i biblioteket
2., [bearb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2002 - [2], 352 s. ISBN:91-47-05157-4 LIBRIS-ID:8845469 Sök i biblioteket
3., [helt omarb., och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 384 s. ISBN:978-91-47-09338-0 (inb.) LIBRIS-ID:11317631 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 - 383, [1] s. ISBN:91-88872-64-5 (inb.) LIBRIS-ID:9804330 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 425 s. ISBN:978-91-27-12122-5 (inb.) LIBRIS-ID:11727907 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 2004 - 143 s. ISBN:91-88872-51-3 (korr.) z 9188872513 LIBRIS-ID:9654660 Sök i biblioteket
2., rev. uppl. : Stockholm : Mareld, 1994 - 416 s. ISBN:91-971976-6-1 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID:7795827 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2008 - 279s. ISBN:9789147084418 Sök i biblioteket
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 121 s. ISBN:978-91-44-07167-1 LIBRIS-ID:12032540 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 2005 - 198 s. ISBN:ISBN 91-88872-70-X Sök i biblioteket
4 uppl : 2010 ISBN:978-91-44-06628-8 LIBRIS-ID:11790095 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1989 - 182, [2] s. ISBN:91-971117-1-6 LIBRIS-ID:8383586 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Mareld, 2009 - 165 s. ISBN:978-91-86381-00-4 LIBRIS-ID:11605545 Sök i biblioteket