Basutbildning i familjeterapi, 60 hp
Basic Training in Family Therapy, 60 credits- Kurskod
- 9K8053
- Kursens benämning
- Basutbildning i familjeterapi
- Hp
- 60 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-08-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-05-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Grundläggande utbildning inom vård och behandling, samt erfarenheter av behandlande arbetsuppgifter.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- beskriva grunderna i generell systemteori.
- beskriva centrala systemteoretiska begrepp och deras betydelse inom systemisk terapi.
- redogöra för grundläggande psykologiska funktioner.
- beskriva och förklara övergripande vetenskapsbaserade förklaringsmodeller till psykopatologi, systemteoretisk dysfunktionalitet och salutogenes.
- skilja på olika familjeterapeutiska inriktningar.
- diskutera om familjeterapeutiska inriktningars vetenskapliga grund.
- redogöra för skillnader mellan olika familjeterapeutiska inriktningar och dess användbarhet i olika kliniska sammanhang.
- identifiera olika teorier inom forskningsmetodik och vetenskapsteori.
- redogöra för lagstiftningen gällande kliniskt arbete.
- beskriva hur man på vetenskaplig grund kan utvärdera den egna arbetsinsatsen.
Färdighet och förmåga
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa teoretisk kunskap i det kliniska arbetet.
- medverka i bedömning av individuell diagnos, psykoterapiindikation och behandlingsplanering.
- medverka i bedömning av familjers behov och lämpliga familjeinterventioner.
- etablera alliansbaserade behandlingsrelationer till olika familjer i deras kontext.
- planera och genomföra en behandlingsplan i samverkan med hela familjen.
- tillämpa olika familjeterapeutiska metoder i kliniskt arbete
- under handledning planera, genomföra och dokumentera behandlingsarbete på vetenskaplig grund.
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
- reflektera över och använda information, råd och feedback från handledare.
- presentera relevant kliniskt material och problemställningar för handledare.
- formulera relevanta frågor och synpunkter beträffande kliniskt material till övriga deltagare i en handledningsgrupp.
- redovisa övergripande förmåga att kritiskt granska vetenskapligt arbete.
- reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Värderingförmåga och förhållningssätt
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till och på vetenskaplig grund värdera olika diagnostiska system.
- förhålla sig uppdaterad och kritisk till olika terapeutiska teorier och till det aktuella forskningsläget.
- inta en kritisk hållning till sitt eget arbete som familjeterapeut utifrån juridiska och etiska aspekter.
- granska sitt eget arbete som familjeterapeut utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Med handledning kunna avgöra om en familj/patient bör remiteras till en annan kollega eller annan terapeutisk behandling.
Innehåll
Kursen innehåller 13 moment.
Grundläggande systemteoretiska perspektiv, familjediagnostik, 10.0 hp
Moment 1 omfattar en översiktlig genomgång av generell systemteori samt av familjeterapeutiska inriktningar och nätverksarbete. Vidare belyses familjebeskrivande begrepp, familjemönster och familjediagnostik samt samgåendetekniker och vad som utmärker ett första samtal. Momentet belyser det aktuella forskningsläget. Momentet ges termin 1.
Grundläggande psykologi 1, 3.0 hp
Moment 2 omfattar en introduktion i inlärnings- och informationspsykologi. Momentet ges under termin 1.
Grundläggande psykologi 2, 4.0 hp
Moment 3 är en fortsättning på Grundläggande psykologi 1 och omfattar en introduktion i utvecklingspsykologi, neuropsykologi, samt affektteori och anknytningsteori. Momentet ges under termin 2.
Psykodynamisk metod och kognitiv beteendeterapeutisk metod, 4.0 hp
Moment 4 ger en orientering om grunderna för psykodynamiska metoder och kognitivt beteendeterapeutiska metoder för individer och grupper. Momentet belyser det aktuella forskningsläget för dessa metoder. Momentet ges under termin 2.
Psykopatologi och dysfunktionella famlijesystem, 2.0 hp
Moment 5 omfattar en genomgång av psykopatologi, dysfunktionella familjesystem, familjediagnostiska instrument samt begreppen patogenes och salutogenes. Momentet ges termin 2.
Juridik och etik, 2.0 hp
Moment 6 ges under termin 3 och omfattar lagstiftning som reglerar psykoterapeutisk verksamhet samt grundläggande etiska principer.
Forskning och klinisk utvärdering, 3.0 hp
Moment 7 ges under termin 3 och omfattar en introduktion till evidensbegreppet och metoder för kvalitetssäkring samt en orientering om relevanta databaser och sökmetoder.
Familjeterapeutisk teori och metod 1, 5.0 hp
Moment 8 omfattar en grundläggande genomgång av de tidiga familjeterapeutiska metoderna med kommunikationsorienterade, strukturella och strategiska teorier. Aktuella manualbaserade metoder behandlas. Momentet ges termin 3.
Famlijeterapeutisk teori och metod 2, 10.0 hp
Moment 9 är en fortsättning på föregående termins moment och omfattar lösningsfokuserade, narrativa och språksystemiska metoder samt kognitiv familjeterapi, psykodynamisk familjeterapi, parterapi, familjeterapi i relation till missbruk och familjeterapi med barn. Aktuella manualbaserade metoder behandlas. Momentet ges termin 4.
Familjeterapi under handledning 1, familjerekonstruktion, 2.0 hp
Moment 10. Handledningen påbörjas med att studenterna i sina handledningsgrupper arbetar med familjerekonstruktion av egna familjer under 8 timmar. Momentet ges under termin 1.
Familjeterapi under handledning 2, 5.0 hp
Moment 11 är en fortsättning på förra terminens handledning. Momentet fokuserar på samgående, allians och psykoterapikontrakt. Handledningen av familjeterapeutiskt arbete inriktas på sessionsrapporter och inspelat material. Momentet ges under termin 2.
Familjeterapi under handledning 3, 5.0 hp
Moment 12 är en fortsättning på förra terminens handledning. Handledningen av familjeterapeutiskt arbete inriktas på sessionsrapporter, inspelat material samt skriftliga fallbeskrivningar. Momentet ges under termin 3.
Familjeterapi under handledning 4, 5.0 hp
Moment 13 är en fortsättning på förra terminens handledning. Handledningen av familjeterapeutiskt arbete inriktas på sessionsrapporter, inspelat material, fallbeskrivningar och behandlingsrapporter. Momentet ges under termin 4
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, gruppövningar, egna litteraturstudier och individuella moment. Handledningen på de kliniska momenten sker i grupper om 4 till 5 studenter. Under utbildningen skall studenten arbeta med familjer.
Examination
- Moment 1 examineras genom skriftligt hemtentamen i grupp. Momentet examineras under termin 1.
- Moment 2 examineras individuellt genom skriftlig tentamen. Momentet examineras under termin 1.
- Moment 3, 4 och 5 examineras individuellt genom skriftligt tentamen. Momenten examineras under termin 2.
- Moment 6 examineras i grupp genom muntlig tentamen. Momentet examineras under termin 3.
- Moment 7 examineras individuellt genom skriftlig tentamen. Momentet examineras under termin 3.
- Moment 8 examineras individuellt genom skriftlig hemexamination. Momentet examineras under termin 4.
- Moment 9 examineras individuellt genom skriftlig hemexamination samt genom muntlig gruppexamination. Momentet examineras under termin 4.
- Moment 10 examineras individuellt genom ett skriftligt genogram samt muntligt i grupp. Momentet examineras under termin 1.
Moment 1-10 examineras även genom aktivt deltagande vid seminarium och gruppövningar under respektive moment. Vid frånvaro, eller vid underkänt deltagande, kan omexamination komma att genomföras i skriftlig form. Frånvaro över 20% går inte att kompensera och underkänt betyg sätts på momentet.
- Moment 11-13 examineras genom totalt minst 3 godkända familjeterapeutiska arbeten under handledning samt individuell skriftlig behandlingsrapport. Vid mer än 20 % frånvaro vid handledningstillfällena kan ingen bedömning göras och underkänt resultat sätts på momentet.
Antal omexaminationer framgår av avtal för uppdragsutbildning.
Rättning av hemexaminationer innebär att studenterna i ett första steg kan erhålla godkänt, underkänt alternativt komplettering. Erhålls komplettering har studenten två veckor på sig att genomföra denna enligt anvisningar ifrån rättaren. Därefter sätts betyg i form av Godkänd eller Underkänd. För att examinationen ska vara aktuell för bedömning måste den ha inkommit inom angiven tidsgräns, vilken anges i schema i samband med terminsstart.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och övergångsbestämmelser regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Familjeterapeutisk teori och metod
Artiklar kan tillkomma under momentens gång
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 225 s. ISBN:9789144096162 LIBRIS-ID:14710818 Sök i biblioteket
4., utök. uppl. / b översättning: Bengt Weine, Kerstin Hopstadius : Stockholm : Mareld, 2003 - 237 s. ISBN:9188872386 LIBRIS-ID:8860759 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1992 - 150 s. ISBN:91-971117-8-3 LIBRIS-ID:8383588 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1999 - 316 s. ISBN:91-88872-16-5 (inb.) ; 335:00 LIBRIS-ID:7775975 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1998 - 262 s. ISBN:91-88872-10-6 (inb.) ; 360:00 LIBRIS-ID:7775969 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. / b [översättning: Marie Fredriksson och Bengt Weine] : Stockholm : Mareld, 2003 - 375 s. ISBN:91-88872-37-8 LIBRIS-ID:9102473 Sök i biblioteket
2., [bearb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2002 - [2], 352 s. ISBN:91-47-05157-4 LIBRIS-ID:8845469 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 - 383, [1] s. ISBN:91-88872-64-5 (inb.) LIBRIS-ID:9804330 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 425 s. ISBN:978-91-27-12122-5 (inb.) LIBRIS-ID:11727907 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 2004 - 143 s. ISBN:91-88872-51-3 (korr.) z 9188872513 LIBRIS-ID:9654660 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 121 s. ISBN:978-91-44-07167-1 LIBRIS-ID:12032540 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 2005 - 198 s. ISBN:91-88872-70-X z 918887270X LIBRIS-ID:9963675 Sök i biblioteket
Stockholm : Mareld, 1989 - 182, [2] s. ISBN:91-971117-1-6 LIBRIS-ID:8383586 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Mareld, 2009 - 165 s. ISBN:978-91-86381-00-4 LIBRIS-ID:11605545 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 1995 - 398 s. ISBN:91-44-46911-X (korr.) LIBRIS-ID:7279074 Sök i biblioteket
2., rev. uppl. : Stockholm : Mareld, 1994 - 416 s. ISBN:91-971976-6-1 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID:7795827 Sök i biblioteket
Grundläggande psykologi
Obligatorisk litteratur
Artiklar kan tillkomma under momentens gång
3., [helt omarb., och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 384 s. ISBN:978-91-47-09338-0 (inb.) LIBRIS-ID:11317631 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
Psykopatologi och dysfunktionella familjesystem
Obligatorisk litteratur
Artiklar kan tillkomma under momentens gång
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 318 s. ISBN:978-91-44-04936-6 LIBRIS-ID:10674788 Sök i biblioteket
Juridik och etik
Obligatorisk litteratur
Artiklar kan tillkomma under momentens gång
5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s. ISBN:978-91-44-07543-3 LIBRIS-ID:13434329 Sök i biblioteket
Forskning och klinisk utvärdering
Obligatorisk litteratur
Artiklar kan tillkomma under momentens gång
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2008 - 279s. ISBN:9789147084418 Sök i biblioteket