Compassionfokuserad terapi, 7,5 hp
Compassion Focused Therapy, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8073
- Kursens benämning
- Compassionfokuserad terapi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2015-10-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2019-12-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Grundläggande psykoterapiutbildning.
Mål
Syftet med kursen är att utveckla self compassion som en färdighet i det egna kliniska arbetet. Kursen ska ge deltagarna kunskap om hur compassion kan integreras i psykoterapi och behandling, både individuellt och i grupp. Tyngdpunkten ligger på studier av framför allt Compassionate Mind Training (CMT) och Compassion Focused Therapy (CFT).
Kunskap och förståelse
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:
- redogöra för centrala begrepp från litteraturen om compassion och self-compassion
- redogöra för aktuell forskning inom compassion och self-compassion
- redogöra för metodens tillämpning i psykologisk behandling
- visa på en upplevelsebaserad förståelse för compassion-fokuserade övningar genom egen praktisk tillämpning
Färdigheter och förmågor
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna tillämpa:
- compassion-fokuserade interventioner i sin kliniska verksamhet
- färdigheter inom self-compassion gentemot sig själva i sitt kliniska arbete
Värderingar och förhållningssätt
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:
- reflektera kring metodens styrkor och svagheter
- bedöma när CFT och CMT kan vara tillämpligt
- kritiskt granska val av inriktning i psykoterapi
Innehåll
Varje kurstillfälle innehåller teoretiska och praktiska moment där deltagarna delas in i mindre grupper. I seminarieform och i form av rollspel och andra praktiska moment får deltagarna öva kunskaper och färdigheter utifrån kurslitteraturen och föreläsningarna.
Mellan undervisningstillfällena förväntas kursdeltagarna läsa kurslitteratur och annat anvisat inläsningsmaterial.
Mellan undervisningdagarna har kursdeltagarna även i uppgift att tillämpa CFT i sin kliniska vardag och utifrån det formulera frågeställningar till handledning vid kommande undervisningstillfälle. Handledning sker i mindre grupper.
Arbetsformer
Föreläsningar, praktiska övningar såsom färdighetsträning i grupp, litteraturdiskussioner, handledning.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
- Praktiskt tillämpningsseminarium
- Skriftlig rapportering av behandlingsarbete
- Aktivt deltagande i seminarier och diskussioner
- Aktivt deltagande i rollspel och övningar
För att skriftliga examinerande delar ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit före deadline, vilket anges i schema i samband med kursstart. Vid praktiska tillämpningsseminarier är närvaro obligatoriskt och aktivt deltagande krävs.
Kursansvarig i samråd med examinator bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvariges och examinatorns anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
Obligatorisk litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN:9789127134478 (inb.) LIBRIS-ID:14571829 Sök i biblioteket
London : Routledge, 2007 - 292 s. ISBN:978-0-415-38437-7 (hbk.) LIBRIS-ID:10411738 Kapitel 6. Sök i biblioteket
Hove : Routledge, cop. 2010 - viii, 237 s. ISBN:9780415448079 (pbk.) LIBRIS-ID:11817093 Sök i biblioteket
2006 Ingår i: Clinical psychology and psychotherapy.
2003 Ingår i: Self and identity : the journal of the International Society for Self and Identity.
Oakland, CA : New Harbinger Publications, [2016] - xii, 230 pages ISBN:9781626253094 LIBRIS-ID:19661516 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
New York : Guilford Press, 2009. - xiv, 306 sider ISBN:9781593859756 LIBRIS-ID:12745705 Sök i biblioteket