Motivationshöjande behandling (MET), 3 hp
Motivational Enchantment Therapy (MET), 3 credits- Kurskod
- 9K8077
- Kursens benämning
- Motivationshöjande behandling (MET)
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-06-28
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-03-12
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet. Dessutom krävs grundläggande utbildning i motiverande samtal ("motivational interviewing", MI).
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren ha kunskaper om och färdigheter i motivationshöjande behandling ("motivational enhancement therapy", MET).
Efter slutförd kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för MET som behandlingsmetod, inklusive dess manualiserade struktur
- tillämpa färdigheterna i MET enligt manual med patienter med alkoholmissbruk eller -beroende på ett evidensbaserat sätt
- kunna integrera ett MET-arbetssätt med ett MI-förhållningssätt
Innehåll
Kursen ger utbildning i MET som metod och färdigheter att tillämpa metoden enligt evidensbaserad manual med patienter med alkoholmissbruk eller -beroende.
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar inklusive demonstrationer och praktisk träning samt handledning på inspelade och transkriberade MET-samtal. Deltagarna får även systematisk feedback baserad på kodning av samtal.
Examination
Deltagaren ska uppvisa en förståelse för MET som behandlingsmetod och kunna tillämpa MET-manualen i två samtal med patienter som bedöms av kursledaren. Deltagaren ska kunna ta emot feedback med avseende på sina samtalsfärdigheter i grupphandledning. För godkänt krävs dessutom att deltagaren ska kunna reflektera kring sin inlärning utifrån systematisk feedback baserad på kodning av samtal.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk Litteratur
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2014 Manual tillhandahålls av kursgivaren.
Rekommenderad litteratur
4 uppl. : Natur & Kultur Läromedel, 2024 - 300 sidor ISBN:9789127465749 LIBRIS-ID:tbnzbnjbr1bld507 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk neurovetenskap, Aktuell version av manualen tillhandahålls av kursgivaren.