Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A, 6 hp
Psychiatric Diagnosis and Psychological Treatment A, 6 credits- Kurskod
- 9K8083
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-05-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2019-12-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha erhållit minst 20 timmar handledning under sin yrkesutövning som legitimerad psykolog.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha tjänstgöring med arbetsuppgifter inom specialiserade Barn- och ungdomspsykiatrin.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi" samt "Bedömning och diagnostik".
Mål
Målet med kursen är att ge deltagarna fördjupad kunskap inom området evidensbaserad diagnostik och psykologisk behandling vid komplexa psykiatriska tillstånd hos barn och ungdomar med fokus på trotssyndrom och uppförandestörning. Kursen ger även en grundläggande kunskap om substansbrukssyndrom. Hänsyn tas till barnets mognad, familjekontext och nätverk.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för och överföra kunskap om diagnostik, differentialdiagnostik och samsjuklighet vid trotssyndrom uppförandestörning och missbruksproblematik hos barn och ungdomar i det kliniska arbetet.
- Redogöra för och applicera kunskap om evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder utifrån patienters psykiatriska symtombild och familjekontext.
- Redogöra för och tillämpa kunskap om vetenskaplig utvärdering av behandlingsinsatser ett scientist-practitioner-perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- Analysera, reflektera och genomföra psykologiska bedömnings- och behandlingsinsatser utifrån patientens psykiatriska symtombild. Hänsyn ska tas till patientens mognad och kontext.
- På vetenskaplig grund kunna bedöma, prioritera, planera, genomföra och utvärdera psykologiska behandlingar utifrån psykiatrisk komplexitet och kontext (familj, skolpersonal samt andra aktörer).
- Analysera och kritiskt granska forskningsstudier inom området samt kunna diskutera tillämpning av dessa inom klinisk praktik.
- Analysera och integrera klinisk kompetens och vetenskapligt kunnande samt identifiera nya forskningsområden eller metodutveckling inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- Förhålla sig till betydelsen av juridiska och etiska aspekter i sin yrkesutövning som specialistpsykolog i relation till patient, kollegor och verksamhet.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar vid diagnostik- och behandlingsförfarande förenliga med att i yrkesutövningen arbeta för likvärdig vård för alla.
- Reflektera över vikten av att ta ansvar för att hålla sig uppdaterad samt att kritiskt värdera ny forskning inom området.
Innehåll
Kursen omfattar diagnostik och differentialdiagnostik vid trotssyndrom, uppförandestörning samt substansbrukssyndrom och bedömning av samsjuklighet.
Kursen syftar även till att ge fördjupad kunskap om evidensbaserade psykologiska behandlingsmetoder vid ovan nämnda psykiatriska tillstånd t ex. val av behandlingsinsats, prioritering, planering och implementering samt utvärdering av behandlingen.
Arbetsformer
Undervisningen ges genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom webbaserade kunskapstester, självständiga skriftliga arbeten samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshop är obligatoriska. Vid mer än totalt 20% frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Pilgrim Press, 2014 - 410 s. ISBN:9789198997916 LIBRIS-ID:17238133 Sök i biblioteket
3. ed. : New York : Guilford Publications, Inc., 2005. - 544 p. ISBN:9781593858995 LIBRIS-ID:11777030 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 346 s. ISBN:9789144103693 LIBRIS-ID:19160317 Sök i biblioteket
[Ny utg.] : Stockholm : Barn- och ungdomspsykiatri, Stockholms läns landsting, 2015 - 416 s. ISBN:9789186981068 LIBRIS-ID:18724557 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Oxford : Oxford University Press, 2005 - 410 s. ISBN:0-19-515429-0 LIBRIS-ID:9390202 Sök i biblioteket
2003 Ingår i: Emotional and behavioural difficulties : the journal of the Association of Workers for Children with Emotional and Behavioural Difficulties.
New York : Guilford Press, cop. 2007 - 335 s. ISBN:978-1-59385-363-1 LIBRIS-ID:10471377 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
Wiley, 2014 LIBRIS-ID:18216439