Vetenskaplig metod och utvärdering A, 5 hp
Scientific method and Evaluation A, 5 credits- Kurskod
- 9K8093
- Kursens benämning
- Vetenskaplig metod och utvärdering A
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-05-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2019-12-06
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år som legitimerad psykolog och under dessa år haft ett års erfarenhet av att arbeta inom barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska ha erhållit minst 20 timmar handledning under sin yrkesutövning som legitimerad psykolog.
Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha arbetsuppgifter inom den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Den sökande ska ha avklarat följande kurser: "Introduktion till specialistutbildning i klinisk barn- och ungdomspsykologi", "Bedömning och diagnostik", "Psykiatrisk diagnostik och psykologisk behandling A och B".
Mål
Kursen ska ge deltagarna kunskap och förmåga att använda empirisk forskningsmetodik i det kliniska arbetet. Innehållet berör områden såsom psykometri, metodutveckling, studiedesign och vetenskaplig utvärdering av behandlingsinsatser. Deltagarna ska även formulera en projektplan.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för vetenskapliga resultats relevans för psykologisk praktik.
- Visa kunskap om metoder för vetenskaplig utvärdering av barn- och ungdomspsykologisk behandling.
Färdighet och förmåga
- Systematiskt söka och kritiskt granska relevant vetenskaplig information i internationella databaser.
- På vetenskaplig grund jämföra och välja metoder för datainsamling och - analys.
- Producera en kliniskt relevant projektplan för ett specialistarbete med tydligt formulerat syfte och frågeställning baserat på det aktuella forskningsläget inom ett valt område.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Förstå den kliniska betydelsen av vetenskapliga val och möjligheterna till generalisering.
- Diskutera och reflektera över etiska ställningstaganden vid kunskapsgenerering.
- Reflektera över, tillämpa och kommunicera värderingar förenliga med att i yrkesutövandet arbeta efter likvärdig vård för alla.
- Kritiskt värdera forskning avseende olika bedömningsinstruments och behandlingsmetoders styrkor, svagheter och generaliserbarhet.
Innehåll
Kursen utgår från scientist-practitioner-modellen och innefattar kunskap om vetenskaplig utvärdering av psykologisk behandling. Deltagaren ska på ett vetenskapligt sätt lära sig att planera och genomföra samt utvärdera vårdinsatsen med syfte att kvalitetssäkra, anpassa och finslipa metoder för diagnostik och behandling. Deltagaren ska genom skapandet av en projektplan lägga grunden för sitt kommande specialistarbete.
Arbetsformer
Undervisningen ges genom webbaserad undervisning, föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras genom webbaserade kunskapstester, självständiga skriftliga arbeten, samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagaren som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle. Skulle fler examinationer krävas kommer en avgift för detta att tas ut. Mer information om detta finns i separat dokument.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Seminarier och workshops är obligatoriska. Vid mer än totalt 20 % frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Bedömningskriterier för skriftliga rapporter finns fastställda i separat dokument.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
3. ed. : Los Angeles ;a London : SAGE, cop. 2009 - xxxiii, 821 s. ISBN:1-84787-906-3 (hbk.) LIBRIS-ID:11332390 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Rekommenderad littertur
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 325 sidor ISBN:9789127818187 LIBRIS-ID:19957826 Sök i biblioteket